کرج – ایرنا- مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز اعلام کرد: امسال  ظرفیت بازچرخانی پساب ها برای تامین مصارف کشاورزی و صنعتی استان ۲ برابر می شود.

"حمیدرضا نامداری" روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : اکنون حدود ۷۰ هزارمترمکعب تصفیه خانه در مناطق مختلف البرز در دست ساخت داریم که تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد.

وی بیان کرد: از این میزان ، ۵۸ هزار مترمکعب در کرج ، ۱۱ هزار و ۲۰۰ متر مکعب در شهر جدید مهستان و مابقی در روستاهای زیدشت و فشندک طالقان در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت آبفا البرز گفت: تاکنون ظرفیت تصفیه ۷۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب پساب در استان البرز فراهم شده است.

وی تاکید کرد: تلاش ها براین است تا با انتقال پساب های تصفیه شده به مراکز صنعتی و اراضی کشاورزی حجم استفاده از منابع آب شرب سطحی و زیر زمینی در این استان کاسته شود.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مناطق دچار تنش آبی در کشور است که حجم ذخایر آبی زیر زمینی آن یک میلیاردو ۸۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است .

طبق گزارش شرکت آب منطقه ای استان ، سالانه بخش عمده ذخیره های زیر زمینی و سطحی آب استان در بخش های شرب ، کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که سبب بی رمق شدن منابع ذخیره آب استان شده است.

این استان حدود ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که بیش از ۶۰ هزار هکتار آن آبی است .همچنین البرز دارای سه هزارو۷۳۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک است که بخشی از این صنایع ، آب بر است.

اکنون موضوع بازچرخانی پساب ها به عنوان یک برنامه راهبردی برای عبور از تنش آبی در اولویت کاری وزارت نیرو و سایر دستگاه های اجرایی است.

البرز در سال زراعی جاری حدود ۲۵۵ میلی متر بارندگی داشته که نسبت به بلندمدت حدود ۵۰ درصد کاهش نشان می دهد.