نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل درباره تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن در اقیانوس گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه صلاحیت تصمیم گیری دارد.

به گزارش ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه وقت محلی در خصوص تخلیه پساب نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن به اقیانوس گفت: دبیرکل سازمان ملل معتقد است که آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای صلاحیت تخصص لازم می باشد و این آژانس نهاد دارای اختیار برای تصمیم گیری در این خصوص است.

باوجود مخالفت های کشورهای همسایه ژاپن از جمله چین و کره جنوبی، گزارش های اخیر رسانه های نشان می دهد ممکن است ژاپن تا ماه اوت رهاسازی پسماندهای آلوده به مواد رادیواکتیو به اقیانوس را آغاز کند.

ژاپن در سال های گذشته اعلام کرده بود قصد دارد آب آلوده هسته ای را پس از تصفیه و رقیق سازی، بهار سال ۲۰۲۳ در دریا آزاد کند. این تصمیم با مخالفت شدید ماهیگیران، ساکنان محلی و همسایگان ژاپن از جمله کره جنوبی و چین روبه رو شد.

به همین دلیل ژاپن خواستار کمک از آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا تضمین کند که عملیات رهاسازی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی است و موافقت سایر کشورها را نیز کسب می کند.

وقوع زمین لرزه و سونامی در سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده نیروگاه فوکوشیما و ذوب سه راکتور و انتشار مقادیر زیاد تشعشعات شد که در نتیجه بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان محلی از منطقه خطر تخلیه شدند.

آب مورد استفاده برای خنک کردن راکتور از آن زمان نشت کرده و با آب های زیرزمینی که به سازه های راکتور نفوذ می کند، ترکیب شده است.

این حجم از آب در یک هزار تانکر در نیروگاه ذخیره شده که البته باید از بین برده شود.

مقام های ژاپنی تنها گزینه واقع بینانه را رهاسازی آهسته آب آلوده و رقیق شده با آب دریا به اقیانوس اعلام کرده بودند. در آن زمان پیش بینی شده بود که عملیات تخلیه چند دهه ادامه یابد.

نگران حملات رژیم اسرائیل به جنین هستیم

معاون سخنگوی سازمان ملل در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین و عدم توجه این رژیم به درخواست ها برای خودداری از حمله به غیرنظامیان گفت: ما بسیار نگران گزارش ها پیرامون کشته شدن غیرنظامیان و کودکان در حمله نیروهای اسرائیل هستیم. ما می خواهیم در انجام چنین عملیات هایی، توجه زیادی به مناطق پر جمعیت شود و از حمله به بیمارستان ها و زیرساخت های غیرنظامی خودداری شود.

معاون سخنگوی سازمان ملل پیش از این، روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره خصوص حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین نیز گفت: باید از تنش ها کاسته شود، ما همیشه اعلام کرده ایم که حملات مسلحانه به مناطق پر جمعیت قابل قبول نیست و همه طرف ها باید به قوانین بین المللی بشردوستانه پایبند باشند.

این سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: ما از همه طرف ها می خواهیم از زور به صورت بی رویه استفاده نکنند و بدون شک از حمله به هر بیمارستان و زیرساخت های غیرنظامی خودداری کنند. ما می خواهیم تمام حملات به مناطق غیر نظامی و پر جمعیت متوقف شود.

فرحان حق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فلسطینیان حق دارند در مقابل حمله اسرائیل از خود دفاع کنند؟ گفت: همه مردم حق دفاع از جان خود را دارند اما ما خواهان کاهش تنش ها هستیم.

دور عملیات تجاوزگرانه جدید رژیم صهیونیستی به جنین از روز دوشنبه، ۳ جولای شد و این رژیم، شهر و اردوگاه جنین را از زمین و هوا هدف حمله و بمباران قرار داد که در اثر آن ۱۳ فلسطینی شهید و ۱۱۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی با واکنش شدید نهادها و کشورهای اسلامی و عربی روبه‌رو شد و این کشورها جنایت آفرینی رژیم آپارتاید را نقض آشکار قوانین بین المللی دانسته و بر لزوم مقابله جامعه بین المللی با آن تاکید کردند.

بامداد امروز ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل مقاومت رزمندگان فلسطینی مجبور شد از اردوگاه جنین عقب نشینی کند.