محمدکاظم رحیمی نژاد، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مسائلی که آموزش و پرورش استان با آن دست و پنجه نرم می کند کمبود معلم است، این کسری به دلیل توقفی که در دهه ۷۰ در فرایند پذیرش نیروی انسانی ایجاد شد رخ داد.
وی اظهار کرد: تعطیلی مراکز تربیت معلم و عدم برنامه ریزی برای جذب نیروی انسانی برای حال و آینده آموزش و پرورش از جمله مواردی است که اکنون این اداره کل را با چالش روبرو کرده است و در این سالها کمترین پذیرش نیروی انسانی را داشتیم و اکنون این نیروها در سن بازنشستگی قرار دارند.
وی با بیان اینکه کمبود بخشی از معلمان از طریق نیروهای حق التدریس جبران می شود، اظهار کرد: برخی از این نیروها ، معلمان شاغلی هستند که علاوه بر ساعت موظف، چند ساعت اضافه کار انجام می دهند و همچنین برای جبران کمبود معلم از معلمان بازنشسته نیز استفاده می شود.
وی اظهار کرد: البته برای این کمبود و برنامه ریزی های مختلفی صورت گرفته که می توان به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه مقطع ابتدایی و استثنایی اشاره کرد که سه هزار و ۱۰۴ نفر از استان در این آزمون شرکت کردند که ۲۹۵ نفر از آنها جذب می شوند.
رحیمی نژاد همچنین از برگزاری آزمون برای جذب معلم در مقطع متوسطه اول و دوم در ۱۵ تیرماه سالجاری خبرداد و گفت: در این آزمون ۵۳۰ نفر سهمیه برای استان در نظر گرفته شده است.
رحیمی نژاد استخدام مربی پرورشی و نیروهای خرید خدمات را از دیگر برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسری معلم بیان کرد.
وی افزود: برای جذب نیروی انسانی در شیوه مصاحبه بازنگری های صورت گرفته است بجای اینکه در فاصله ۲۰ دقیقه فرایند جذب معلم مورد کنکاش و ارزیابی قرار گیرد این امر چهار تا ۶ ساعت انجام می شود.
رحیمی نژاد اضافه کرد: همچنین پیش از این سهم آموزن کتبی برای پذیرفته شدگان ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که اکنون ۴۰ به ۶۰ درصد تغییر کرده است.
وی تصریح کرد: گسترش رشته های مهارتی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش با هدف اعتماد سازی و هویت بخشی و هدایت استعدادهای به سمت نیازهای بخش های مختلف اقتصادی و کاستن از فاصله طولانی بین تحصیل و اشتغال از اقدامات مهم و موثر دولت سیزدهم است.
رحیمی نژاد اضافه کرد: فرد برای طی کردن مدارج تحصیلی حداقل ۱۵ سال از سن فعالیت افراد صرف تحصیلات می شد که ساختار اقتصادی به آن نیاز چندانی نداشت ، برای این منظور توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش در استان در دستور کار قرار گرفت در این زمینه هنرستان های جوار کارخانه ای و جوار معدنی راه اندازی شد.
وی ادامه داد: البته وقتی صحبت از هنرستان جوار کارخانه و معدنی می شود به این معنا نیست که نطارت و کنترل و برنامه های ریزی محتوای آموزشی این هنرستانها فراموش می شود و توجه نمی شود، بلکه با توان بالاتر و امکانات بیشتر در این زمینه اقدام می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد افزود: این اقدام در استان از یک طرف ، اعتماد خود باوری ، توانمندی ، حس اعتماد نهادی به نطام اموزش و پرورش ایجاد می کند از طرفی جریان مهاجر فرستی نیروها را کاهش می دهد و جریان مهاجر پذیری هم مدیریت می شود و ضمن اینکه تراز نیروی انسانی را مطلوب می کند موجب حفظ ساختار فرهنگی و اجتماعی استان می شود و از تفاوت ها و تعارض های فرهنگی که می تواند آسیب های اجتماعی مختلف به دنبال داشته باشد جلو گیری کند.
آمار نیروهای حق التدریس استان یزد یکهزار و ۲۰۰ نفر اعلام شده است که حدود ۴۸ هزار ساعت کلاس درس توسط این نیروها اداره می شود.
در سال تحصیلی گذشته ۲۷۰ هزار دانش آموز در یکهزار و ۶۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل بودند و ۱۶ هزار فرهنگی، تعلیم و تربیت این تعداد دانش آموز را برعهده دارند.