به گزارش ایرنا طی یکی دو روز گذشته برخی افراد که خود را مالک تراکتور میدانند در برخی شهرستان های جنوب کرمان به نشانه آنچه کاهش سهمیه سوخت خود میخوانند، دست به اعتراض و تجمع زدهاند؛ از این موارد اعتراضی در شهرستان های رودبارجنوب و قلعه گنج گزارش شده است؛ همان مناطقی که طی ماه های اخیر قاچاق سوخت از طریق خرید تراکتور یا دیگر وسایل نقلیه سنگین افزایش یافته است؛ هرچند این معترضان تاکید دارند قاچاقچی سوخت نیستند و با تراکتوردارانی که قاچاق می کنند، به شدت باید برخورد شود.
رشد ۶۰ میلیون لیتری توزیع سوخت در سه سال
اما آمارها خیلی خوب سخن می گویند؛ تعداد وسایل سنگین مانند مینیبوس، تراکتور و کامیون که عمده آنها نیز فرسوده هستند در مناطق جنوبی کرمان به علت همجواری به مناطق مرزی طی ماه ها یا شاید هم یکی دو سال اخیر بشدت افزایش داشته و هیچکس حتی خود تراکتورداران هم باور نمی کنند که همه این تراکتور برای انجام فعالیت های کشاورزی خریداری شده باشند.
براساس آمارها تنها در بخش سوخت کشاورزی طی سه سال تا ۶۰ میلیون لیتر افزایش توزیع سوخت رخ داده که به خوبی گواه قاچاق سرمایه های ملی است، و نه بهره وری کشاورزی.
طی ماه های اخیر وجود چندین تراکتور یا کامیون و مینی بوس که بیشتر آنها فرسوده هستند تا ارزان تر خریداری شوند، در منازل یا جلو خانه های برخی شهروندان در جنوب کرمان همواره خبرساز بوده است.
البته شهرستان های جنوب کرمان از مناطق و ظرفیت های مهم کشاورزی به شمار می روند و بسیاری از تراکتورها نیز به واقع کار کشاورزی انجام می دهند، حالا مساله از همینجا شروع شده که ساماندهی را سخت می کند و مسئولان محلی می گویند کار را کلید زده اند تا تراکتورهایی که به واقع فعالیت کشاورزی دارند بهتر شناسایی شوند.
واقعیت اما اینکه دستورالعمل جدید برای توزیع سوخت تراکتورها واکنش هایی را در ابتدا از سوی برخی صاحبان تراکتور و کشاورزان برانگیخته است و آنها معتقدند این باعث کاهش سوختی می شود که دریافت می کنند اما مسئولان جهادکشاورزی معتقدند این اقدام به توزیع سوخت نظم و سامان می دهد.
هنوز یک ماه از نهایی شدن این دستورالعمل نگذشته که در جنوب کرمان صداها برخاسته؛ در برخی از شهرها همچون رودبارجنوب یا قلعه گنج- البته به شیوه های غیرقانونی و نامناسب که می تواند برای آنان تبعات داشته باشد-، به شکل بستن جاده از سوی کشاورزان و به وسیله تراکتور نیز گزارش هایی مخابره شده است. هرچند مسئولان محلی با حضور در جمع معترضان با آنان صحبت کردند و اطمینان دادند که هدف از اجرای بخشنامه جدید، صرفا برخورد با قاچاق است و نه محدودیت برای کشاورزی.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی جنوب کرمان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر واحد سطح زراعی برای کار تراکتوری بسته به محصول ساعت فعالیت خاصی دارد که به طور معمول بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار در هر هکتار است و در جنوب کرمان این مساله دست بالا محاسبه و ۲۱ ساعت در نظر گرفته شده است.
پیمان نامور افزود: میزان سوخت هر تراکتور در ساعت هم محاسبه شده است و بر این اساس مشخص شده هر محصول چند ساعت کار تراکتور نیاز دارد و با توجه به دیگر مشخصات تراکتور از جمله سن، اسب بخار و ترکیب مجموع این موارد، سوخت مورد نیاز تعیین می شود.
وی درباره تاثیر سن تراکتور در سوخت توزیعی نیز بیان کرد:محدودیتی برای توزیع سوخت برای تراکتورهای با سن بالا در نظر گرفته شده که در کشور ۲۵ سال بوده است اما با پیگیری هایی که داشتیم در استان ۳۰ سال به عنوان خط قرمز ورود تراکتور در نظر گرفته شد و اگر تراکتوری بالای ۳۰ سال سن وارد سامانه شود سوختی به آن تعلق نمی گیرد اما تراکتورهایی با همین سن که قبلا ثبت شده است سوخت دریافت می کنند.
نامور یادآور شد: همه این امور برای این است که از طرفی نه تولید و کشاورز دچار مشکل شود و نه اضافه توزیع سوخت داشته باشیم که قاچاق رخ دهد.
وی با بیان اینکه هنوز از ظرفیت های طرح استفاده نشده است اضافه کرد: در حال تبیین بیشتر طرح هستیم اگر چالش ها دیده شود و از ظرفیت های طرح استفاده کنند، حداقل مشکل را خواهیم داشت و به هر حال باید از جایی شروع شود.
منافع قاچاقچیان سوخت
نامور با یادآوری اینکه در تابستان کشت کمی وجود دارد ادامه داد: ما منطقه ای کشاورزی هستیم و باید هوادار کشاورز باشیم تا تولید دچار مشکل نشود اما اگر ببینیم اجرای طرح برای تولید استان مشکلی ایجاد می کند آن را پیگیری می کنیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: برخی از سر و صداها به دلیل این است که کسانی منافعشان در قاچاق سوخت با مانع روبه رو شده است.
نفوذ مکانیزاسیون در جنوب کرمان ۲ برابر کشور است
وی با بیان اینکه میزان نفوذ مکانیزاسیون در جنوب کرمان ۲ برابر متوسط کشور است افزود: وجود تراکتورهای بیش از حد و با تعداد زیاد در جنوب کرمان علت دارد که فقط جنبه کشاورزی نیست.
نامور یادآور شد: در تابستان در کل هفت شهرستان شاید ۲۰ هزار هکتار کشت وجود داشته باشد اما همچنان تقاضا برای سوخت وجود دارد.
وی درزمینه نحوه نظارت هم گفت: سامانه پهنه بندی وجود دارد که هر کشاورز از این طریق نوع و سطح محصول مورد کشت خود را اطلاع می دهد و از همین طریق هم کود به آنها تعلق می گیرد که میزان سوخت مورد نیاز را هم می توان به همین ترتیب سنجید.
نامور با بیان اینکه ۳۲ مرکز جهاد در مناطق مختلف جنوب استان مستقر هستند که کار نظارت را انجام می دهند افزود: دستورالعمل جدید است و هنوز کارشناسان خود جهاد کشاورزی هم درحال آشنایی بیشتر و تسلط بر همه ظرفیت های آن هستند.
هدف شناسایی تراکتورهای بلااستفاده
وی با تاکید بر اینکه عده ای تراکتورهای بلااستفاده دارند که سوخت را به فروش می رسانند و هدف این دستورالعمل شناسایی این افراد است ادامه داد: هر جا به این نتیجه رسیدیم که فردی واقعا به کشاورزی می پردازد و در حال فعالیت است نیاز او را برطرف می کنیم.
سالیانه ۲۰ میلیون لیتر مصرف تراکتورها در جنوب کرمان رشد دارد
نامور تاکید کرد: هدف کاهش سوخت نیست بلکه برنامه این است که سقف سوخت افزایش پیدا نکند و معتقدیم کشاورزان فعالیت می کنند و قرار نیست فشاری به آنها بیاوریم.
وی با تصریح بر اینکه طی سه سال ۵۰ تا ۶۰ میلیون لیتر افزایش توزیع داشتیم اضافه کرد: قرار است با این روند افزایش سالانه مصرف سوخت روبه رو نباشیم و اگر به همین روال افزایش پیدا می کرد باید ۲۰ میلیون لیتر هم امسال افزایش توزیع می داشتیم که این قابل قبول نیست.
ساماندهی دقیق باشد
فرماندار قلعه گنج هم با توجه به نگرانی کشاورزان گفت: قاچاق سوخت واقعیتی در جنوب کرمان است اما تراکتورهای ما ۱۲ ماه کار می کنند و باید به این موضوع هم توجه کرد.
محمد فلاح کهن با بیان اینکه این منطقه مبدا و مقصد قاچاق سوخت نیست افزود: ضروری است کشاورزان را حمایت کنیم و در این راستا افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می کنند باید شناسایی شوند.
وی یادآور شد: تراکتورهای بالای ۳۰ سال هم در حال کار هستند و درست است که درصد اندکی ممکن است سوءاستفاده کنند اما برداشت گندم و ذرت ۲ برابر شده است و از تراکتور همزمان برای بسته بندی علوفه و کارهای دیگر استفاده می شود.
فرماندار شهرستان قلعه گنج به یکی دیگر از محل های استفاده سوخت تراکتور هم اشاره و اضافه کرد: سوخت موتورهای چاه های آب هم محدود شده است و یکی از راه های تامین سوخت چاه هم تراکتور شده است که افراد بخشی از سوخت تراکتور خود را برای موتورهای چاه آب استفاده می کنند.
فلاح کهن بیان کرد: زمین های معروف به فرم پنج ۲ مجوز چاه ندارند و به همین دلیل برای استفاده از موتور پمپ به آنها سوخت داده نمی شود اما مردم نمی توانند زمین را رها کنند.
کنترل افرادی که از استان های همجوار می آیند
فرماندار قلعه گنج در عین حال اظهار کرد: عده ای از شهرستان های دیگر از جمله استان سیستان و بلوچستان برای گرفتن سهمیه سوخت به قلعه گنج می آیند که باید این تعداد را هم کنترل کرد تا به مبدا خود برگردند.
به گزارش ایرنا هم نیاز کشاورزان قابل درک است که باید درست لحاظ شود و هم قاچاق سوخت پدیده ای بسیار مخرب و واقعیتی انکارناپذیر است که باید جلو آن گرفته شود؛ هیچکدام از مسئولان و مردم نیستند که قاچاق سوخت و تاراج منابع ملی ایرانیان را در این منطقه انکار کند و در این شرایط که برخی از افراد حاضرند برای کسب درآمد بیشتر شخص خود، منافع دیگر و کشور را به خطر بیاندازند، باید برخورد لازم صورت گیرد.
اما انتظار می رود که ساماندهی موضوع متناسب با شرایط میدانی باشد تا کشاورزان نیز دچار مشکل در تولید نشوند.