یزد- ایرنا- مدیر بیمارستان افشار یزد در خصوص نخستین کلینیک دولتی ترک اعتیاد استان که در این بیمارستان ایجاد شده است، گفت: این مرکز در ارزیابی که توسط رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات، نماینده سازمان جهانی بهداشت و مدیران سلامت دانشگاه‌ها علوم پزشکی کشور صورت گرفت، به عنوان الگوی برگزیده مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور معرفی شد.

به گزارش روز سه‌شنبه دانشگاه علوم پزشکی یزد، عباس صادقی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم و قابل پیشگیری بیماری قلبی ترک دخانیات است، افزود: نخستین کلینیک دولتی ترک اعتیاد یزد در سال ۹۹ در بیمارستان افشار یزد آغاز به کار کرد و در این مدت، ۳۰ درصد از افرادی که برای ترک دخانیات به این مرکز مراجعه کردند قطع مصرف و ۷۰ درصد کاهش مصرف داشته اند.

وی بابیان اینکه بیمارستان افشار مرکز تخصصی قلب در استان یزد است، اظهار کرد: این مرکز تلاش دارد تا با تشویق شهروندان به ترک سیگار عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد .
مدیر مرکز ارتقاء سلامت و کلینیک ترک دخانیات بیمارستان افشار یزد نیز با بیان اینکه سالانه 10 ها هزار میلیارد تومان در کشور دود می‌شود و باید دو تا سه بار آن نیز برای درمان بیماران هزینه شود، گفت: ترک دخانیات برای عموم به خصوص بیماران قلبی، نیازمند تغییر رفتار و کنترل عوامل روحی مساعد کننده، حمایت اجتماعی از بیماران و برطرف کردن مشکلات خانوادگی آن ها و در صورت نیاز درمان دارویی و ارجاع به روانپزشک است.
مهدیه قنبری خاطرنشان کرد: مراجعه کنندگان به این مرکز توسط تیم درمان شامل پزشک عمومی، روانشناس، روانپزشک و مددکار اجتماعی ویزیت می‌شوند.
دخانیات یکی اصلی بیماری های قلبی عروقی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: دخانیات توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از علل اصلی بیماری قلبی و عروقی، مرگ زودرس و ناتوانی در سراسر جهان شناخته شده است.
محسن میرزایی با بیان اینکه دخانیات عامل ۱۲ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی است، افزود: ترک دخانیات در سن ۵۰ سالگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به نصف کاهش می دهد و در ۳۰ سالگی باعث می شود تا از خطر ایجاد بیماری قلبی عروقی در اثر مصرف دخانیات کاملا جلوگیری شود.
میرزائی تصریح کرد: با با ترک سیگار فشار خون و ضربان قلب عادی می شود و گردش خون در مدت ۲۰ دقیقه بهبود می یابد و علاوه بر این، باعث افزایش سطح اکسیژن خون و کاهش خطر حمله قلبی در مدت هشت ساعت می شود.

تعداد بیمارستان‌های استان یزد ۱۴ باب اعلام شده است.