یاسوج- ایرنا- پروازهای فرودگاه بین المللی یاسوج ،2 پرواز در هفته خلاصه شده و این مساله مشکلاتی را برای کهگیلویه و بویراحمدی ها بویژه در حوزه سرمایه گذاری ایجاد کرده و لذا مردم در آستانه سفر رئیس جمهور انتظار دارند تقویت زیرساخت فرودگاه مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، فرودگاه یاسوج یکی از خاص ترین و ایمن ترین فرودگاه های کشور است که در استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران واقع شده است.

این فرودگاه از خدمات مهم و ارزشمند نظام اسلامی است اما متأسفانه به دلیل برخی ضعف ها و کاستی ها این سرمایه‌ گرانبها بدون کمترین کاربرد رها شده است و در پیچ و خم وعده ها پروازها به گل نشسته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج، این فرودگاه ایمنی ۹۹.۳۵ درصدی دارد و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد ولی تعداد پروازهای فرودگاه به علت استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی همچنان کم است.

محمد راستا تصریح کرد: برخی از خلبانان به دلیل ترس از توپوگرافی ( پستی و بلندی )استان و برخی نیز به دلیل قیمت پایین بلیط‌ها استقبالی ار فرودگاه یاسوج نمی‌کنند، در زمینه مسافر برای حمل و نقل مشکلی نیست و مشکل عمده استان همان عدم استقبال شرکت های هواپیمایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و دارای قابلیت های بی نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است و پروازهای فرودگاه آن هم کج دار و مریز برقرار است و در حال حاضر ، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود.

متولیان میراث فرهنگی بارها با رسانه ها در دل کرده اند که چگونه می‌توان میهمانان، مسافران، گردشگران و احیانا توریست ها را به شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد آورد در حالی که فرودگاه مرکز این استان در طول هفته تنها دو پرواز کج دار و مریز دارد.

مردم کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سفر دوم رئیس جمهور به همت آقای رئیسی چشم دوخته اند تا به این اوضاع سامان داده شود زیرا وجود این فرودگاه با شرایط فعلی تنها یک هزینه اضافه به گرده مردم تحمیل می کند.

با این حال مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به سفر دوم رییس جمهور به این شهرستان در نیمه دوم تیر ماه، ابراز کرد: برقراری پرواز عتبات مهم ترین مطالبه فرودگاهی مردم منطقه از آیت الله رییسی و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

عنایت انصاری فرد گفت: علاوه بر برقراری پرواز عتبات، افزایش پرواز از فرودگاه یاسوج به تهران و نیز برقراری مسیرهای جدید نظیر مشهد، کیش و عسلویه از دیگر درخواست های مردم است.

وی ضمن اشاره به پروازهای هفتگی فرودگاه یاسوج، ادامه داد: در حال حاضر تنها دو پرواز در هفته به مقصد تهران برقرار است اما به جرات می توان گفت این فرودگاه قابلیت برقراری روزانه دو پرواز را نیز دارد.

مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: این فرودگاه آمادگی کامل برای برقراری پروازهای عتبات عالیات به‌ ویژه در اربعین ۱۴۰۲ را دارد.

انصاری فرد افزود: پس از اعلام مرز هوایی فرودگاه یاسوج توسط رییس جمهور در سال گذشته، با اعتباری افزون بر ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، تمامی امور زیرساختی برای تبدیل این فرودگاه از داخلی به مرز هوایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: فرودگاه شهدای یاسوج امروز از تمامی امکانات نظیر اداره گذرنامه، نهاد ریاست جمهوری، گمرک و سیستم های پاسپورت خوان برخوردار بوده و امیدواریم در عملیات اربعین امسال به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خدمت رسانی کنیم.

شهرستان ۷۲۳ هزار نفری یاسوج درحالی سال گذشته شاهد اعزام و پذیرش ۱۹ هزار مسافر از فرودگاه بوده که این آمار با افزایش تعداد پروازها با سیر صعودی چشمگیری همراه خواهد بود.

اهمیت صنعت حمل و نقل هوایی

صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندکی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه ای محسوب می شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می کند.

استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی ، پزشکی، دانشجویی، سرمایه گذاری ، اقتصادی و افراد تاثیر گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته تر می کند.

در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.

در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.

ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

افزایش پروازهای یاسوج در سطح ملی و بین المللی به عنوان یکی از آرزوهای بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد.

افزایش پروازها و توسعه فرودگاه یاسوج گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان است بنابراین می طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.