تهران- ایرنا- هیات نظارت سازمان ملل بر حقوق بشر در اوکراین اعلام کرد که از آغاز جنگ این کشور تاکنون بیش از ۹ هزار غیرنظامی از جمله بیش از ۵۰۰ کودک کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، این نهاد جمعه در گزارشی به مناسبت پانصدمین روز آغاز جنگ در اوکراین در تارنمای سازمان ملل با انتشار این آمار نوشت آمار واقعی ممکن است که بیشتر از این ارقام باشد.

نوئل کالهون معاون این هیات نمایندگی در اوکراین گفت: امروز به یک مقطع تاریک دیگری در جنگ رسیدیم که تلفات وحشتناکی از غیرنظامیان اوکراین می‌گیرد.

هیات نظارت سازمان ملل بر حقوق بشر در اوکراین در گزارش خود افزود که در مجموع کشته شدن ۹ هزار و ۱۷۷ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۵ هزار و ۹۹۳ غیرنظامی دیگر از ابتدای جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تا روز جمعه ثبت شده است.

این گزارش حاکی است که ۶۱ درصد از تلفات مردان و ۳۹ درصد زنان هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه پنج اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

روسیه هدف از این عملیات را آزادسازی دونباس و پاک کردن اوکراین از وجود نئونازی ها در سازمان های دولتی این کشور اعلام کرد.