شیراز-ایرنا-مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: به زودی نخستین پایگاه ملی امداد و مهار آتش سوزی جنوب کشور در جنگل های فارس احداث می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، حمیدرضا قنبری چهارشنبه در نشست هم اندیشی اقدامات راهبردی پیرامون احیاء و بازسازی عرصه های طبیعی آسیب دیده از فعالیت های معدنی و عمرانی فارس از احداث و تکمیل پایگاه ملی اطفای حریق در غرب استان خبر داد و افزود: این پایگاه در منطقه کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت ساخته و به عنوان یک پایگاه اصلی و مرکزی جنوب کشور به استان‌های جنوبی خدمات رسانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای ساخت این پایگاه که شامل پد هوایی، سایت اداری، آموزش و مانور عملیاتی است، ۳۸ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی تخصیص داده شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین از ساخت چهار پایگاه فرعی اطفای حریق در سایر مناطق جنگلی فارس خبر داد.

قنبری از بازسازی و احیای مناطق آسیب دیده از فعالیت های معدنی در تمام نقاط فاقد پوشش و کم پوشش گیاهی خبر داد و گفت: بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع پروژه های احیایی و بازسازی شامل عملیات درختکاری، جنگل کاری، بیومکانیکی و مکانیکی و نیز احداث پروژه های آبخیزداری در عرصه های تخریب شده از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به چشم انداز احیای عرصه های تخریب شده از فعالیت های معدنی هم یادآور شد: سال گذشته ۳۰۰ هکتار از این عرصه ها احیا و بازسازی شد و امسال نیز پیش بینی می شود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار از این عرصه ها احیا و بازسازی شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار امیدواری کرد که با اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و عدم تکرار آن در عرصه‌های منابع طبیعی باشیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه عملیات احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی به لحاظ قانونی بعهده منابع طبیعی است و تخریب‌های معدنی باعث حساسیت زیاد دستگاه‌های نظارتی شده است.

محمد میرزایی افزود: مهمترین اولویت ما اجرای پروژه های حفاظتی و احیای مناطق مختلف کشور است که به نیروی انسانی و اعتبار بیشتر در این حوزه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از فعالیت های این مجموعه با تلاش کارکنان این دستگاه اداره می‌شود خواستار استخدام نیروهای جدید و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی این مجموعه شد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این جلسه با اشاره به برخی اقدامات انجام گرفته در راستای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی گفت: احیا و بازسازی معادن سال ۱۴۰۱ بر اساس ماده ۱۷ و مشارکتی، در سطح ۵۴۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستانهای شیراز،ارسنجان، لامرد، آباده، لارستان، ارسنجان، لار و لامرد از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته در بخش حفاظت است.

مهدی غلامی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده در بخش حفاظت می توان به توزیع ۵۲ دستگاه تنور گازی و ۱۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاها و مناطق جنگلی، پایش و مونیتوریگ آفات در سطح استان، مبارزه با آفات جنگلی از جمله برگخوار سفید بلوط و آفت ‌کشی اشاره کرد.

تشکیل جلسه کارگروه تعامل کشوری با حضور مدیرکل دفتر حفاظت و هیات همراه نمایندگان سازمان صمت در استان فارس پیرامون فعالیت معادن در عرصه های منابع طبیعی با نگاه زیست محیطی در جهت تعیین تکلیف ۲۴ محدوده معدنی از مهمترین برنامه های سفر مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شیراز بود.