ساوه - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: هم اکنون بیماری سالک در روستاهای شهرستان کنترل شده اما مشاهده موارد ابتلا در مناطق شهری نگران کننده است.

به گزارش ایرنا، «محمودرضا سازنده» روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی پیشگیری از شیوع بیماری سالک در شهرستان ساوه اظهار کرد: هرچند با اقدامات انجام شده در پند سال گذشته شیوه این بیماری در مناطق روستایی کنترل شده با توجه به اینکه امکان انتقال فرد به فرد داشته و در چند مورد از ساکنان شهر ساوه در سال جاری گزارش شده نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه کماکان باید اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری در روستاها تداوم داشته باشد افزود: در سالک شهری چون مخزن بیماری سگ است باید این حیوانات جمع آوری و دسترسی آن به زباله قطع شود.

دادستان ساوه با تاکید بر اینکه دستگاههای ذیربط باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند و مصوبات جلسات گذشته اجرایی شود، تصریح کرد: مجموعه شهرداری و دهیاری ها باید منازل مخروبه که محل تجمع حیوانات و حشرات موذی هستند را تخریب کنند و کار کانال کشی فاضلاب روستایی و در ساماندهی فاضلاب خانگی شهری و روستایی نیز تسریع شود.

وی بیان کرد: انتقال زباله‌های روستایی برابر دستورالعمل های بهداشتی و با نظارت کافی دهیاران و بخشداران صورت گیرد و عملیات جونده کشی و طعمه گذاری برای از بین بردن کانون های شیوع بیماری با شدت بیشتری انجام شود.

سرپرست مرکز بهداشت ساوه نیز گفت: سالک از بیماری های مشترک بین انسان و دام است که ناقل آن حشرات هستند و مراقبت از بیماری های واگیردار در دستور مرکز بهداشت قرار دارد و در خصوص بیماری سالک نیز از سال ۱۳۹۹ اقدامات پیشگیرانه صورت گرفت و منجر به روند کاهشی بیماری شده است.

«محمدامین قربانپور» افزود: آموزش مردم به ویژه جامعه هدف در بخشی روستاهای بخش مرکزی، بیماریابی فعال و جونده کشی از جمله اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از وقوع بیماری است و تاکنون بالغ بیش از هشت میلیارد ریال برای خرید داروی مورد نیاز درمان بیماری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه مقابله با شیوع سالک روستایی به مراتب از سالک شهری سخت تر است، گفت: در سالک شهری مخزن بیماری ابتدا سگ و در مرحله بعدی انسان خواهد بود و یک پشه می‌تواند این بیماری را از انسان به انسان دیگر منتقل کند و به مراتب نگران کننده بوده و به دلیل زخم های متعددی که ایجاد می‌کند خطرناک تر است.

وی به کاهش ۶۸ درصدی ابتلا به بیماری سالک در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج مورد مشکوک به بیماری سالک شهری در ساوه مشاهده شده که نگران کننده است، چون مخزن انسانی داشته و از انسان به انسان منتقل می‌شود و اگر اقدام عاجل صورت نگیرد به دلیل دیر بهبود یافتن زخم خطرناک است.

قربانپور گفت: جلسات متعددی با تشکیل کمیته های مختلف برگزار و وظایف و تکالیف قانونی ادارات مشخص شده است و باید برای پیشگیری عملی همه دستگاه‌ها مشارکت کنند و جمع آوری سگ های ولگرد از سوی شهرداری ها و دهیاری‌ها با قوت انجام شود.

شهردار ساوه نیز گفت: شهرداری ساوه پیمانکار جوندگان و طعمه گذار جذب کرده است و برابر وظایف ابلاغی فعالیت دارند و در مراکز فراوانی جوندگان اقدامات

«امیررضا یوسفیان» افزود: تکمیل نشدن کامل شبکه فاضلاب موجب جولان جوندگان و حیوانات ولگرد در جوی های فاضلاب شهری شده و برای مجموعه مدیریت شهری دردسرآفرین است.

وی افزود: جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر نیز از برنامه های روتین شهرداری است و شستشوی مرتب معابر سطح شهر و خرید ۴۰۰ مخزن و باکس زباله از دیگر اقدامات برای کاهش شیوع بیماری ای واگیردار به شمار می‌رود.

بخشدار مرکزی نیز با اشاره به اینکه تمامی پسماندهای روستایی جمع آوری شده و یا خرید ماشین آلات مورد نیاز به صورت مکانیزه تحویل شهرداری می‌شود؛ اظهار کرد: ساماندهی سطل های زباله و جمع آوری سگ های ولگرد بطور مستمر انجام می‌شود اما بعضاً مشاهده می شود که برخی پیمانکاران شهرهای مجاور اقدام به رهاسازی سگ های ولگرد جمع آوری شده از سایر نقاط به ساوه و روستاهای تابعه هستند.

«مجید ولدخانی» افزود: تخریب خانه های مخروبه و کانال کشی فاضلاب روستایی در روستاهایی که بیماری سالک شیوع پیدا کرده است انجام و این روند همچنان ادامه دارد.