تهران - ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز مطالعات برای احداث تراموا (LRT) به نتیجه نرسیده و شهرداری و شورا روی آن کار می‌کند؛ اگر به نتیجه برسیم، عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، مهدی چمران در حاشیه یکصد و شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ابتدا با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تعطیلات تابستانی شورا گفت: هفته آینده ۲ جلسه شورا تعطیل است و جلسات بعدی به دو هفته آینده موکول خواهد شد.

چمران درباره انعقاد تراموا برای تهران اظهارداشت: در برنامه قرار بوده اتوبوس‌های سه کابین خریداری شود؛ ال‌آرتی اتفاق جدیدی نیست و سالها بحث بوده که عملیاتی شود اما هنوز مطالعات به نتیجه نرسیده و شهرداری و شورا روی آن کار می‌کند؛ اگر به نتیجه برسیم، عملیاتی خواهد شد.

ساخت و ساز غیرمجاز با حکم قانونی تخریب می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: اینکه ساختمان هایی روی گسل ها و شمال تهران ساخته شده درست است و می دانیم گسل خطرناکی است و باید تمهیدات در نظر گرفته شود اما از وقتی که مرکز تحقیقات، مطالعات را به نتیجه رساندند باید ضوابط در ساختمان‌هایی که در نزدیک گسل‌ها ساخته می‌شود، رعایت شود.

به گفته وی، مرکز تحقیقات باید از نظر محاسباتی مجددا ساختمان‌ها را بررسی کند و مواردی که قابلیت مقاوم‌سازی دارند، مقاوم‌سازی شود.

وی افزود: گاهی شهرداری چندان تسلطی به ساخت و سازهای غیرمجاز ندارد چون در خارج از حریم ساخته شده است ولی باید پیش از ساخت و در حین ساخت جلوی آن را بگیرند اما گاهی می بینیم عده‌ای کفن می‌پوشند و می‌آیند و می‌سازند.

وی یادآور شد: در زمان آقای قالیباف در مرتضی گرد برنامه عملیاتی آماده شد و رقم بالایی وسایل سنگین اجاره شده بود اما به دلیل عدم صدور دستور قضایی، روند متوقف شد و ساخت و ساز صورت گرفت و حالا مرتضی گرد به مرتضی دراز تبدیل شده و ساختمان‌های ایمنی ندارند و آب و برق و گاز مشکل دارد.

وی افزود: به کمک نیروهای امنیتی شهرداری و حکم معاون دادستان، ساختمان‌هایی قرار است تخریب شوند اما باز هم توصیه می‌کنیم پیش از ساخت، از این اقدام جلوگیری شود.

در ادامه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران، پنج شورا به ارایه تذکرات پرداختند.

تذکر به احداث بیمارستان هشتصد تختخوابی در تجریش

سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در زمان ارایه تذکر خود، نسبت به افتتاح بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی در بیمارستان شهدای تجریش به دولت و شهرداری تهران تذکر داد.

وی با اشاره به ترافیک سنگین میدان تجریش و محدوده اطراف آن، اظهارداشت: قطعا با احداث بیمارستان و تردد بیماران و پزشکان و ... مشکلات در این بخش شهر افزوده می شود و امیدوارم مردم حلاوت این طرح ها را بچشند، نه اینکه بر مشکلات آنها افزوده شود.

شهرداری تهران گزارش احداث تراموا را به شورا ارایه کند

نرگس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فارغ از اینکه تراموا مدل حمل و نقل مناسبی برای تهران هست یا خیر، اظهار داشت: درخواست گزارش هایی از حمل و نقل شهر تهران را داشته ام اما گزارش های دریافت شده در حد چند پایان نامه دانشگاهی است و امیدورام اگر گزارش دقیقی درباره تراموا انجام شده، به اعضای شورا ارایه گردد.

وی با اشاره به تلاش برای اجرای منوریل در بخش‌هایی از تهران تاکید کرد: ستون های منوریل صادقیه موجب به باد دادن سرمایه شهر بوده و هزینه به سرانجام نرسیده است.

شهرداری تهران به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره بوستان ولایت پایبند باشد 

زهرا شمس‌احسان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بر ضرورت پایبندی شهرداری تهران به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره بوستان ولایت تأکید کرد و اظهارداشت: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون بوستان ولایت تهران، اراضی قلعه مرغی در سال ۹۳ با هدف اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تخصیص حداکثری فضای بوستان ولایت برای تأمین فضای سبز تدوین شده است.

 وی با بیان اینکه اخیراً شهردار تهران اعلام کرد که قرار است که پارک ولایت با مساحت ۲۰۰ هکتار تبدیل به شهرک فناوری شود، اظهار داشت: بدون شک اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری تکلیف است، از طرف دیگر تا طرح جدیدی در شورای عالی شهرسازی تصویب نشود اعلام هرگونه تغییر و تصمیم در مورد این اراضی امکان پذیر نمی باشد.

مطالعات ۲ طبقه شدن تونل مترو انجام شود 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اورهال واگن ها و رونمایی از ۶ رام قطار گفت: بخش عمده ای از واگن ها نیاز به اورهال دارند و ۴۵۰ واگن تا سال آینده اورهال خواهد شد.

وی با بیان اینکه برقی کردن حمل و نقل یکی از اقدامات ارزشمند برای شهر تهران است، اظهارداشت: با مصرف روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین میزان زیادی حرارت و گازهای آلاینده به تهران اضافه می کنیم و باید به سمت برقی شدن برویم.

وی با تأکید بر اینکه باید سیر مراحل قانونی و مطالعات برای ۲ طبقه شدن تونل های مترو انجام شود، گفت: باید بررسی شود که این پدیده فنی است و در دنیا تجربه شده و چه مزایا و معایبی دارد.

تشکری هاشمی با اشاره به ورود تراموا به حوزه ریلی تهران، ادامه‌داد: هنوز مطالعه ای به شورا ارائه نشده و اگر کار خوبی باشد از آن پشتیبانی خواهیم کرد و اگر کار خوبی نباشد باید جلوی اقدامات زائد بایستیم.

برنامه ریزی برای فیبر نوری انجام نشده است 

علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی امسال برنامه ریزی برای فیبر نوری انجام نشده است، اظهارداشت: در اساسنامه سازمان فناوری، برنامه چهارم توسعه و برنامه بودجه آمده که کدام بخش باید فیبر نوری را اجرا کند اما شرایط فعلی بلاتکلیفی را نشان می دهد.  

وی با تأکید بر اینکه استفاده از پیمانکاران متعدد برای فیبر نوری شایسته نیست،  افزود: پیش بینی شده بود که شهرداری هر ساله ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا کند اما به ازای هر سال ۷۵ کیلومتر اجرا شده است.

انتقاد از جای خالی مدیریت یکپارچه شهری در برنامه هفتم توسعه

علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارایه نطق پیش از دستور خود در این جلسه اظهار داشت: نخستین قانون مدیریت شهری مصوب سال ۱۲۸۳ است که ۱۰۸ ماده در آن زمان تصویب شد و نام بلدیه در سال ۱۳۲۸ به شهرداری تغییر کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت واحد شهری در سال‌های گذشته محقق نشده است، گفت: در تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی فرصت کوتاهی داریم تا نسبت به مدیریت واحد شهری توجه ویژه ای داشته باشیم و نظرات را به مجلس اعلام کنیم.

قائمی اظهار کرد: مدیریت شهری در قالب بخش حکمرانی می‌گنجد و باید این بخش را تا زمانی که فرصت داریم، دنبال کنیم.

به گفته او، ۲۶ درصد از ۱۱۸ حکم برنامه هفتم زیربنایی و تولیدی، ۱۶ درصد فرهنگی و آموزشی، ۲۹ درصد اقتصادی، ۱۱ درصد اجتماعی، ۶ درصد مدل حکمرانی، ۶ درصد موارد سیاسی و سه درصد هم عمومی است.

قائمی با اشاره به یکی از بندهای  برنامه هفتم توسعه خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: افزایش محدوده شهر تهران یکی از احکام برنامه است که شورا و شهرداری از آن بی‌خبر است.

به گفته قائمی مدیریت شهری باید از فرصت موجود استفاده کند و بتواند در مجلس شورای اسلامی نظرات را ارایه کند، و پیشنهاد کرد جمعی از عقلای شورا و شهرداری در نشستی احکام لحاظ شده در برنامه هفتم را مطالعه کنند.

وی ادامه‌داد: مدیریت یکپارچه شهری که یک فرمانده واحد به نام شهردار دارد در برنامه هفتم دیده  نشده است.

کتاب مستندات مستندات حسابرسی های ۴ساله شورا رونمایی شد 

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه یکصد و شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران کتاب مستندات مستندات حسابرسی های ۴ساله شورا را رونمایی کردند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: در ابتدای دوره مشخص شد گزارش های حسابرسی ک‌ه وظیفه قانونی شورا هست در صحن شورا قرایت نشده و حسابرس ها اصلا مستقر نشده اند.

وی افزود: در این دوره تصمیماتی گرفته شد و در یک حرکت جهادی حسابرسی ها از سال ۹۶ تا ۹۹ کمتر از ۸ ماه آماده و قرائت شد.

وی با اشاره به به روز شدن حسابرسی اظهار داشت: قرائت حسابرسی سال ۱۴۰۰ آغاز شده و این گزارش‌ها به روز شده اند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: حسابرسی نظارت مالی شورای شهر این که نتیجه آن باید به اطلاع مردم برسد و برای وزارت کشور نیز ارسال شود.

وی با بیان اینکه حسابرسی و عملکردها در هم تنیده هستند، گفت: حسابرسی سال ۱۴۰۱ به موقع انجام می شود و این به موقع انجام شدن آن و ابلاغ به شهرداری از اهمیت برخوردار است.

پرویز سروری نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص اظهار داشت: حسابرسی ها باید بر تسریع امور و اصلاح تاثیرگذار باشد و وقتی حسابرسی در زمان خود انجام نشود، تبدیل به امری مرده و بی تاثیر خواهد شد.

قرائت گزارش حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان مدیریت پسماند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود قرائت گزارش حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوا برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱و سازمان مدیریت پسماند برای سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار دادند.

سروری نایب رئیس شورا در خصوص گزارش این شرکت‌ها اظهار داشت: بیشتر مواردی که مطرح شده از گذشته به ارث رسیده چرا که نیمی از مدیریت در سال ۱۴۰۰ در دوره جدید بوده و نیمی از آن نیز به دوره قبل بر می گردد.

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در تاکید کرد که موارد تخلف در گزارش سال ۱۴۰۰ دیده نشده و شرکت کنترل کیفیت هوا موظف است نسبت به اصلاحات گزارش حسابرسی اقدام کند.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان اینکه تک تک اعضا تذکر دادند که نظافت تا نقطه مطلوب فاصله دارد، گفت: وضعیت کتف و کولی ها نسبت به دهه قبل بهتر نشده که هیچ بلکه بدتر شده است.

مهدی اقراریان دیگر عضو شورا اعلام کرد که حسابرسی ها منجر به اصلاح سیستم نشود کاری عبث و بیهوده است.

رضا شرفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اظهارکرد: در بخش مالیات موفق به کسب مالیات ۱۷۸ میلیارد تومانی شدیم و تا سال ۹۹ نیز وضعیت مالیاتی ما قطعی است که به معنای صدور صورت مالی مالیاتی است.

وی  افزود: در بخش ارزش افزوده از سال ۹۶ تا ۹۸ رسیدگی مالیاتی انجام شده و برگه از سوی سازمان امور مالیاتی صادر نشده است.  

وی ادامه‌داد: در حوزه مالیاتی به ویژه با کارهایی که در سال ۱۴۰۱ انجام شده این نوید را می دهیم که ۱۸۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای پلاک ۶۰ هزار متر مربعی مربوط به خیریه دارالشفا در کهریزک ۹۷ میلیارد تومان علیه شهرداری رأی گرفته شده است، اظهار کرد: در زمینی دیگر نیز رأی علیه شهرداری صادر شده و تا زمانی که مسائل حقوقی این دو پرونده به نتیجه نرسید نمی توانیم اعلام کنیم اما پیگیر هستیم. زمین  در حال حاضر در اختیار ماست.

 در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران گزارش حسابرسی را تصویب کردند.

ادامه دارد....