به گزارش خبرنگار ایرنا، برندهای سبز، تبلوری از مفهوم توسعه پایدار و مبتنی بر اهمیت توجه به مسئولیتهای اجتماعی و الزامات زیست محیطی هستند؛ صنایع سبز در کنار سودآوری بیشتر و کسب قدرت و برتری در عرصه های ملی و بین المللی و صادرات، موجب توفیق مادی و معنوی نیز می شود چرا که محبوییت نزد عموم مردم و اجتماع را به همراه دارد.
صنایع سبز مزایا و کارایی فراوانی از جمله مزایای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، نوآوری، خلق فرصت های شغلی، افزایش درآمد و توانمندسازی، استفاده بهینه از منابع و کاهش آلودگی به همراه دارد.
صنعت سبز در جهان به عنوان صنعتی راهبردی و رو به پیشرفت محسوب می شود چراکه امروزه برای به دست آوردن جایگاه ذهنی مناسب در بین مشتری و بازارهای داخلی و خارجی ضرورت دارد صنایع تمام تلاش خود را برای کاهش آلایندگی ها و صنعت سبز شدن بکار گیرند.
ارتقای آگاهی و افزایش سطح دانش مردم در حوزه موضوعات محیط زیست موجب شده شمار زیادی از مصرفکنندگان توجه به ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی را در خرید خود بگنجانند بنابراین کارخانجات و تولید کنندگان سبز جایگاه ویژه ای در ذهن و سبد خرید مشتری دارند.
به گفته دبیر منطقه پنج محیط زیست کشور، همه ساله همایشی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان «صنعت سبز» برگزار شده و در این راستا طبق فراخوانی به صنایع اعلام می شود تا بر اساس شیوهنامه صنعت سبز در سامانه های معرفی شده ثبت نام کنند.
سیده مریم محمدی به خبرنگار ایرنا گفت: نام نویسی برای حضور در همایش صنعت سبز از ۱۶ خرداد شروع شده و تا ۱۲ مرداد ادامه دارد بنابراین علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در همایش و تکمیل پرسشنامه زیست محیطی به آدرس iranemp.ir مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سپس نسبت به امتیاز دهی به واحدهای صنعتی اقدام کرده و واحدهایی به عنوان صنعت سبز ملی و تعدادی به عنوان صنعت سبز استانی انتخاب می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: هدف از برگزاری همایش صنعت سبز ایجاد رقابت جدی و سازنده بین صاحبان صنعت در بکارگیری اصول زیست محیطی در جریان تولید، ایجاد نگرش زیست محیطی در بین صاحبان صنایع و توجه به محیط زیست است.
محمدی، فراهم کردن زمینه ارتباط خوب و سازنده بین صنعت و محیط زیست، فراهم کردن فضایی برای تبادل دستاوردها و تجربیات واحدهای صنعتی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: با قرار گرفتن واحدها در جمع صنایع سبز، بسیاری از کارشناسان واحدها با هم ارتباط برقرار می کنند.
وی از مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی استان همدان که در راستای کاهش آسیب و خسارت به محیط زیست پیرامونی پیشگام شدند و به الزامات زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی عمل کردند قدردانی کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: امروزه دنیا در حال رقابت در حوزه تولید، صنعت و برندینگ است بنابراین یکی از رویکردهای سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد رقابت برای دریافت صنعت سبز بوده تا ارتقا و گسترش فرهنگ های محیط زیستی در فرایند تولید پاک داشته باشم.
محمدی افزود: گرفتن صنعت سبز به واحدهای صنعتی فرصت صادرات بیشتر را می دهد چراکه امروزه در بسیاری از کشورها به تولید محصول با توجه به مسائل زیست محیطی توجه دارند به گونه ای که در بیشتر کشورها حتی اجازه ورود واحدهای آلاینده به بورس داده نمی شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مشتریان مدرن، محصولات تولیدی توسط صنایع آلاینده را نمی خرند چون بر این باورند این واحدها با تولید این محصول خسارت های به جهان، مردم و تغییرات اقلیمی وارد می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان درباره اهمیت وجود صنعت سبز برای صنایع غذایی اظهار داشت: ایزوهای (iso) صنعت سبز محیط زیست به معنای این است که صنایع غذایی پس از توجه به استانداردها، دقت در تولید، کیفیت محصول و رعایت مولفه های زیست محیطی برای قرار گرفتن در جمع صنایع سبز تلاش می کنند.
محمدی یادآوری کرد: سالهای قبل صنایع خدماتی، تولیدی و معدنی از استان همدان با کسب امتیازهای لازم در جمع صنایع سبز ملی قرار گرفتند امسال هم تا پایان ۱۲ مرداد صنایع غذایی، نساجی، چرم، سلولوزی، فلزی، کانی، شیمیایی، نفت و گاز، دارویی، الکترونیک، صنایع نوین نانو و دانش بنیان فرصت دارند برای حضور در همایش صنعت سبز ثبت نام کنند.
وی با دعوت از همه واحدهای صنعتی، خدماتی و معدنی استان همدان برای شرکت در همایش صنعت سبز بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در فرایندی منسجم و دقیق بر اساس شاخص های مختلف اقدام به ارزیابی فعالیت های زیست محیطی واحدهای صنعتی خدماتی و معدنی می کند و در این جریان صنایع سبز در کشور معرفی و از آنها قدردانی می شود.