بندرعباس - ایرنا - معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: افزون‌بر ۲۰۰ هزار موقوفه و بیش از یک میلیون رقبه در کشور ثبت شده است.

حجت‌الاسلام سید ناصرالدین نوری‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس دارای بیشترین تعداد موقوفات هستند.

وی ادامه داد: براساس مطالعه انجام شده بر روی موقوفات واقفان مال خود را در ۸۰۰ نیت وقف کرده اند که در یک تقسیم بندی کلی می‌توان به نیت‌هایی در حوزه‌های علمی، اعتقادی و اعتقادی و مناسک مذهبی، رفع آسیب‌های اجتماعی، حوزه های علمی و غیره اشاره کرد.

معاونت امور و استانهای کشور اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: جامعه امروز به وقف‌هایی با نیت‌های تسهیل در ازدواج جوانان و رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز دارد، همچنین وقف‌های متناسب با نیاز به هر منطقه هم جزو نیازهاست و باید مردم را به این سمت هدایت کرد.

حجت الاسلام نوری‌ مطرح کرد: اوقاف نهادی است که منشأ خدمات و آثار فراوانی در حوزه‌های مختلف وقفی، خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هشت هزار و ۷۶۹ امامزاده و بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که هر کدام پایگاه بزرگ فرهنگی هستند و بسترهای بسیاری برای فعالیت اوقاف در این زمینه فراهم است که امروز هم شاهد این فعالیت‌ها هستیم.

معاون امور مجلس و استان‌های اوقاف و امور خیریه ابزار کرد: این سازمان با یک و میلیون رقبه که بسیاری از آن پنهان و مخفی است، سرمایه و ظرفیت فوق العاده‌ای برای خدمت به جامعه در اختیار دارد.

حجت الاسلام نوری‌زاده افزود: این منابع مالی سرشار و نیروی انسانی متخصص در اختیار، ظرفیت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خوبی دارد که اگر طرح و برنامه در کنار آن‌ها قرار گیرد می‌تواند منشاء اثرهای بسیاری باشد.

وی عنوان کرد: باید در حوزه مولد سازی، رفع آسیب‌های اجتماعی و رفع نیازهای اقتصادی منشأ اثر باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نظام جمهوری اسلامی مدیون خون ۲۳۰ هزار شهید است و سه هزار پست هم در کشور وجود دارد که برای هر پست ۷۲ شهید داده شده، یعنی برای هر پست کربلایی به پا شده که در قیامت باید پاسخگوی خون این شهیدان باشیم.

معاون امور مجلس و استان‌های اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اوقاف یک نهاد فرهنگی و اعتقادی است که ریشه در باروهای مردم دارد و در عین حال یک نهاد فنی و تخصصی هم است، بنابراین هر نیرویی که بخواهد در این سازمان فعالیت کند باید مباحث وقفی، ثبتی و اوقافی را بداند و بر استفاده از سامانه این سازمان هم تسلط یابد.

وی تأکید کرد: واقفان خیر اندیشی که جهان را خالی از فقر، تبعیض و فساد می‌خواسته‌اند این سرمایه را در اختیار ما قرار داده‌اند.

مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه هرمزگان هم در این مراسم گفت: در این فرصت اندک نمی‌توان برنامه‌ها را تشریح کرد و به خلاصه‌ای از آن بسنده می‌کنیم.

سید عباس مسعودی، مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه هرمزگان اضافه کرد:‌ این استان می‌تواند به عنوان خورشید استان‌های کشور فعالیت کند و امید است روزی که قرار شود از خدمت در هرمزگان مرخص شوم کارنامه خوبی داشته باشم.

حجت‌الاسلام حسین مهدیان، مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه هرمزگان ضمن قدردانی و تشکر از همکاران خود در مدت فعالیت در این استان و مدیران سایر اداره‌های دولتی گفت: همکاران و مسوولان هرمزگان در مدت چهار سال حضورم در این استان زحمت‌های بسیاری در حوزه وقف کشیده‌اند که یکی از زمینه‌های فعالیت در این مدت فعالیت‌های ثبتی بوده است.

شایان ذکر است حجت الاسلام مهدیان به عنوان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان منصوب شده است و سید عباس مسعودی که سابقه فعالیت در سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز را دارد به عنوان مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه هرمزگان منصوب شده است.