به گزارش ایرنا، با وجود اینکه کلانشهر ۲ میلیون نفری تبریز افزون بر ۱۰ هزار دستگاه تاکسی دارد و بنا بر اعلام صاحب نظران این تعداد فراتر از استانداردهای جهانی است و کفاف جمعیت این شهر را می کند، اما به دلیل سیاست گذاری های اشتباه و تصمیمات نادرست رضایت مندی از فعالیت تاکسیرانی از سوی مردم بسیار پایین است و به نظر می رسد اصلاح امور نیازمند تجدیدنظر در برخی تصمیمات است.
نبود تاکسی گردشی در سطح شهر، بی توجهی به نرخ های مصوب شورای اسلامی شهر و اخذ مبالغ اضافی از شهروندان، تجمع تاکسی ها در محل های خاص، دنبال مشتری های خاص رفتن، بی میلی به پذیرش مسافر در مسافت های کوتاه، برخوردهای نامعمول با گردشگران، سوء استفاده از موقعیت خاص مسافران شهرستانی به خصوص در مقابل مراکز درمانی و بیمارستانی و ده ها مشکل و چالش دیگر از جمله مسایل مربوط به ناوگان تاکسیرانی تبریز است که برای شهروندان مشکل آفرین شده است.
با توجه به اینکه ۶ ماهه اول سال به خصوص تابستان جزو فصول گردشگری آذربایجان شرقی و تبریز به شمار می رود و روزانه مسافران مختلف از گوشه و کنار کشور و حتی کشورهای خارجی به تبریز سفر می کنند، بهره مندی از خدمات تاکسیرانی برای این افراد یکی از ملزومات مهم و محوری است که اگر خلل و نقصانی در این زمینه حاصل شود، نه تنها بنیان های فرهنگی و اجتماعی شهر به هم می ریزد، بلکه طی زمان کوتاهی حوزه های اقتصادی شهر نیز لطمه خورده و بازتاب های منفی آن تمام ارکان جامعه را در بر می گیرد.
اینکه متولیان مدیریت شهری و به خصوص سازمان تاکسیرانی تبریز تاکنون برای حل چالش ها و مشکلات پا پیش نگذاشته و در پاره ای از موارد بر تصمیمات نادرست خود اصرار می کنند جای تامل و تاسف بسیار دارد، چه بسا با کمی اصلاحات و نظارت های بیشتر بتوان بخش مهمی از مشکلات را حل و فصل کرد.
یک شهروند تبریزی که در مسیر پرتردد چهارراه شهناز به چهارراه آبرسان دنبال تاکسی می گشت، به خبرنگار ایرنا گفت: مدت ۳۰ دقیقه است که برای سوار شدن به تاکسی منتظر هستم و با وجود اینکه تعداد زیادی تاکسی در چهارراه شهناز تجمع دارند، هیچ یک حاضر به سوار کردن نیستند.
سجاد فرجی ادامه داد: به دلیل نبود تاکسی مسیر را تا میدان ساعت پیاده طی کرده ام و هنوز هیچ تاکسی برای سوار کردن پیدا نمی کنم.
وی با بیان اینکه تاکسی های تبریز بیشتر دنبال مشتری های خاص و گردشگران هستند، اظهار کرد: بیشتر آنها که در کنار خیابان ها و به خصوص میادین پرتردد پارک کرده اند، فقط به دنبال سوار کردن مسافران دربستی هستند.
فرجی نبود نظارت را از مشکلات مهم ناوگان تاکسیرانی تبریز دانست و افزود: در سال های قبل حداقل در زمان های خاص و شلوغ در معابر و میادین مهم شهر شاهد حضور تیم های نظارتی با خودروهای مخصوص بودیم اما چندی است که از این تیم های نظارتی خبری نیست.
شهروند دیگری که در حال مشاجره با راننده تاکسی در مقابل راهنمایی و رانندگی تبریز است، دلیل برخورد لفظی خود را اخذ کرایه اضافی اعلام و اظهار کرد: من از میدان ساعت سوار شدم و بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی کرایه این مسیر هفت هزار تومان است که راننده طلب ۱۰ هزار تومان می کند.
مراد کرمی گفت: معضل اخذ کرایه های اضافی و غیرقانونی یکی از موارد درگیری مسافران و رانندگان تاکسی است که همه روزه در مسیرهای مختلف شاهد این مشکل هستیم و با وجود اینکه حرف مسافران حق بوده و قانونی است، هیچ یک از رانندگان به آن توجهی ندارند.
وی دلیل و توجیه رانندگان تاکسی برای اخذ کرایه های اضافی را غیرکارشناسی بودن قیمت ها دانست و اضافه کرد: آنها اعلام می کنند که کرایه های مصوب به هیچ عنوان با هزینه ها همخوانی ندارد و مجبورند کرایه های اضافی و به زعم خود منطقی از مسافران اخذ کنند.
مسافر دیگری که مقابل بیمارستان ولیعصر تبریز همراه بیمار خود منتظر تاکسی است، به خبرنگار ایرنا، گفت: متاسفانه رانندگان تاکسی در تبریز کرایه هایی را طلب می کنند که با هیچ متر و معیاری همخوانی ندارد و الان یک ساعت است که منتظریم تا با پرداخت کرایه قانونی خود را به ترمینال برسانیم اما موفق نشده ایم.
این مسافر ملکانی ادامه داد: از مقابل بیمارستان ولیعصر تا ترمینال تبریز ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از من طلب کرده اند در حالیکه کرایه دربستی همین مسیر که حدود ۲ ماه قبل پرداخت کردیم ۴۰ هزار تومان بود و معلوم نیست چرا تعدادی از رانندگان بسیار فراتر از حق خود طلب کرایه می کنند.
وی با بیان اینکه تاکسی های تبریز کرایه هایی بیشتر از آژانس ها دریافت می کنند، دلیل انتظار خود برای سوار شدن به تاکسی های گردشی را سریع تر رسیدن به مقصد اعلام کرد.
بانوی دیگری که در بازار تبریز منتظر تاکسی است، به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۴۰ دقیقه است که در انتظار سوار شدن به تاکسی هستم اما تردد تاکسی ها بسیار کم است و چند دستگاه تاکسی هم که عبور می کنند، منتظر اعلام قیمت از سوی مسافر هستند که اگر باب میل آنها نباشد، مسافری را سوار نمی کنند.
توران آذری ادامه داد: چون وسایل همراهم است و خریدهای خود را از بازار انجام داده ام، برایم سخت است تا ایستگاه تاکسی پیاده بروم که به همین دلیل کنار خیابان منتظر تاکسی هستم و چون سواری های شخصی کرایه های بیشتری می گیرند، می خواهم با تاکسی به منزل بروم که متاسفانه هیچ تاکسی گردشی در منطقه بازار وجود ندارد.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به موضوع کمبود تاکسی های گردشی در سطح شهر و به خصوص مسیرهای پرتردد مثل بازار شد.
آذری با انتقاد از تجمع تاکسی های درون شهری در ایستگاه های مربوطه، گفت: وجود چند دستگاه تاکسی در این ایستگاه ها خوب است، اما ما شاهدیم که انبوهی از تاکسی ها در این مکان ها پارک کرده اند و تا زمانی که به طور کامل چهار نفر مسافر را سوار نکنند، هرگز حرکت نمی کنند که این امر موجب اتلاف وقت شهروندان می شود.
در همین حال یکی از رانندگان که در ورودی خیابان ائل گلی تاکسی خود را پارک کرده و مسافری را سوار نمی کند، دلیل این اقدام خود و سایر همکارانش را جلوگیری از مصرف زیاد سوخت دانست و گفت: با میزان بنزینی که به صورت یارانه در اختیار تاکسی ها قرار می گیرد به هیچ عنوان نمی توان در طول روز در سطح شهر گردش کرد و دنبال مسافر بود.
وی افزود: دلیل اصلی و مهم اینکه بسیاری از رانندگان در ایستگاه های تعیین شده پارک کرده و دنبال مسافر می گردند، مسایل معیشتی و مشکلات اقتصادی است، چون با این شرایط گرانی ها نمی توان برای پیدا کردن مسافر در خیابان ها به راه افتاد و اگر مسافری پیدا شد با نرخ هایی که شورای شهر مصوب کرده است و به آن اعتراض شدید داریم، دنبال درآمد بود.
این راننده ادامه داد: در حال حاضر نرخ گران ترین مسیری که توسط سازمان تاکسیرانی اعلام شده است، هشت هزار و ۵۰۰ تومان است که با این نرخ ها اگر چهار نفر را برای طولانی ترین مسیر تبریز سوار کنیم و اگر در میانه راه کسی پیاده نشود، عایدی راننده ۳۴ هزار تومان می شود که در شرایط کنونی اقتصادی خنده دار است.
وی اخذ کرایه های اضافی از مسافران را منطقی دانست و خواستار تجدید نظر شورای اسلامی شهر و سازان تاکسیرانی در اعلام نرخ کرایه ها شد و ادامه داد: تداوم این روند باعث می شود همواره تقابل و درگیری لفظی و گاهی مواقع درگیری های فیزیکی بین مسافران و رانندگان را شاهد باشیم.
نظارت های موردی و بدون اطلاع یکی از برنامه های مهم سازمان تاکسیرانی تبریز است
رییس سازمان تاکسیرانی تبریز با رد بسیاری از موارد انتقادی شهروندان نسبت به عملکرد این مجموعه در ناوگان عمومی حمل و نقل این کلانشهر، اظهار کرد: اینکه بسیاری از تاکسی های درون شهری در خدمات رسانی عمومی به شهروندان کم کاری می کنند به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست و معتقدیم بسیاری از رانندگان با احساس تکلیف در خدمت مسافران هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اغلب تاکسی ها در سطح شهر تردد نداشته و در ایستگاه های و میادین مختلف تجمع می کنند، گفت: این یکی از سیاست های محوری سازمان تاکسیرانی است و بخشنامه آن نیز از سال ۱۳۸۵ از سوی وزارت کشور به تمام سازمان های تاکسیرانی ابلاغ شده است تا از مصرف بیش از حد سوخت جلوگیری و از آلودگی شهرها کاسته شود.
عبدالرحیم قاصدی نظارت های موردی و بدون اطلاع را یکی از برنامه های مهم سازمان تاکسیرانی تبریز برای کنترل و رصد عملکرد رانندگان برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس چنانچه تخلفاتی از سوی آنها سر زده باشد تا بار سوم با تذکرات شفاعی و کتبی همراه و بیش از سه مورد تخلف منجر به دعوت متخلف به کمیته انضباطی می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اغلب تاکسی ها در سطح شهر تردد نداشته و در ایستگاه های و میادین مختلف تجمع می کنند، گفت: این یکی از سیاست های محوری سازمان تاکسیرانی است و بخشنامه آن نیز از سال ۱۳۸۵ از سوی وزارت کشور به تمام سازمان های تاکسیرانی ابلاغ شده است تا از مصرف بیش از حد سوخت جلوگیری و از آلودگی شهرها کاسته شود.
قاصدی ادامه داد: بر همین اساس هم اکنون تعداد ۳۹۱ ایستگاه تاکسی در شهر تبریز ایجاد شده است که تلاش می شود تاکسی ها به صورت مبداء و مقصد در این ایستگاه ها ساماندهی شده و مسافران در مسیرهای تعیین شده به صورت ایستگاه محور سوار تاکسی ها شوند.
به گفته وی ایستگاه محور کردن تاکسی های درون شهری تاثیر مثبت و مهمی در کاهش ترافیک شهر داشته است.
قاصدی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۱۱۷ خط مبداء و مقصد در کلانشهر تبریز از سوی سازمان تاکسیرانی مشخص شده است، ادامه داد: به همین منظور موضوع مسافر برداری نوبتی تاکسی ها در ایستگاه ها از سال ها قبل پیگیری می شود اما در عین حال مسافران نیز انتظار دارند که سریع تر سوار تاکسی شده و به مقصد خود برسند که این امر با شرایط کنونی و با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی مقداری ناممکن است، چون نمی توان در ایستگاه ها بدون تکمیل ظرفیت حرکت کرد.
وی کاهش تعداد تاکسی های گردشی در مسیرهای مختلف را یکی از پیامدهای طبیعی ایستگاه محور کردن تاکسی های درون شهری تبریز دانست و یادآور شد: باید توجه داشت سازمان تاکسیرانی نیز بر اساس تقاضای سفر و تعداد مسافران در مسیرهای مختلف اقدام به ساماندهی ایستگاه های تاکسی کرده است.
قاصدی یکی از ماموریت های مهم سازمان تاکسیرانی را نظارت و بازرسی از رعایت کرایه های مصوب دانست و با تاکید بر اینکه در این رابطه کمیته انضباطی به شدت مسایل را پیگیری و دنبال می کند، گفت: جلسات هفتگی این کمیته به طور مرتب در سازمان تاکسیرانی تشکیل می شود.
وی رعایت تمام قوانین و کرایه های مصوب سازمان تاکسیرانی از سوی رانندگان را الزامی و واجب دانست و با اشاره به اینکه کسی که وارد این عرصه می شود تمام مقررات را پذیرفته است، اضافه کرد: باید با کسانی که مقررات را زیر پا می گذارند به شدت برخورد شود و سازمان تاکسیرانی نیز اولویتش همین است، اما نباید بروز تخلفات را به تمام رانندگان تعمیم داد.
قاصدی با قبول اینکه سازمان تاکسیرانی، شهرداری و شورای اسلامی شهر در نرخ گذاری کرایه های تاکسی واقعیات را رعایت نکرده اند، گفت: در پاره ای از مصوبه مزبور عرف جامعه محور قرار گرفته و مسافت و زمان در این رابطه اولویت نبوده است، چون در تعدادی از مسیرها و با وجود اینکه تاکسی متر راه اندازی کردیم با مقاومت هایی از سوی مسافران همراه شد.
وی با بیان اینکه انواع شکایات تلفنی و حضوری مردم از نحوه فعالیت رانندگان تاکسی در اسرع وقت رسیدگی می شود، یادآور شد: اغلب این شکایات مربوط به رعایت نکردن نرخ های مصوب کرایه است، اما باید توجه داشت که این کرایه ها واقعی بوده و البته مراجع بالاتر آن را تصویب کرده اند که در هر حال باید همه آن را راعیت کنند.
قاصدی ملاک عمل سازمان تاکسیرانی را نرخ های مصوب اعلام کرد و عدول از آن را تخلف آشکار قانون دانست.
وی تعداد تاکسی های کلانشهر تبریز را ۱۰ هزار و ۸۳۳ دستگاه اعلام کرد که به طور معمول ۱۰ درصد آنها همواره بنا به دلایلی غیرفعال هستند.
تعداد تاکسی های تبریز بیش از استاندارد است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد تاکسی های این شهر نسبت به جمعیت را بیش از شاخص های استاندارد جهانی و بین الملل دانست و گفت: اینکه در شهر حدود ۲ میلیون نفری حدود یازده هزار دستگاه تاکسی فعال باشد بسیار بیشتر از نیازمندی های سفرهای درون شهری است.
محمدرضا روشنی ادامه داد: به توجه به تعداد تاکسی های تبریز طبیعی است که تردد همزمان و مداوم این تعداد مسایل ترافیکی و آلودگی هوای این کلانشهر را شدت دهد و برای جلوگیری از چنین مسایلی قانونگذار نسبت به ایستگاه محور کردن تاکسی ها مقرراتی را وضع کرده است.
وی اظهار کرد: گردش تاکسی به ازای هر مسافر به طور معمول میزان مصرف سوخت را افزایش می دهد و همین امر باعث افزایش حجم ترافیک خواهد شد که با توجه به شرایط عمومی معابر و خیابان های تبریز، گردش تاکسی ها منجر به بروز انواع مشکلات دیگر می شود که شاید جبران آن هزینه های کلانی را داشته باشد.
روشنی اعلام کرد: ایستگاه محور سازی تاکسی ها بدون تردید در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است و بر همین اساس رانندگان نیز از آن استقبال می کنند اما در عین حال باید با اصلاح برخی مقررات و نیز مدیریت مناسب، نسبت به مطالبات شهروندان نیز پاسخگو باشیم.
وی انتخاب درست ایستگاه ها و انجام کارهای کارشناسی در این خصوص را لازمه هر گونه تصمیم گیری از سوی سازمان تاکسیرانی دانست و گفت: در این خصوص باید نقطه نظرات رسانه های گروهی مورد توجه جدی قرار بگیرد چون معتقدیم رسانه ها پل ارتباطی و نمایندگان افکار عمومی جامعه هستند که همواره واقعیات جامعه را منعکس کرده و در پی رفع کمبودها و مشکلات شهری هستند.
به گزارش ایرنا، در صورتی که نظارت ها دقیق تر، تصمیم گیری ها منطقی و بر اساس مطالبه مردمی و مهمتر از همه الزام آور سازی مقررات در حوزه تاکسیرانی تبریز صورت عملی به خود نگیرد، روز به روز شاهد انباشت مشکلات در این حوزه مهم حمل و نقلی درون شهری خواهیم بود.