تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

ارومیه - ایرنا - غدیر ادامه رسالت پیامبر اسلام و مهر تاییدی بر شایستگی و ‌ایمان و اخلاص مولای متقیان امیرمومنان(ع) و روایتگر تاریخ پرفراز و نشیب امامت و ولایت و میثاق جاودانه ایشان است.

به گزارش ایرنا، غدیر حقانیت علی (ع) را فریاد زده و حقیقت بزرگی را در سینه خود ثبت کرده و ‌آن اینکه رسالت پیامبر(ص) با امامت علی (ع) کامل می‌شود و بدون امامت و غدیر، رسالت پیامبر اسلام ناقص می‌ماند.

غدیر با تمام عیدهای امت اسلام متفاوت است و در رتبه‌ای بالاتر قرار دارد، چنانکه نامش «عید الله اکبر» است و این برتری به دلیل مقام و اهمیت والای این روز است.

کتاب قطور غدیر را نه یک بار بلکه هزاران بار باید ورق زد تا راهی را که نبی مکرم اسلام برای امتش و فراتر از آن در آن روز برای بشریت ترسیم کرد مرور و اجازه نداد تحریف و انحراف برآن سایه افکنده و امت اسلام را از آن دور سازد.

غدیر نه یک حادثه و اتفاق بلکه به تنهایی تاریخ است و مهمتر از آن عصاره و چکیده ۲۳ سال رسالت نبی مکرم اسلام است.

پیامبر اسلام (ص) در غدیر است که با بالا بردن دست امیرالمومنین(ع) سرنوشت مسلمانان را رقم می‌زند و فریاد سر می‌دهد پس از من امت اسلام مولا و رهبری دارد که باید با عشق تمام به دنبالش حرکت کنند.

غدیر یعنی ادامه و تکمیل راه چندین ساله پیامبر اسلام و تمامی پیامبران و عقد اخوت ولایت و امامت است.

با این عقد اخوت است که خواب بدخواهان اسلام و پیامبر(ص) بی تعبیر می‌ماند و با شنیدن نام علی (ع) یاس و نا امیدی بر دل شان حاکم می‌شود و می‌فهمند پس از پیامبر هم ادامه دهنده ایی هست که تربیت یافته راستین مکتب نبی مکرم اسلام است.

غدیر ولایت را حقیقت محض عنوان و تاکید می‌کند امت اسلام برای رسیدن به قله تعالی و درخشش در عصرها و قرن‌ها باید دست در دست ولایت داشته باشند در این صورت است که به اهداف و خواسته‌های خود خواهند رسید.

غدیر روایت می‌کند روزی را که وقتی کاروان به غدیر خم رسید، جبرئیل با پیامی نورانی از جانب خداوند، رسول خدا (ص) را چنین خطاب قرار داد: «ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بطور کامل به مردم برسان و اگر چنین نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای.» (سوره مائده قسمتی از آیه ۶۷)

آنگاه رسول خدا در حالیکه دست راستش بر شانه علی (ع) قرار داشت، ابتدا به حمد و ثنای الهی پرداخت و سپس گفت باید فرمان مهمی را ابلاغ کنم که اگر این پیام را نرسانم، رسالت الهی را انجام نداده‌ام.

رسول خدا (ص) پس از بیان جملاتی دست علی (ع) را بلند کرد و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» (هر کس که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست).

پس از این سخنان، فرشته وحی بر پیامبر(ص) نازل شد و آیه سه سوره مائده را به ارمغان آورد که می‌فرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین (جاودان) شما برگزیدم.

غدیر منافقان را فلج کرد

غدیر منافقان را فلج کرد چنانکه حضرت زهرا(س) در باره غدیر می ‌فرمایند: «پیامبر اسلام در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه السلام محکم کرد». غدیر خم منافقان را فلج کرد و مانع اجرای فتنه ها و نقشه های آنها شد"

غدیر عید ولایت

زیاد بن محمد گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا مسلمانان عیدی غیر از عید قربان و عید فطر و روز جمعه دارند؟ فرمود: «آری، روزی که رسول خدا، علی (ع) را به خلافت و ولایت منصوب کرد.
رسول خدا فرمود: «روز غدیر خم، برترین عید امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‌طالب را به عنوان پرچمدار و فرمانده امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند،

آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».

غدیر بستر معرفی ولایت

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: غدیر بستر معرفی ولایت و امامت است و به دلیل اهمییت والایی که دارد به عید الله اکبر معروف است.

آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری ادامه داد: دلیل اهمییت والای غدیر اهتمام خداوند متعال در قرآن کریم به آن است چنانکه این روز روز اکمال دین معرفی شده است.

وی ادامه داد: بدون امامت و ولایت دین کامل نیست و انسانی که مومن و دیندار است بدون داشتن ولایت دین کاملی نخواهد داشت.

آیت الله شبستری با بیان اینکه غدیر نقش کلیدی در تحقق دین و حکومت دینی و جاری شدن دین در جامعه دارد، افزود: پیامبر اسلام(ص) با معرفی امیرالمومنین (ع) خواستند بفرمایند دین اسلام باقی است و من نباشم بعد از من کسی هست که این دین را تفسیر کند و بعد از آن کس دیگری (ولی فقیه) هست تا به امام دوازدهم برسد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ولی فقیه با اختیاراتی که دارد ضامن احکام شرعی است، اضافه کرد: امام و ولی مجری احکام دین و کلید اجرای احکام الهی هستند.

وی بازخوانی واقعه غدیر را ضروری خواند و یادآور شد: باید این مهم به نسل امروز و آیندگان گفته شود تا نسل‌های بعدی بدانند که چقدر اسلام به مساله ولایت و امامت توجه و اهتمام داشته است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: واقعیت و حقیقت ولایت باید برای مردم گفته شود و همچنین فضایل امیرالمومنین(ع) و عظمت شخصیت حضرت علی (ع) بیان شود.

غدیر اساس دین

معاون فرهنگی، آموزشی و پژو هشی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز گفت: غدیر نه یک حادثه و واقعه تاریخی بلکه اساس دین و اصل ولایت پذیری است در غدیر رسالت پیامبران کامل شده است.

حجت الاسلام رحمان خضرلو ادامه داد: غدیر از موضوعات مهم جامعه اسلامی است و بزرگداشت عید غدیر احیای هویت اسلامی است.

وی یادآور شد: بازخوانی غدیر رسالت جامعه اسلامی است و همه ما باید به تبلیغ و بازخوانی غدیر بپردازیم و آن را به نسل امروز منتقل و تبیین کنیم.

حجت الاسلام خضرلو حرکت در مسیر ولایت را پیام غدیر عنوان کرد و افزود: این وظیفه‌ای است که باید سرلوحه و فصل الخطاب امت اسلام قرار گیرد.

غدیر متعلق به تمام مسلمانان است

دیگر نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: غدیر تنها اختصاص به پیروان تشیع ندارد، بلکه متعلق به تمام مسلمانان است.

به گفته وی، عده‌ای امیرالمومنین (ع) را جانشین نبی مکرم اسلام دانسته و او را ادامه رسالت پیامبر اسلام می‌دانند و برخی دیگر از مسلمانان او را به دلیل شخصیت والا و اخلاص و ایمان بی نظیرش، مولا می‌شناسند.

آیت الله عسگر دیرباز اظهار کرد: در حقیقت غدیر و حضرت علی (ع) عامل مشترک و وحدت بین تمام مسلمانان اعم از اهل تسنن و تشیع است.

وی به پیام‌ غدیر اشاره کرد و ادامه داد: پیام غدیر این است که بشریت پس از پیامبر اسلام (ص) به حال خود رها نشده بلکه مسلمانان همیشه نیاز به تعالیم اسلام و مجریان اسلام از طرف خداوند متعال دارند و این گونه نیست که همانند تفکر لیبرالسیتی نیازی به تعالیم انبیا نداشته باشند بلکه در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی نیاز به راهنمایی و هدایت دارند.

به گزارش ایرنا، پیامبر(ص) در سرزمین غدیر خم در میان انبوهی از امت، دست علی(ع) را بالا گرفت و با شکوهی شگرف فرمود: «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ».

روز هجدهم ذی‌الحجه از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

در احادیث شیعه تعابیری هم، چون عیدُاللهِ الاکبر، عید اهل بیت خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است. شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته مراسم مختلفی در گرامی‌داشت آن برگزار می‌کنند.

اهمیت و جایگاه عید غدیرخم به حدی بالاست که امام رضا (ع) به نقل از جدش امام صادق (ع) فرمود: «روز غدیر خم، درآسمان مشهورتر از زمین است» و یا امام صادق (ع) فرمود: «به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می‌ شناختند، فرشتگان روزی ۱۰ بار با آنان مصافحه می ‌کردند. بخشش‌ های خدا به کسی که آن روز را شناخته، قابل شمارش نیست».

در فرهنگ شیعه و روایات اهل بیت (ع)، از عید غدیر با عظمت ویژه‌ ای سخن به میان آمده و از آن با لقب‌ ها و ویژگی‌های ممتازی نام برده شده است.

برخی از آنان عبارتند از: روز خشنودی خدای رحمان، روز بسیار درود فرستادن بر محمد (ص)، روز دست یافتن به رحمت پروردگار، روز عبادت کردن، روز پذیرفته شدن اعمال شیعیان، روز تزکیه، روز ریزش گناه، روز رها کردن گناهان بزرگ، روز وانهادن نافرمانی‌ها، روز راندن شیطان و ناخرسند گشتن آن، روز مستجاب شدن دعاها،

همچنین از آن بعنوان روز داد و ستد با خدا، روز خواستن افزونی‌ ها، روز گشایش، روز لبخند زدن به چهره مومنان، روز مژده دادن، روز مهر ورزیدن، روز تبریک گفتن، روز خشنودی و رضایت، روز آراستن، روز پوشیدن لباس ‌های شایسته و افکندن جامه‌ های سیاه، روز پیشی گرفتن، روزی که کلمات صریح درباره خاصان و افراد ویژه اعلان شد، روز پیمان و روز عیان شدن رازها یاد می‌شود.

در تاریخ اسلام، غدیر و امامت همان اندازه اهمیت دارد که روز مبعث زیرا غدیر امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود.

حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در این‌ باره می‌ نویسد: «روز غدیر نسبت به مبعث به منزله باطن از ظاهر و به منزله روح از انسان است زیرا هر چه در مبعث از خیر و سعادت وجود دارد مشروط به ولایت امیرمومنان (ع) و امامان است».

امام راحل، نیز عید غدیر خم را چون کاشتن بذر ولایت در جان همه مسلمانان دانسته و این عید بزرگ را مختص گروه خاصی نمی‌دانستند و ‌فرمودند: «مساله این است که غدیر تنها منحصر به آن زمان نیست. غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر مومنان (ع) در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد».

آداب عید غدیر

به دلیل اهمیت عید غدیر به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد اسلامی آداب بی‌ شماری برای آن بیان شده است.

فراوانی آداب و اعمال این روز، با اعمال هیچ روزی قابل مقایسه نیست و در این آداب و اعمال، همه گروه‌ها مورد خطاب قرار گرفته‌اند از جمله آداب عبادی این روز نماز شب و روز غدیر، نماز مسجد غدیر، روزه، یاد خدا و پیامبر، زیارت امیر مومنان علی (ع) و غسل می ‌توان اشاره کرد.

همچنین جشن و عید گرفتن، تبریک و تهنیت به پیامبر (ص)، امیر مومنان و یکدیگر، صدقه دادن، دیدار با رهبری و بیعت و اتحاد و اجتماع، از جمله آداب اجتماعی و سیاسیِ سفارش شده در این روز است.

از دیگر اعمال و آداب عید غدیر می‌توان به زیارت امین الله، خواندن دعای ندبه، گفتن این تهنیت در هنگام ملاقات مومنان: "اَلحمدُ لِلهِ الّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسّکینَ بِولایةِ اَمیرِالمؤمنینَ و الائمةِ المَعصومینَ علیهم السلام"، پوشیدن لباس‌های نیکو، زینت کردن ااستعمال بوی خوش، صله رحم، اطعام مومنین، خواندن زیارت غدیریه، خواندن نماز عید غدیر. وقت خواندن این نماز هنگام ظهر است این نماز دو رکعت است و در هر رکعت سوره حمد و بعد از آن، ۱۰ مرتبه سوره اخلاص، ۱۰ مرتبه آیه الکرسی و ۱۰ مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود البته برای این نماز ثواب بسیاری ذکر شده است.

۱۸ ذی الحجه، سالروز واقعه غدیر خُم است روزی که جبرییل امین آیه ۷۰ سوره مائده (قرآن کریم) را به پیامبر بزرگوار اسلام(ص) وحی کرد و حضرت محمد مصطفی(ص) در بازگشت از آخرین حج خود، مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند در غدیر خم جمع و علی ابن ابیطالب(ع) را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود معرفی کرد؛ غدیر خم نام ناحیه ای میان مکه و مدینه است.

امام راحل، عید غدیر خم را چون کاشتن بذر ولایت در جان همه مسلمانان دانسته و این عید بزرگ را مختص گروه خاصی نمی‌دانستند و ‌فرمودند: «مساله این است که غدیر تنها منحصر به آن زمان نیست. غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر(ع) در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت‌ها و دست اندرکاران باشد».