به گزارش ایرنا سید محمدرضا طالبی روز سهشنبه به رسانهها اظهار کرد: سوخت بیشترین فراوانی قاچاق کالا در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده و یکی از معضلات این حوزه، خودروهای حامل سوخت قاچاق موسوم به شوتی است که در سه ماه امسال ۴۹۵ خودرو شوتی در استان توقیف شده است.
وی افزود: لوازم خانگی، البسه، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی، سیگار و دخانیات از دیگر کالاهایی است که از مرزهای شرقی کشور وارد استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان میشود و خراسان جنوبی نقش معبر برای توزیع این کالاها در کشور را دارد که با قاچاق این کالاها از معابر استان به جد برخورد میشود.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان برای کالاهای قاچاق از سمت سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان و در مجموع کشورهای حاشیه خلیج فارس معبر است لذا برای قاچاق سوخت هم معبر بوده و این معضل دامنگیر ماست چرا که هم ورودی و هم خروجی داریم.
بیشتر خودروهای شوتی غیربومی هستند
وی اظهار کرد: عمده خودروهای شوتی از سمت سیستان و بلوچستان میآیند و به قدری اختلاف قیمت سوخت تا مرز افغانستان زیاد است و سودآوری بالایی دارد که قاچاقچیان حاضرند از استانهای شمالی کشور بارگیری کنند و این خودروها در مسیر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکنند و سبب آسیبهای زیادی میشوند.
طالبی با بیان اینکه بیشتر خودروهای شوتی غیربومی هستند افزود: اقدامات پیشگیرانهای در استان انجام شده که قاچاق سوخت را به حداقل رسانده است.
وی گفت: در اجرای جدول مدیریت سوخت برای نفتگاز و بنزین محدودیت هایی را قائل شدیم که این محدودیتها برای شهروندان ما مشکلی ایجاد نمیکند و افراد میتوانند هر هشت ساعت ۳۰ لیتر از کارت سوخت خودرو، ۲۰ لیتر از کارت آزاد جایگاه و ۲۰ لیتر هم به صورت آزاد از کارت سوخت خودرو استفاده کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: پیش از این سوخت جایگاه در ۱۲ ساعت تمام میشد اما با اجرای جدول مدیریت سوخت، جایگاهها در تمامی ساعات شبانهروز سوخت دارند و این اقدام سبب شده عرضه خارج از شبکه هم اتفاق نیفتد.
هوشمندسازی جایگاههای سوخت و جمعآوری کارتهای سرگردان
وی از هوشمندسازی جایگاههای سوخت با نصب دوربینهای مدار بسته و جمعآوری کارتهای سوخت سرگردان خبر داد و گفت: مدیریت جایگاهها و سوخت بنزین را انجام دادیم و سامانه استانی سیپاد برای خودروهای عمومی درون شهری نصب شده که براساس پیمایش، سوخت به آنها تعلق میگیرد.
طالبی تصریح کرد: سامانه کشوری سپهتن نیز برای خودروهای دیزلی بین شهری طراحی شده که در روزهای آینده قابل استفاده است.
وی با اشاره به نیاز ماشینآلات کشاورزی به سوخت گفت: به صورت آزمایشی و برای پیمایش مسیر در یکی از شهرستانها روی خودروهای کشاورزی GPS نصب شد که نتایج آن را به استان تسری خواهیم داد.
معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در صنایع و معادن هم هوشمندسازی انجام شده و بازرسان گشتزنی منظم دارند و سوخت معادن غیرفعال را قطع میکنند، تحویل سوخت به دستگاههای کشاورزی و معدنی از طریق تأیید دستگاه متولی انجام میشود.
تصادفات منجر به آتشسوزی و فوت
وی درباره معضل خودروهای شوتی گفت: این خودروها منجر به آتشسوزی و انفجارات زیادی هم میشوند و افراد بیگناه به قدری در این تصادفات میسوزند که جنازه آنها قابل تشخیص نیست.
طالبی افزود: زمانی که ماموران فراجا این خودروها را تعقیب میکنند خوردوها از لاین مخالف دور میزنند یا گالنی را در جاده رها میکنند که سبب لغزندگی جاده و انحراف خودروها میشوند.
وی با بیان اینکه سختگیریهای متعددی را برای خودروهای شوتی اعمال میکنیم گفت: در حوزه مقابلهای پیش بینی شده جلسهای با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مرکز و با حضور سه استاندار خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برگزار کنیم تا از این استانها هم کمک بگیریم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ایست و بازرسیها در محورهای مواصلاتی استان فعال شدهاند تا حداقل جاده اصلی ناامن شود و از این مسیرها تردد نکنند تا منجر به تصادف نشود.
وی افزود: بارگیری و تحویل فرآوردههای سوختی طبق قانون باید به شرکت پخش فرآوردههای نفتی انجام شود و به هیچ وجه نباید در مصادیق دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
بازخوانی پیام رهبر انقلاب درباره مبارزه با قاچاق کالا
طالبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به آثار مخرب معضل قاچاق کالا و ارز، مقام معظم رهبری در ۱۲ تیر سال ۱۳۸۱ پیام تاریخی صادر کردند و به دستگاههای مسئول و متولی قاچاق که به نوعی ضابط هستند، دستور دادند که مقابله و مبارزه همه جانبه درخصوص پدیده شوم قاچاق داشته باشند.
وی گفت: ایشان چند موضوع را در این پیام مورد تاکید قرار دادند، اول اینکه مسئولیت ستاد را باید فردی به عهده داشته باشد که در سطح عالی و نزدیک رئیس دولت باشد.
معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در این زمینه تبلیغات هوشمند هم باید صورت بگیرد و عوارض مخرب قاچاق به مردم گفته شود و به قاچاقچیان کالا و ارز هشدار لازم داده شود.
وی گفت: بنا بر تاکید رهبری باید با قاچاقچیان برخورد قاطع و قضایی صورت گیرد تا از قاچاق جلوگیری شود و مقابله باید از مبادی ورودی تا مقصد باشد تا افراد فکر نکنند اگر کانال ورودی و مبدأ را رد کنند تا مقصد هیچ مشکلی ندارند.
وقتی تعادل عرضه و تقاضا به هم میخورد
طالبی با اشاره به پیامدهای مخرب قاچاق کالا و ارز متذکر شد: قاچاقچیان عوارض دولتی را نمیپردازند که در اقتصاد کشور اثر میگذارد، تعادل عرضه و تقاضا به هم میخورد و محاسبه آن از دست مسوولان خارج میشود.
وی با بیان اینکه کالای قاچاق، نامرغوب است و استاندارد لازم را ندارد افزود: قاچاقچیان کالا، بازار را تحت الشعاع خود قرار میدهند و سودهای کلان را کسب میکنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خارسان جنوبی مختل شدن تولید کشور، کاهش تولیدات داخلی و فروش آن، بروز ارتشا و اختلاس در نظام اداری، خطرپذیری در رقابت تجاری لازم، بیکاری و کاهش درآمدهای دولت را از آثار مخرب قاچاق کالا عنوان و تصریح کرد: به ازای هر میلیارد دلار قاچاق کالا، صد هزار فرصت شغلی از دست میرود.
چالشهای نگهداری کالای قاچاق
وی گفت: فراوانی قاچاق کالا در استان بیشتر مربوط به سوخت است و لوازم خانگی، البسه و پارچه، لوازم بهداشتی و آرایشی، سیگار و دخانیات از دیگر کالاهای قاچاق است که پس از کشف به انبار منتقل میشوند.
طالبی افزود: برخی اقلام سریعالفساد هستند که با دستور مرجع تعزیرات حکومتی به فروش میرسند و پول آن به حساب خزانه واریز میشود اگر این کالا قاچاق محسوب نشود، پول افراد به حساب آنها برگشت داده میشود.
وی بیان کرد: رسوب کالاهای قاچاق در انبارها نداریم چراکه تعزیرات حکومتی پروندهها را به موقع رسیدگی میکند و کالای قاچاق بعد از رسیدگی پرونده در انبار نگهداری شده و بعد از تایید صلاحیت بهداشتی توسط مجموعه بهداشت و درمان در سایت اموال تملیکی به مزایده گذاشته میشود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان قاچاق ارز نداریم گفت: برای نگهدای کالاهای قاچاق به ویژه دام در انبار مشکلاتی داریم که در حال پیگیری برای رفع است.
وی تصریح کرد: اقدامات مقابلهای برای قاچاق کالا را به صورت جدی دنبال میکنیم چراکه اقتصاد کشور به دنبال قاچاق کالا به مخاطره میافتد.