به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، تحریف، تقطیع و دروغ نویسی ابزار رسانه های سیاست زدهای است که با پناه بردن به روایت سازی های دروغ و شایعات، سعی در تنزل جایگاه دولت در میان مردم و القای اطلاعات غلط و وارونه سازی حقیقت دارند.
یک بررسی اجمالی به وضوح روشن میکند رویکرد، راهبرد و تاکتیک این رسانهها تسویه حساب سیاسی است و پس از گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم همچنان در رقابت های انتخاباتی و سیاسی سیر می کنند به طوری که محور اصلی تمامی تحلیل ها و خبرهایشان چیزی جز تخریبِ دولت مردمی نیست.
عمده سیاست این رسانهها که در اتاق فکرهای خود با جهتگیری، گرایش و سوگیری هربار به دنبال هجمه به دولت با دامن زدن به شایعاتی کذب و ایجاد حاشیه های بی هدف هستند، عایدی برای مردم ندارد و فقط توقع و انتظارات جریان خاص خود را برآورده کرده و در راستای تسویه حساب سیاسی و یا به تعبیری دیگر گره گشایی از عقده های سیاسی تلقی می شود.
این بهانه جوییها تمامی ندارد، هر روز هم رنگ و بوی جدید به خود میگیرد. یک روز روی تغییرات در دولت مانور میدهند، روز دیگر از اشتباهات لفظی رئیس جمهور می نویسند و گاهی هم پای خود را فراتر از حد نهاده و استعفای دولت را به زبان می آورند؛ ایراداتی که هدفی جز تضعیف و ناکارآمد نشان دادن دولت به همراه ندارد.
این رسانهها یا به عبارتی دیگر این طیف سیاسی وابسته به دولت قبل و جریانی خاص در تخریب دولتمردان و شخص آیت الله رئیسی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند؛ سیاسی و جناحی بودن این رویکرد زمانی برملا می شود که در برابر ۸ سال بیتدبیری، سوءمدیریت و فساد دولت روحانی روزه سکوت گرفته بودند و حتی جرات نقد و انتقاد را از مردم هم سلب کرده بودند.
حالا این جریان رقیب در آستانه فصل انتخابات فعالیت خود را برای اثرگذاری در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است و چه سوژه ای بهتر از تاختن به دولت!
در این راستا مدتهاست که دولت سیزدهم به خاطر عملکردش از سوی جریان رقیب آماج حملات قرار گرفته ولی این حملات به علت سو تدبیر یا ناکارآمدی نیست بلکه درست در نقطه مقابل یعنی به جهت دستیابی به موفقیت است که سبب شده عده ای آن را برنتابند و با زیر سؤال بردن برخی اقدامات مثبت و سازنده دولت و با ذهنیت سازی نادرست واقعیت را به تحریف بکشانند؛ استراتژی های نخ نما شده که دیگر برای مردم آشکار شده است.
برای نمونه سفرهای استانی که در دولت آیت الله رئیسی رکورد بی نظیر را به ثبت رسانده است، از همان ابتدا به مذاق جریان حامی دولت کت و شلواری و یا همان دولت پاستور نشین خوش نیامد و در همین مدت زمان ، در رسانههایشان نه تنها دستاوردها و افتتاحهای که بعد از ۱۰-۱۲ سال صورت گرفته را به انتشار نمی رسانند بلکه با وارونه نشان دادن واقعیت سعی در مخدوش کردن اقدامات و سرپوش گذاشتن بر امور مثبت و نقاط قوت دولت دارند.
از مصادیق این اخبار خلاف واقع که شامل تقطیع، تحریف، وارونهسازی است می توان به تحریف سخنان رئیسجمهور در جریان سفر وی به کرمان اشاره داشت.
رئیس جمهور برای سومین بار در سفری یک روزه نهم تیر ماه به کرمان سفر کرد و پروژههای مهمی همچون کلانپروژه آبرسانی و برق رسانی به شهرهای بم و بروات و نیروگاه گازی فولاد بوتیا را به افتتاح رساند.
رئیس جمهور در جریان این سفر و در یکی از سخنرانی هایش به وضوح گفت که «دولت با همه ظرفیت پای کار است که مشکلات مردم را حل کند و پروژههای نیمهتمام را به سامان برساند؛ کاری هم ندارد که دیگران چه میگویند، چه خواهند گفت و چه بهرهبرداری میکنند. برای ما مهم این است که در محضر پروردگار متعال و شهدا باشیم و مردم مشکلات نداشته باشند و مردم احساس رفاه، آرامش و آسایش کنند».
برخی رسانهها با تقطیع سخنان رئیسجمهور در مراسم بهرهبرداری از تصفیهخانه و آبرسانی به بم و بروات و ۱۵ پروژه برقرسانی به استان کرمان مدعی شدند که او گفته «دولت کاری به حرف دیگران ندارد و مهم رضایت خداست» اما بررسی فیلم کامل اظهارات آیتالله رئیسی نشان میدهد که رئیسجمهور تأکید کرده است «دولت بدون توجه به بهرهبرداری و سخنان دیگران، با تمام ظرفیت برای حل مشکلات مردم پای کار است».
البته سیاه نماییها به همین جا ختم نمیشود، این رسانهها در تازهترین اظهارنظری اعجاببرانگیز نوشته اند که در سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت روز ملی صنعت در سالن اجلاس سران از خبرنگاران خواسته شده تا اجلاس سران را ترک کنند؛ این درحالیست که این سخنرانی طبق اعلام قبلی روابط عمومی ریاست جمهوری به رسانه ها، با پخش زنده از شبکه خبر همراه بود و محدودیت و یا ممنوعیتی برای پوشش نداشت و تمامی رسانه ها آنلاین و در لحظه به سخنرانی رئیس جمهور در دسترسی داشتند.
آنچه که در اصول یک رسانه حرفه ای اهمیت دارد؛ حفظ امنیت روانی و ذهنی جامعه و خدشه نخوردن به آن و جایگاه دادن به فهم مخاطب است.
دانستن حق مردم است اما در کنار آن توجه توأمان و همزمان به حق مردم به دانستن، حق امنیت روحی و روانی و اهمیت دادن به شعور مخاطب از الزامات این دانستن است ولی برخی رسانههای مختلف به بهانه تأمین حق مردم برای دانستن، از این نکته چشم پوشی می کنند.
البته این نکته اصولی و مهم همواره از تاکیدات رهبر انقلاب به رسانه هاست، ایشان در دیدار اخیر خود با مسئولان ارشد دستگاه قضایی تصریح کرده اند که یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعهای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود.