تهران- ایرنا - یک روزنامه کره جنوبی امروز دوشنبه در گزارشی برپایه اطلاعات منابع آگاه مبنی بر برگزاری چندین دیدار مقامات ژاپن و کره شمالی طی ماه گذشته پیرامون آدم‌ربایی شهروندان ژاپنی از سوی پیونگ یانگ منتشر کرد که این ادعا از سوی توکیو به سرعت رد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از کیودو، در این گزارش به قلم دونگ ای ایلبو نوشته شده مقام های رسمی کره شمالی و ژاپن دستکم دوبار در کشور سومی از جمله سنگاپور و چین پیرامون مسئله آدم ربایی شهروندان ژاپنی از سوی کره شمالی دیدار کردند. درحالی که کره شمالی به موضع خود مبنی بر اینکه این مسئله از دیدگاه پیونگ یانگ حل و تمام شده است ادامه می دهد، در این گزارش آمده است که اگر مذاکرات ادامه پیدا کند، توکیو و پیونگ یانگ احتمالا دیدارهایی در سطوح بالاتر در آینده برگزار خواهند کرد.

خبرهای این جلسات پس از آن منتشر شد که فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن اواخر ماه مه سال جاری میلادی وعده داد مذاکرات دوجانبه در سطح بالا و اجلاسی با حضور کیم جون اون رهبر کره شمالی ترتیب دهد و وزیر امورخارجه کره شمالی را به گفتن اینکه دلیلی برای دیدار نداشتن مقامات دو کشور وجود ندارد ترغیب کرد.

باوجود این هیروکازو ماتسونو سخنگوی ارشد دولت ژاپن ادعاهای این گزارش را تکذیب کرد و در کنفرانس خبری گفت چنین اخباری صحت ندارد.

وی در ادامه با پرهیز از هرگونه اظهارنظری درباره گفت و گوی ژاپن و کره شمالی افزود چنین اخباری می تواند تاثیر منفی بر آینده مذاکرات مربوط به مسئله آدم ربایی داشته باشد.

از زمانی که ۵ ربوده شده در سال ۲۰۰۲ به ژاپن برگردانده شدند، توکیو خواستار بازگرداندن ۱۲ نفر دیگر شد که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسط کره شمالی ربوده شدند.

در این گزارش همچنین آمده است کره شمالی معتقد است مذاکرات با ژاپن می تواند میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن شکافی بوجود آورد.