بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی امروز(پنجشنبه) میزبان رییس ستاد توانمندسازی محلات کشور بود تا با بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح ۲۰۲۰ «توانمندسازی اجتماع محور» در محلات کم برخوردار استان، گام های موثری برای ترمیم چهره مناطق حاشیه نشین و جلوگیری از آسیب های اجتماعی برداشته شود.

به گزارش ایرنا، روند شتابان شهرنشینی جدای از هر محاسنی موجب رشد فزاینده سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شده که رفع آن این روزها تبدیل به دغدغه ای برای سیاست‌گذاران دولت سیزدهم شده است.

این سکونتگاه های غیر رسمی که سیمایی آشفته و بی نظم در بخش خاصی از شهر بوجود می آورند، آسیب های اجتماعی گوناگونی نیز بر پیکره شهر تحمیل می کنند.

متاسفانه همچنان نیز خِِیل عظیمی از روستاییان برای یافتن شغل و یا تعداد زیادی از طبقات ضعیف جامعه در اثر گرانی مسکن به جمع حاشیه نشینان شهری می پیوندند که شمار آنها تنها در مرکز خراسان شمالی به ۷۵ هزار نفر در ۲۶ منطقه کم برخوردار می رسد.

گذر از این مناطق شاید ترس و دلهره را به همراه داشته باشد زیرا که همواره به پاتوقی برای جمع شدن بزهکاران و معتادان تبدیل شده و در و دیوارش گویای میزان آسیب هایی است که اهالی این مناطق با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس آمار رسمی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی؛ ۳۲ درصد از جمعیت شامل ۱۴۰ هزار نفر از شهروندان استان در مناطق حاشیه‌ای سکونت دارند که ۸۷ هزار و ۳۵۴ نفر از شهروندان در ۷۱۴ هکتار در مناطق حاشیه ای و ناکارآمد شهری و ۵۲ هزار و ۶۴۶ نفر هم در ۵۹۰ هکتار بافت فرسوده شهری سکونت دارند.

برای رفع مشکلات حاشیه نشینی تاکنون طرح های گوناگون از سوی سیاست‌گذاران وقت مطرح ولی آن طور که باید و شاید نتایج مطلوبی کسب نشده است تا جایی که با پر رنگ شدن دوباره حاشیه نشینی در متن زندگی شهری، سال ۱۴۰۰ طرحی تحت عنوان" توانمندسازی و تحول اجتماع محور مناطق کم برخوردار" در راستای فرمان موکد مقام معظم رهبری و به منظور تحقق عدالت اجتماعی و رفع مشکلات محلات کم برخوردار و توسعه همزمان محلات کشور مطرح شد.

این طرح از برنامه های جامعی است که برخلاف دیگر طرح های اجرا شده در این زمینه بر ظرفیت محلی برای ایجاد تحول در مناطق کم برخوردار تاکید دارد و دستگاه های متولی اجرای آن کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هستند.

در این راستا امروز(پنجشنبه) خراسان شمالی میزبان رییس ستاد توانمندسازی محلات کشور بود تا با بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح ۲۰۲۰ «توانمندسازی اجتماع محور» در محلات کم برخوردار استان، گام های موثری برای ترمیم چهره مناطق فرسوده و حاشیه نشین برداشته شود.

اجرای طرح ۲۰۲۰ نیاز به همدلی متولیان

رییس ستاد طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محلات کم‌برخوردار کشور نیازمند اتصال زنجیره‌ها، توجه به آموزش، تعامل و هماهنگی متولیان امر است.

علی آقامحمدی افزود: وقتی کار در این طرح خوب پیش می‌رود که هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌های متولی وجود داشته باشد و باید در این زمینه هم افزایی بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: برای هر کوچه در طرح مبارک ۲۰۲۰ باید شهردار تعریف شود و شهردار هر کوچه در بخش‌های مختلف مانند مدیریت صنعتی و علمی باید آموزش‌های موثر را فرا گیرد تا نقش مدیریتی و نظارتی در محلات فراهم شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهردار باید به گونه‌ای توانمند باشد که نسبت به تغییرات در کوچه هوشیار و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در محله‌ها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ساختار کوچه به درستی شکل گیرد؛ کوچه‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند و تمام شهردارها در نرم افزار طرح مبارک ۲۰۲۰ محله می‌توانند در کوتاهترین زمان با یکدیگر و متولیان اجرای طرح ارتباط داشته باشند.

آقا محمدی در ادامه به تامین مسکن مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: تسهیلات ۲ درصد و باز پرداخت ۱۵ ساله برای افراد شناسایی شده فاقد مسکن درنظر گرفته شود تا از دغدغه آنها کاسته شود.

اعزام ۱۰۰ هزار نفر از محلات کم برخوردار به سفر اربعین

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس ستاد طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کمتر برخوردار کشور گفت: همزمان با اربعین امسال ۱۰۰ هزار جوان به صورت رایگان از محلات کم برخوردار به کربلای معلی مشرف می‌شوند.

وی افزود: بیشتر این زائران جوانان زیارت اولی هستند.

آقامحمدی تصریح کرد: جشن های معنوی در جامعه و بین جوانان باید ترویج یابد و در هر محله کم برخوردار حداقل یک جشن بزرگ به نام یکی از امامان و شهدا برگزار شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با ایجاد اشتغال در مناطق کم برخودار افزود: اکنون در برخی از استان ها فرصت اشتغالزایی وجود دارد اما نیروی کار نیست و در برخی هم نیروی کار است اما اشتغال نیست که باید این موارد پایش و بررسی شوند.

وی اضافه کرد: اغلب ساکنان محلات کمتر برخورد تحت پوشش بیمه سلامت هستند اما اگر تعدادی جامانده باشند، شناسایی و تحت پوشش قرار می گیرند.

آقامحمدی بیان کرد: همچنین با الکترونیکی شدن پرونده بیمه، روند درمانی در این مناطق آسان شده است و به راحتی پزشک خانواده بیماری آنها را تشخیص می دهد و این امر به شناسایی بیماران صعب العلاج کمک می‌کند تا اقدامات درمانی زودتر انجام شود.

گشایش نمایشگاه توانمندسازی محلات کم‌برخوردار

نمایشگاه تحول اجتماع‌محور در قالب طرح ۲۰۲۰ امروز با حضور رییس ستاد توانمندسازی محلات کشور در قالب ۲۳ غرفه در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنور گشایش و دست‌سازه‌های مددجویان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی عرضه شد.

این نمایشگاه به همت دستگاه‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و با همکاری جمعیت هلال احمر استان، سپاه جوادالائمه(ع)، آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای، بیمه سلامت، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شهرداری بجنورد به مدت ۲ روز برپا است.

مدیرکل کمیته امدادامام خمینی(ره) خراسان شمالی در حاشیه این آیین اظهار کرد: ۳۶ محله کم برخوردار در سطح استان شناسایی شده است و طرح محرومیت زدایی و توانمندسازی اجتماعی ۲۰۲۰ در این محلات اجرا می شود.

مجید الهی راد افزود: توانمندسازی محلات کم برخوردار استان با همکاری چهار دستگاه اجرایی کمیته امداد در قالب خانه امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در قالب خانه های احسان، هلال‌احمر در قالب خانه هلال و بهزیستی در قالب خانه بهزیستی در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: از این ۳۶ محله ۶ محله در سطح استان مربوط به کمیته امداد استان است که شامل محله تپه نادری در شهرستان شیروان، محله های تصفیه خانه، جوادالائمه و قلعه عزیز در بجنورد، خیابان شهید کارگر در گرمه‌ و محله شهید روغنی در شهرستان مانه وسملقان را شامل می شود.

الهی راد با بیان اینکه برای این ۶ محله شناسنامه تهیه شده است، ادامه داد: تمامی نیازمندی هر محله احصا و در شناسنامه آن ثبت شده است و بر اساس اولویت از امکانات دستگاه های اجرایی بهره مند می شوند.

وی بیان کرد: ساخت و تعمیرات مسکن، ارائه خدمات در حوزه بهداشت و درمان، معیشت، فرهنگی و آموزشی، ایجاد اشتغال و خودکفایی و اهدای جهیزیه از جمله سرفصل های قابل اجرا در این محلات است.

توزیع ۴۹۳ سری جهیزیه بین نوعروسان نیازمند 

۴۹۳ سری جهیزیه امروز در آیینی با حضور رییس ستاد توانمندسازی محلات کشور و جمعی از مسوولان استانی در مصلای امام خمینی(ره) بجنورد به نوعروسان نیازمند اهدا شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی در حاشیه آیین اهدای جهیزیه ها اظهار کرد: هر سری جهیزیه شامل اقلام یخچال فریزر، تلویزیون، جاروبرقی، اجاق گاز و ماشین لباسشویی به نوعروسان تحت پوشش نهادهای حمایتی استان اهدا شد.

الهی راد با بیان اینکه ارزش ریالی هر سری جهیزیه حدود ۳۰ میلیون تومان است، افزود: این جهیزیه ها از تولیدات داخل تامین شده و در مجموع ۱۴ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان برای این امر هزینه شد.

وی بیان کرد: سهم زوج های جوان شهرستان فاروج ۶۳ سری، شهرستان شیروان ۵۸ سری، شهرستان اسفراین ۵۵ سری، شهرستان جاجرم ۵۲ سری، بخش جرگلان۵۰ سری، شهر راز ۳۵ سری، شهرستان مانه و سملقان ۲۷ سری، شهر لوجلی ۲۳ سری، شهرستان بام و صفی آباد و گرمه هر کدام ۱۰ سری و شهرستان بجنورد نیز ۱۱۰ سری جهیزیه است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی تصریح کرد: با اهدای این تعداد جهیزیه در حال حاضر هیچ نوعروسی در سطح استان در صف دریافت جهیزیه قرار ندارد.

الهی راد خاطرنشان کرد: کمیته امداد به تمامی نوعروسان تحت حمایت در راستای تسهیل در امر ازدواج مددجویان پنج قلم کالا اساسی را به عنوان جهیزیه اهدا می کند و تاکنون هیچ نوعروسی بدلیل نداشتن جهیزیه از ازدواج بازنمانده است

طرح توانمندسازی و تحول محلات ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، طرحی است که سال گذشته توسط چهار نهاد کشور که شامل کمیته امداد حضرت امام (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر می‌شود بعد از بررسی‌های متعددی که داشتند در یک جمع بندی به رهبر معظم انقلاب اعلام کردند و اکنون امید می رود تا با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات مناطق حاشیه ای بجنورد برطرف شود.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.