مهاباد - ایرنا - شهرستان اشنویه یکی از قطب‌های تولید گیلاس در آذربایجان‌غربی است و گیلاس این شهر علاوه بر قدمت زیاد، از شفافیت رنگ، طعم مطبوع و کیفیت مطلوبی برخوردار است و به همین خاطر اشنویه را پایتخت گیلاس کشور می‌نامند.

به گزارش ایرنا، خرداد ماه در اشنویه برداشت گیلاس آغاز و تا اواسط تیرماه هم ادامه دارد در این ایام مغازه‌های میوه فروشی این شهر به انواع گیلاس باغات این شهر مزین شده و حتی دست‌فروشان و دورگردان این شهر بساط فروش گیلاس در مناطق مختلف شهر و جاده‌های منتهی به آن پهن می‌کنند.

اشنویه یکی از قطب‌های تولید گیلاس در منطقه است، سطح زیر کشت گیلاس در اشنویه به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است و امسال بیش از ۲هزار تن محصول از باغات این شهرستان برداشت شده است.

ارقام گیلاسی که در این شهرستان کشت شده شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این ارقام گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

آب و هوای کوهستانی و خنک، ارتفاع زیاد از سطح دریا، خاک غنی و مناسب باعث شده که گیلاس اشنویه از شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع و کیفیت مطلوب برخوردار باشد و حتی گیلاس اشنویه را به یک نوع محصول صادراتی تبدیل کرده است.

فصل برداشت و خرید و فروش گیلاس اشنویه، زیبایی خاصی به این شهر بخشیده است و با وجود قیمت بالای گیلاس اشنویه (هر کیلوگرم ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان) باز هم کمتر کسی می‌تواند از بازار این شهر دیدن کند و گیلاس نخرد.

مردم این شهر و باغات گیلاس آن خاطرات ناگسستی دارند و قدمتی برخی باغات و درختان گیلاس این شهر به بیش از ۹۰ سال می رسد و همین امر باعث شده تا جشنواره گیلاس اشنویه که تاکنون پنج دوره آن برگزار شده به عنوان یک جشنواره کشوری مهمانان را مناطق مختلف کشور به سمت اشنویه بکشاند.

هم اکنون نیز ششمین جشنواره کشوری گیلاس اشنویه با حضور چشمگیر مهمانان تابستانی، باغداران، فعالان بخش کشاورزی و ادارات مختلف به مدت سه روز، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ تیر ماه در حال برگزاری است.

جشنواره‌ای با طعم گیلاس

آیین افتتاح ششمین جشنواره کشوری گیلاس اشنویه امسال کمی با تاخیر در باغ گیلاس شهردار این شهر با آب و تاب خاص آغاز شد و در بدو ورودی آن دختران و پسران جوان و نوجوان با پوشیدن لباس‌های محلی و سبدهای در دست پر از گیلاس و آب‌نبات در طرف به استقبال مهمانان ایستاده بودند.

بعد از ورودی در سمت چپ نمایشگاهی با چندین غرفه فروش انواع گیلاس، صنایع دستی، گل‌فروشی و حتی لباس‌های محلی زانه و مردانه دایر شده بود و در بخش دیگر به سمت محل برگزاری آیین افتتاحیه مسیری باز شده بود.

تعداد زیادی صندلی برای نشستن حاضران در سایه درختان گیلاس که میوه آن برداشت شده بود، مهیا بود و به دلیل ازدحام جمعیت، برخی افراد بر روی زمین و برخی دیگر به صورت ایستاده به تماشای برنامه‌ها پرداختند.

تعدادی از حاضران به منظور تماشا بهتر مراسم و دید کافی بر اتفاقات بر روی درختان نشسته بودند و برخی با گوشی تلفن همراه وقایع را ثبت می کردند.


جایگاهی مخصوص برای این جشنواره طراحی شده بود که در آن از المان های خاص مانند دیوارهای کاهگی، نماد گیلاس، فرش و زیراندازهای قدیمی و سنتی (گلیم و بره) استفاده کرده بودند که زیبایی خاصی به مراسم بخشیده بود.

پخش مستقیم این برنامه در صدا و سیمای مراکز مهاباد، کرمانشاه و همدان و حضور خبرنگاران چند رسانه دیداری و شنیداری دیگر در کنار پخش زنده توسط کاربران فضای مجازی جلوه‌های دیگری از زیبایی این جشنواره بود.

سرانجام مراسم آغاز شد و فرماندار اشنویه به عنوان نخستین سخنران مراسم و خوشامدگویی به حاضران در جایگاه قرار گرفت و خبرهای تازه‌ای در مورد جشنواره گیلاس اشنویه بیان کرد.

۵۰۰ تن گیلاس اشنویه به کشور روسیه صادر شد

فرماندار اشنویه در جنوب آذربایجان غربی گفت: ۵۰۰ تن محصول گیلاس باغات این شهرستان امسال به کشور روسیه صادر شده است.

سیدعلی ترابی اظهار کرد: این شهرستان یکی از قطب‌های تولید گیلاس در غرب کشور است و این محصول علاوه بر داخل کشور خریدارانی در کشورهای دیگر نیز پیدا کرده است.

وی افزود: اشنویه در زمینه تولید سیب هم یکی از قطب‌های آذربایجان غربی به شمار می‌رود و سیب باغات آن به هندوستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

فرماندار اشنویه ادامه داد: در دولت سیزدهم شاهد توسعه بخش‌های مختلف از جمله شهری و روستایی در این شهرستان هستیم که این شتاب توسعه در سایه امنیت پایدار موجود شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های شهرستان در زمینه‌های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف برگزاری ششمین جشنواره کشوری گیلاس اشنویه است.

اجرای گروه «هه‌لپه‌رکی» و موسیقی

دومین بخش جشنواره اجرای گروه «هه‌لپه‌رکی» و موسیقی محلی بود که این بخش ایجاد شاد و نشاط بیشتری در بین شرکت کنندگان جشنواره شد و برخی از حاضران با صدای دست با گروه‌های موسیقی همراهی می‌کردند.

مرزهای امن آذربایجان غربی زمینه ساز صادرات محصولات کشاورزی

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی آخرین سخنران این جشنواره بود، او به خوبی مساله مرزی بودن در کنار امنیت و تسوعه کشاورزی این منطقه را در هم ادغام کرد و گفت: مرزهای امن و مشترک این استان با سه کشور همسایه، زمینه ساز صادرات محصولات کشاورزی بویژه انواع میوه را فراهم کرده است.

رضا ابراهیمی اظهار کرد: در سایه امنیت و آرامش موجود، امکان صادرات انواع محصولات کشاورزی استان به کشورهای مختلف فراهم شده است.

به گفته وی، یکی دیگر از اهداف دولت سیزدهم توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: اگر بتوانیم صنایع تبدیلی را توسعه دهیم درآمد کشاورزان از محصولات تولیدی بیشتر خواهد شد.

وی با تقدیر از برگزاری جشنواره گیلاس اشنویه افزود: جامعه ما نیاز به شادی و نشاط دارد و اگر بهانه این شادی هم یکی از محصولات این منطقه باشد، باعث معرفی بهتر آن خواهد شد.

در پایان مراسم افتتاحیه از هیات‌های مختلف برگزاری ششمین جشنواره گیلاس اشنویه قدردانی شد و نشان گیلاس جشنواره به «حسن جانافشان» تنیسور ملی پوش اشنویه‌ای که جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی و ۱۸ مدال آسیایی، جهانی و بین‌المللی کسب‌کرده، اهدا شد.

در مورد گیلاس اشنویه بیشتر بخوانید:

۲‌ هزار تُن گیلاس در اشنویه برداشت شد

پایتخت گیلاس ایران در انتظار جشنواره ششم

اشنویه پایتخت گیلاس، گوشه‌ای از بهشت آذربایجان‌غربی

جشنواره گیلاس فرصتی مغتنم برای معرفی گیلاس و سایر جاذبه‌های گردشگری شهرستان اشنویه و فرصتی ایجاد کرده در این ایام گردشگران و مهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور به این منطقه سرشار از جاذبه طبیعی، تاریخی و کشاورزی سفر کنند.

جشنواره گیلاس اشنویه، نمونه کار بسیار خوبی برای سایر شهرستان‌های آذربایجان‌غربی است که با توجه به توانمندی‌های خود در زمینه‌های مختلف، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خود را به بهانه جشنواره‌های این گونه به گردشگران عرضه کنند.

همزمانی برگزاری این جشنواره با برگزاری آزمون کنکور سراسری باعث شده که برخی خانواده‌ها نتوانند در این ایام به اشنویه سفر کنند کاش متولیان امر به این نکته هم توجه و جشنواره را کمی زودتر و هنگامی که هنوز محصول گیلاس بر درختان باقی مانده بود، برگزار می‌کردند.

شهرستان ۸۰ هزار نفری اشنویه در فاصله ۷۳ کیلومتری جنوب ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی واقع شده است، این شهرستان ۶۴ کیلومتر مرز مشترک با ۲ کشور عراق و ترکیه دارد.