بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۲۸۹ استعلام استقرار زیست‌محیطی واحدهای تولیدی و خدماتی در سال جاری با ۲۴۹ مورد موافقت شده است.

اسدالله حاتمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین با ۱۰ مورد استعلام مخالفت شده و بقیه موارد در دست بررسی است.

وی گفت: این تعداد مجوز زیست‌محیطی (استقرار و بهره‌برداری) برای واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اندکی افزایش داشته و مهمترین هدف آن حفاظت از محیط زیست، تضمین بهره‌مندی صحیح و مستمر از محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حمایت از تولید در کمترین زمان ممکن به استعلام درخواست کنندگان رسیدگی می‌کند و پاسخ‌های لازم ارایه می‌شود.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ جلسه کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک در استان تشکیل شده که در این جلسات سه پرونده مطرح و بر مبنای فرآیند تولید و آلایندگی واحدها موضوع بررسی و تصمیم‌گیری شده است.

حاتمی تصریح کرد: طرح درخواست واحدهای متقاضی بهره‌برداری دارای آلایندگی در کمیسیون موضوعیت ندارد و فقط در صورت احراز نشدن آلایندگی، تقاضاها قابل طرح در کمیسیون است.

وی گفت: در صدور مجوزهای زیست‌محیطی، شروطی از قبیل ایجاد فضای سبز به میزان ۱۰ درصد از کل مساحت زمین و ایجاد تمهیدات لازم در راستای رسیدن به استانداردهای زیست‌محیطی در زمینه آلاینده‌های مختلف آب، هوا، خاک و صوت، رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی مد نظر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ عنوان مخالف توسعه نیست اما انتظار است که واحدهای صنعتی و تولیدی در کنار تولید به تعهدات زیست‌محیطی نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی به راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست از سال گذشته تاکنون اشاره و عنوان کرد: آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت‌محور، جلب مشارکت خیران و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردم‌نهاد، ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی و بهره‌گیری از مشاوره و نظرات کارشناسی فعالان و صاحبنظران از مهمترین رسالت خانه‌های محیط زیست است.

حاتمی گفت: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه‌مندان محیط زیست در استان به رفع یا کاهش چالش‌های زیست‌محیطی کمک کنیم.