به گزارش خبرنگار ایرنا، حجتالاسلام ابراهیم کلانتری عصر پنجشنبه در چهل و دومین جلسه از سلسله مباحث ولایت فقیه افزود: اصلیترین بحث در همه اعصار از عصر پیامبر گرامی اسلام (ص) تا عصر غیبت، توجه به اصل ولایت است؛ همان نقطه مرکزی و نقطه ثقلی که جهان اسلام به راحتی از آن گذشت و در بستر تاریخ مصیبتهای زیادی را به همین دلیل متحمل شد.
وی گفت: عمل به تکالیف، موضوع آیاتی که تکلیف اجتماعی برای مومنان تعریف شده در گرو ایجاد شکل خاصی از حاکمیت سیاسی است که عالِم ترین افراد به دین خدا و عادل ترین و پرهیزگارترین مؤمنان در رأس آن قرار گرفته باشند.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) با اشاره به برخی از این آیههای قرآن کریم عنوان کرد: برخی از این آیهها مربوط به حوزه جهاد و دفاع است، برخی دیگر به قصاص و چگونگی برخورد با محاربان و مفسدان اجتماعی و تعدادی مربوط به نظارت اجتماعی است.
وی اضافه کرد: بی تردید این امور حساس و خطیر اجتماعی با جان، مال و آبروی عموم مردم و مؤمنان ارتباط مستقیم دارند و در نگاه اسلام از چنان اهمیتی برخوردارند که منابع اصیل اسلامی درباره رعایت آنها توصیه های فراوانی کرده و همگان را به توجه ویژه به آنها فرا خوانده اند.
کلانتری افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مسائل بسیار مهم جامعه اسلامی در حوزه فردی و اجتماعی است.
این استاد حوزه و دانشگاه در راستای نظریه ولایت فقیه به بیان پنج استدلال پرداخت و توضیح داد: تکالیف اجتماعی موضوع آیات قرآن کریم، فرازمانی هستند و مؤمنان در همه عصرها مکلف به اجرای آن هستند و این تکالیف مقتضای جهانی و جاودانه بودن قرآن کریم است.
وی یادآور شد: نخستین نقطه برخورد نظام جمهوری اسلامی با فرهنگ غرب در اعتقاد به فرازمانی بودن قرآن و اعتبار جاودانه احکام الهی در بستر تاریخ است که غرب نمیتواند آن را بپذیرد چرا که آنچه در غرب حکومت میکند، قانون تدوین شده بر اساس امیال بشری است.
وی بیان کرد: حفظ امنیت جامعه اسلامی از تعدی کافران با اصل جهاد و جلوگیری از تجاوز به اموال و نوامیس شهروندان با حدود و احقاق حقوق الهی و حقوق مسلم مومنان با تشریع قصاص، حفظ جامعه از تاخت و تاز دشمنان و مفسدان با برخورد جدی و حفظ سلامت اخلاقی و روانی جامعه با اصل امر به معروف و نهی از منکر تامین میشود و اینها همه فرازمانی است.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) افزود: تکالیف اجتماعی خداوند متوجه عموم مؤمنان به عنوان یک جمع به هم پیوسته است در حالی که در تکالیف فردی تکلیف الهی متوجه فرد فرد آنهاست و جامعه مؤمنان از آن جهت که اعضای یک جامعه به شمار می آیند مخاطب تکالیف اجتماعی و هر یک موظفند در کنار سایر اعضای آن جامعه نسبت به اِعمال این تکالیف اهتمام ورزند.
وی در ادامه این استدلالها اظهار کرد: با شکل گرفتن یک واحد اجتماعی، آنچه در گام نخست ضرورت می یابد سامان دادن به ساختار سیاسی و نظام حاکمیتی است چرا که تکالیف و دستورالعملهای اجتماعی در بستر خاص خود به اجرا می رسند و در متن جامعه عینیت می یابند و ایجاد چنین ساختاری، بستر لازم را برای جریان صحیح اینگونه دستورالعمل ها فراهم می سازد.
کلانتری گفت: در صورتی که ساختار سیاسی لازم طراحی و ایجاد نشود هر اقدامی از سوی شهروندان جامعه برای عمل به تکالیف اجتماعی به هرج و مرج و نابسامانی در آن جامعه منتهی میشود.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی افزود: تکالیف و دستورالعمل های اجتماعی اسلام نیز از این قاعده کلی جدا نیست و با استقرار چنین حاکمیتی، بی گمان همه دستورالعمل ها و تکالیف اجتماعی مؤمنان در مسیر صحیح اجرا قرار می گیرند و جامعه مؤمنان از آثار و برکات این گونه تکالیف به درستی بهرهمند میشوند.
وی بیان کرد: بیتردید حاکمیت آگاه به همه دستورالعمل های ثابت و متغیر اسلام و ملتزم به رعایت و اجرای همه تکالیف فردی و اجتماعی اسلام، آن گاه در متن جامعه به وجود می آید که در رأس آن عالم ترین و مؤمن ترین فرد به دین خدا و تواناترین فرد در اجرای آن قرار داشته باشد که همان فقیهان جامع شرایط هستند.