دمشق - ایرنا - حرم های مطهر حضرت زینب کبری سلام الله علیها و حضرت سیده رقیه (س) در سوریه شب عید سعید غدیر خم میزبان زائران و عاشقان ولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بودند که ترنم دعای کمیل فضای معنوی این اماکن مقدسه را معطر ساخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آستان وبارگاه مطهر و مقدس حضرت زینب کبری سلام الله علیها دخت گرامی حضرت امیر المومنین علی علیه السلام و حرم مطهر حضرت سیده رقیه سلام الله علیها دخت گرامی حضرت سید الشهدا، ریحانه الحسین (ع) شب جمعه مصادف با شب عید سعید غدیر خم میزبان عاشقان و دلدادگان امامت اولین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت بودند که زائران و مجاوران حرم با نوای گرم و طنین قدسی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت ،ترنم دعای کمیل را در فضای معنوی این اماکن مقدسه منتشر کردند.

... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا ...امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین برای شما پسندیدم. سوره مائده آیه ۳.

مراسم سرور شادمانی در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها بااقامه نماز مغرب و عشا آغاز و با قرائت دعای کمیل همراه بود که پس از ترنم این دعای قدسی مداحان اهل بیت در رثای امیر مومنان و عید سعید غدیر خم زائران و مجاوران حرمی که از سراسر ایران اسلامی و کشورهای سوریه لبنان عراق بحرین و دیگر مسلمانان وشیعیان به زیارت آستان مقدس دخت گرامی حضرت ابا عبدالله آمده بودند فضا را معطر کردند.

در این شب عزیز مقدم خانواده شهدای مدافع حرم که به زیارت تشریف فرما شده بودند را گرامی داشتند.

در حرم حضرت زینب سلام الله نیز که مراسمی باشکوه به همت مکتب امام خامنه ای برگزارشد ابتدا نماز جماعت مغرب و عشا در مصلی این آستان مقدس به جای آورده شد و سپس شیعیان کشورهای اسلامی به همراه زائران کشورمان دعای کمیل را قرائت کرده ومداحان اهل بیت به زبان عربی در مدح یار و یاور حضرت محمد مصطفی پیامبر گرامی اسلام، حضرت امیر المومنین علی علیه السلام اشعاری قرائت کردند.

عید سعید غدیر خم
واقعه غدیر حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست. یک تفکر است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوّت حکایت می کند. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

آری غدیر یک سرزمین نیست، چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد، کوثری است که فنا برنمی دارد، افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالمتاب.
و غدیر، روز حماسه جاوید، روز ولایت، روز امامت، روز وصایت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضایت و صراحت شناخته شد. روز نعمت، روز شکرگزاری، روز پیام رسانی، روز تبریک و تهنیت، روز سرور و شادی و هدیه فرستادن، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق، روز تکمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفی راه و رهبر، روز آزمون، روز یأس دشمن و امیدواری دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزی که پیروان واقعی مکتب حیات بخش اسلام آن را گرامی می دارند و به همدیگر تبریک می گویند.

سندیت واقعه غدیر خم
مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر خود نام راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمان زندگی ذکر کـرده اسـت:
در میان اصحاب رسول خدا (ص ) ۱۱۰ نفر، در میان تابعین ۸۴ نفر، در میان علمای قرن دوم هجری ۵۶ نفر، در میان علمای قرن سوم هجری ۹۲ نفر، در میان علمای قرن چهارم هجری ۴۳ نفر، در میان علمای قرن پنجم هجری ۲۴ نفر، در میان علمای قرن ششم هجری ۲۰ نفر، در میان علمای قرن هفتم هجری ۲۱ نفر، در میان علمای قرن هشتم هجری ۱۸ نفر، در میان علمای قرن نهم هجری ۱۶ نفر، در میان علمای قرن دهم هجری ۱۴ نفر، در میان علمای قرن یازدهم هجری ۱۲ نفر، در میان علمای قرن دوازدهم هجری ۱۳ نفر، در میان علمای قرن سیزدهم هجری ۱۲ نفر، در میان علمای قرن چهاردهم هجری ۱۹ نفر.

حدیث غدیر در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذی، «مسند احمد» و در «مستدرک» حافظ ابن عبداللّه حاکم نیشابوری به مضامین مختلف ذکر شده است.