تهران- ایرنا- کارل نهامر صدراعظم اتریش گفت که کشورش به سامانه دفاع هوایی مشترک اروپا موسوم به «سپر آسمان» ملحق خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، نهامر شنبه شب در توئیتی با اعلام این خبر افزود که جنگ در اوکراین و افزایش «موقعیت‌های تهدیدآمیز» دلایل اصلی اتریش برای پیوستن به این سامانه دفاع مشترک هوایی است.

وی تاکید کرد که مذاکرات برای پیوستن به این سامانه جریان دارد و پیوستن به آن تاثیری بر موضع بی‌طرفی اتریش نخواهد داشت.

آلمان و ۱۳ عضو ناتو در اکتبر سال گذشته بیانیه‌ای درباره ایجاد یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته‌تر در اروپا موسوم به سپر آسمان امضا کردند.

آلمان اعلام کرده است که سیستم‌هایی که احتمالا برای این سامانه خریداری می‌شود، عبارت است از سامانه IRIS-T ساخت آلمان، سامانه پاتریوت آمریکا و سامانه آرو ساخت رژیم صهیونیستی که برای خنثی کردن تهدیدهای دوربرد طراحی شده است.

«میرچا جوانا» معاون دبیرکل ناتو ضمن استقبال از این طرح ابتکاری، اعلام کرد که این تعهد در حال حاضر به دلیل حملات موشکی روسیه در اوکراین، حائز اهمیت است.

وی یادآور شد که این سامانه‌ها، توان ناتو در دفاع از خود در برابر تهدیدهای موشکی و هوایی را افزایش می دهد.

فرانسه از مخالفان این طرح بوده و به آن نپیوسته است. دولت فرانسه معتقد است که این پروژه حاکمیت اروپا را حفظ نمی‌کند، زیرا تجهیزات تا حد زیادی بر اساس صنایع آمریکا و اسرائیل خواهد بود.