ساری- ایرنا- کارشناس مسائل رسانه گفت: وارونگی افکارعمومی، پدیده ای چند علتی است که هر یک از علت‌ها به تنهایی یا توامان یا در  تلاقی با دیگر علل‌ها توانایی بروز دارد

سینا قربانی عصر جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وارونگی افکارعمومی پدیده‌ای چند وجهی است که در فرایند واکنش ها بروز می کند و علت های گوناگونی در بروز و تشدید آن موثر هستند.
وی با اشاره به یکی از جدی ترین علت ها در بروز و تشدید پدیده وارونگی افکارعمومی افزود: یکی از مهمترین علت های بروز پدیده "وارونگی"، تعارض بین اظهارات مسوولان است.
قربانی می‌افزاید: تعارض‌های پی‌درپی در اظهارنظرهای مسوولان در رابطه با موضوعاتی که برای افکارعمومی دارای اهمیت است، ضمن اینکه موجب می‌شود، رسانه های فارسی زبان خارجی از این اظهارات سوءاستفاده کنند و محتواهایی با جهت‌گیری منفی و امید زدا منتشر کنند در ابعاد دیگر پیامدهای منفی در رابطه با تشدید وارونگی در افکار عامه دارد.

این تحلیلگر رسانه با تاکید بر اینکه مدیریت و مهار امواج افکارعمومی در ابعاد مختلف جامعه تبدیل به دغدغه مهم دولت ها شده است، اظهار کرد: اگر به مسئله مهم افکار عمومی و مدیریت آن به واسطه ابزارهای ارتباطی ساده‌انگاری شود و برنامه‌ریزی جدی انجام نشود، پیامدهای منفی این بی توجهی در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در ابعادهای ارتباطی، امنیتی، اجتماعی، ادراکی، سیاسی، حکومتی و دولتی نمایان خواهد شد.
وی، گفت: وارونگی افکارعمومی مسئله ای چند بُعدی است و در برخی مواقع چند عاملی نیز است که هر یک از عوامل به تنهایی یا توامان یا در تلاقی با چند علت دیگر موجب بروز وارونگی می شوند.
قربانی با اشاره به برخی از یافته های پژوهشی، محققین در رابطه با علل و علت‌های بروز وارونگی افکارعمومی، می افزاید: ضعف در عملکرد مدیران، ضعف ارتباطی، ذهنیت ها و تجربیات منفی، ضعف در اقناع و ضعف در توانایی مدیران رسانه‌ای اعم از جمعی و الکترونیکی از جمله علت های بروز این پدیده هستند.