یاسوج - ایرنا -دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته تاکنون اقدام های خوبی برای توسعه زیرساخت های زندگی اهالی سرابیز پرجمعیت ترین روستای شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است اما ساکنان این منطقه همچنان به علت نبود برخی امکانات در تنگنا بسر می برند.

به گزارش ایرنا، روستای ۷۰۰ نفری سرابیز از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت در سال های اخیر به همت دولت سیزدهم با آسفالت و سنگ فرش معابر و ایجاد یک کانال هدایت آب رنگ و روی متفاوتی به خود گرفته اما تجهیز نشدن تنها سالن ورزشی آن به روشنایی، دشواری های رسیدن به مزارع و نیمه تمام ماندن زمین چمن مصنوعی فوتبال آن برای ساکنانش دردسر ساز شده است.

مردم روستای سرابیز که آبادی آنان در ۱۰ کیلومتری شهر باشت قرار دارد از مسئولان می خواهند تا با توسعه امکانات رفاهی این روستا ضمن فراهم شدن رفاه اهالی به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و ماندگاری جوانان در این منطقه کمک کنند.

آنان با اشاره به وجود زمین های مستعد کشاورزی، نزدیکی به شهر، قرار داشتن بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع) دردل روستا و زیرساخت رفاهی در کنار این مکان مقدس اعتقاد دارند که روستای سرابیز ظرفیت های زیادی برای توسعه اقتصادی دارد.

اقدام های دولت در روستای سرابیز

فرماندار باشت در حاشیه بازدید از روستای سرابیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته تاکنون پنج اقدام برای توسعه امکانات رفاهی روستای سرابیز انجام داده اما همچنان نواقص برای سکونت در این روستا وجود دارد که مسئولان در تلاش برای رفع این کمبودها هستند.

نادر گرامی افزود:احداث یک مدرسه ۶ کلاسه،زمین چمن درون مدرسه ای، آسفالت ۹ هزار متر مربع از معابر، ۷۷۰ متر مربع سنگ فرش و ساخت یک کانال هدایت آب از اقدام های دولت سیزدهم برای افزایش امکانات زندگی در این روستاست.

وی بیان کرد:یک میلیارد تومان برای احداث سنگ فرش و کانال هدایت سیلاب در روستای سرابیز به عنوان پرجمعیت ترین روستای باشت در ۲ سال اخیر از محل اعتبارات مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت تامین و هزینه شده است.

فرماندار باشت به فرسوده شدن شبکه آب آشامیدنی روستای سرابیز ابراز کرد:شبکه آب آشامیدنی این روستا با استفاده از اعتبارات قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع) به مبلغ ۶میلیارد تومان از دیگر طرح های اجرا شده در روستای سرابیز است.

مطالبات اهالی روستای سرابیز

گرامی با اشاره اینکه تعریض جاده بین مزارع از مهمترین درخواست های اهالی این روستاست تاکید کرد:تحقق این درخواست نیازمند رفع معارض شود که قرار است مسئولان با برگزاری نشست با اهالی برای رفع موانع اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: پس از رفع تعریض جاده بین مزارع روستای سرابیز در دستور کار مسئولان قرار می گیرد.

فرماندار باشت در واکنش به نیمه تمام ماندن سالن چند منظوره ورزشی این روستا پس از چند سال احداث گفت: به دلیل قرار داشتن در ساحل رودخانه برق رسانی به این زیرساخت ورزشی صورت نگرفته است.

گرامی با اشاره به نیاز مردم این روستا به سالن چند منظوره ورزشی اضافه کرد: براساس نشستی که برای رفع موانع برق رسانی به این طرح انجام گرفت قرار است دستگاه های اجرایی شهرستان در این خصوص تعامل و مشکل را مرتفع کنند.

اقدام های دیگر دولت برای توسعه زیرساخت های روستایی

فرماندار باشت گفت:دولت یک سال گذشته تاکنون ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های رفاهی اهالی روستاهای این شهرستان هزینه کرده است.

نادر گرامی افزود: این اعتبار از محل منابع مالی مختلف چون مسئولیت های اجتماعی نفت تامین و برای ایجاد زیرساخت هایی مانند آسفالت، کانال های هدایت آب های سطحی،جدول گذاری و دیوارهای حائل سرمایه گذاری شده است.

وی بیان کرد: در این مدت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مسئولیت های اجتماعی نفت در ۲ مرحله و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای روستاهای بدون دهیاری شهرستان باشت هزینه شده است.

فرماندار باشت تاکید کرد: انجام ۱۰۳ هزار متر مربع آسفالت در ۱۸ روستای این شهرستان با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان مهمترین اقدام دولت سیزدهم برای کمک به بهبود زیرساخت های زندگی مردم روستاهای این شهرستان بوده است.

وی تاکید کرد: توسعه روستاهای باشت به عنوان مراکز اصلی تولید مورد توجه دولت سیزدهم است.

گرامی با اشاره به اینکه کاهش مساله مهم تمرکز در شهرها که آلودگی هوا، حاشیه نشینی، مشاغل کاذب و آسیب های اجتماعی از پیامدهای تجربه شده آن بوده نیازمند توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان مناطق روستایی و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است خاطرنشان کرد: تلاش برای بهبود شرایط رفاهی ساکنان روستاهای باشت ادامه دارد.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا دارد که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.

۵۲درصد از جمعیت ۲۲ هزار نفری باشت در روستاها زندگی می کنند.