ارومیه - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۷۰ درصد از مصوبات سفر رییس جمهور در بخش مدرسه سازی این استان برای سال اول با حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار محقق شد.

پدران و مادران و جوانان امروز یکی از خاطراتی که از آموزش و پرورش آذربایجان غربی در ذهن دارند کلاس‌های درس ۴۰ نفری و کمبود نیمکت و امکانات بوده که بعد از گذشت دهه‌های متوالی هنوز هم این موضوع در برخی نقاط با رنگ و شکل متفاوتی به چشم می‌خورد.

این کمبود و عقب ماندگی به حدی است که به رغم تزریق اعتبارات پی در پی هنوز جای کار و تلاش در این حوزه وجود دارد تا بتوان این استان را به حداقل‌های کشوری و شاید روزی به میانگین و متوسط لحاظ شده، رساند.

سال گذشته با توجه به سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی و همچنین وقوع زلزله در شهرستان خوی این استان بار دیگر در کانون توجه دولتمردان قرار گرفت و گام‌های خوبی برای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف برداشته شد.

علی مطهری مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به گام‌های تحول‌آفرین و عدالت محورانه دولت سیزدهم در این استان و در بخش مدرسه سازی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری برای پروژه‌های مدرسه‌سازی در استان برای تخصیص در سه سال در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: از این میزان اعتبار مصوب شده تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که ۷۰ درصد اعتبار پیش‌بینی شده برای یکسال اول بوده که رقم بسیار مطلوبی است.

ایرنا: سفر معاون رییس جمهوری به آذربایجان غربی برای آموزش و پرورش چه ره‌آوردی داشت؟

مطهری: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به احداث مدرسه در این استان و کاهش تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس دارد روز سه‌شنبه هفته گذشته طی اقدامی مهم تفاهم‌نامه مشترک بین رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و استاندار آذربایجان غربی منعقد شد که شامل همکاری در تامین اعتبار برای احداث کلاس‌های درس جدید در استان است.

در این تفاهم نامه مقرر شده تا ۷۱ هزار میلیارد ریال (هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار برای احداث کلاس‌های درس جدید در آذربایجان غربی طی ۲ سال تامین شود که با تامین اعتبار یاد شده می‌توان بیش از ۲ هزار کلاس درس احداث کرد. در این تفاهم نامه مقرر شده تا ۷۱ هزار میلیارد ریال (هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار برای احداث کلاس‌های درس جدید در آذربایجان غربی طی ۲ سال تامین شود که با تامین اعتبار یاد شده می‌توان بیش از ۲ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی احداث کرد.

نیروی انسانی، فضا و تجهیزات مهمترین زیرساخت‌ها برای این پیشرفت هستند که با پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی در جذب سهمیه‌های استخدامی و تخصیص اعتبار در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به استان وجود دارد.

ایرنا: وضعیت آذربایجان غربی از نظر سرانه فضای آموزشی چگونه است؟

مطهری: آذربایجان غربی نیاز مبرم به ارتقای شاخص فضای آموزشی دارد، با توجه به تحصیل بیش از ۶۸۰ هزار دانش آموز در این استان نیاز آنی به پنج هزار کلاس درس در این استان احساس می‌شد که با اعتبارات تخصیص دولت از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مقرر شده تا بخشی از این نیاز جبران شود.

این استان برای احداث مدارس یاد شده و رسیدن به میانگین کشوری نیازمند ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار است چون که میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲۲ مترمربع و میانگین فضای آموزشی استان ۴.۲۲ مترمربع و استاندارد جهانی بالای هشت مترمربع است.

ایرنا: با توجه به مصوبات سفر ریاست جمهوری در زمینه مدرسه سازی سرانه استان به چه سطحی رسیده است؟

مطهری: با توجه به پیگیری‌های رییس شورای آموزش و پرورش و توجه دولت سرانه فضای استان از چهار مترمربع به ۴.۲۲ سانتی مترمربع در حال حاضر رسیده و ۲۲ سانتی متر به فضای آموزشی استان در دولت سیزدهم اضافه شده‌ است.

۱۵ سانتی متر نیز سرانه فضای ورزشی در استان است که میانگین کشوری ۲ و نیم برابر است و در این حوزه نیاز به یک همت عمومی داریم.

ایرنا : اعتبار سال جاری برای اتمام پروژه های ناتمام آموزشی استان چقدر است؟

مطهری: اعتبار امسال برای اتمام طرح‌های نیمه تمام هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده‌ اما برای رسیدن به میانگین فضای آموزشی کشور و اتمام پروژه‌های نیمه تمام آموزشی به ۲ برابر این مبلغ نیاز است.

میانگین سرانه فضای آموزشی در ارومیه نیز ۲.۰۷ مترمربع است و در صورت مشارکت مردمی در رسیدن به میانگین کشوری در فضای آموزشی و ورزشی و کار جهادی می‌توان بخشی از این عقب ماندگی‌های مزمن را جبران کرد.

ایرنا در طراحی فضاهای آموزشی آیا دستورالعمل خاص و یا پیشنهادی به مهندسان ارائه می‌شود؟

مطهری: نوسازی مدارس نقش مهمی در ایجاد فضا و تامین تجهیزات دارد و افرادی که در این زمینه دخیل هستند نقش اساسی دارند و انتظار داریم مهندسان و طراحان فعال در این بخش طراحی‌های خود را براساس الگوی بومی منطقه ارائه دهند.

این موضوع را در گردهمایی مهندسان و ناظران در هفته گذشته در ارومیه مطرح کردیم و از آنان خواسته شد تا برخی معیارهای لازم از جمله معماری و سبک ایرانی و شاداب بودن مدارس برای دانش آموزان را در طراحی‌ها در نظر بگیرند.

همچنین درخواست شد تادر مکانیابی‌های لازم دقت کرده و طراحی‌های ورودی مدارس نیز برای ورودی سرویس‌ها و خودروها لحاظ شود.

ایرنا: برای شاداب سازی مدارس چه طرح و برنامه‌هایی دارید؟

مطهری: یک هزار میلیارد ریال برای تجهیز و شاداب سازی مدارس مناطق محروم و نیاز به تجهیز استان در سال تحصیلی جاری هزینه شده که بیانگر توجه ویژه دولت به مناطق محروم است.

همچنین در راستای سرعت بخشی به فعالیت‌ها، قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر تشکیل شده و در قالب طرح شهید عجمیان اولین اقدام با شاداب سازی مدارس در ۲۲ مدرسه و ۱۰ منطقه محروم آغاز شده‌ است.

۱۴ تُن رنگ برای رنگ آمیزی فضای بیرونی و درونی مدارس تهیه شده و اقدامات لازم با همکاری بسیج دانش آموزی، بسیج فرهنگیان و اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان برای اجرای کار در دست انجام است.

ایرنا: مدارس شهرستان زلزله زده خوی در چه وضعیتی قرار دارند؟

مطهری: تعمیرات اساسی ۳۵ مدرسه که در کانون زلزله سال گذشته شهرستان خوی واقع شده بود، در ماه اخیر به پایان رسید.

در مجموع از ۷۸ مدرسه واقع شده در کانون زلزله اخیر شهرستان خوی هشت مدرسه هیچ گونه آسیبی ندیده بود و از آنان استفاده می‌شد ولی ۷۰ مدرسه دیگر نیازمند تعمیرات بودند که ۵۰ درصد این بناها تعمیر شد.

هم اکنون این ۳۵ مدرسه با ۳۱۳ کلاس درس مورد استفاده است، ۱۴ مدرسه نیز در قالب ۱۱۳ کلاس درس پیمان سپاری شده که از محل اعتبارات مدیریت بحران با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و زمانبندی سه تا ۱۲ ماه برای عملیات اجرایی، تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

تخصیص اعتبارات ویژه به بازسازی مدارس خوی نیز که با پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش استان انجام شد موجب شد تا مدارس این منطقه نیز بهسازی، بازسازی و مقاوم سازی شود.

ایرنا: اولویت‌های دیگر آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی چیست؟

مطهری: نهادینه کردن عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در راستای محرومیت زدایی از چهره مناطق ۲۴ گانه آموزشی آذربایجان غربی در دستور کار دولت است.

طرح ۲۰۲۰ محله در قالب فعالیتهای جهادی در این استان نیز کلید خورده‌است و از ۲ هزار و ۲۰ محله محروم کشور ۹۰ محله در آذربایجان غربی شناسایی و تحت پوشش خدمات کارگروه طرح توسعه و تحول اجتماع محور قرار گرفته‌است.

ر قالب این طرح طبق بررسی‌های انجام شده هفت محله استان در وضعیت خیلی شدید از نظر کم برخورداری قرار دارند و کارگروه‌های تشکیل شده در این راستا با هدف مشخص و نتایج کاری نمایان در مسیر تحقق اهداف پیش بینی شده برای دستیابی به نتیجه مطلوب حرکت می‌کنند.

معاونان پرورشی دبیران این کارگروه‌ها در مناطق هستند و آموزش و پرورش نقش مهمی در توانمندسازی مدارس این محلات دارد و باید دوره‌های آموزشی در این راستا برگزار کند و برنامه ریزی برای نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، تلاش در راستای ایجاد مراکز یادگیری محله محور برای والدین، امکان سنجی و برنامه ریزی برای پرداخت کمک هرینه تحصیلی به دانش آموزان هدف انجام شود.

ایرنا: فعالیت در این قرار گاه برای فرهنگیان چه شرایطی دارد آیا اجباری و یا ابلاغی است؟

مطهری: قرار گاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با ۹ کارگروه فعالیت خود را در راستای ایجاد و توزیع برابر عدالت انجام می‌دهد.

تا کنون بیش از ۲ هزار فرهنگی جهادگر به صورت داوطلبانه برای فعالیت در کارگروهها و در راستای تحقق اهداف محرومیت زدایی در این مناطق مختلف استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با ۶۸۰ هزار دانش آموز نیاز مبرم به بیش از پنج هزار کلاس درس دارد هنوز هستند دانش آموزانی در نقاط مختلف این منطقه و به ویژه مرکز استان ارومیه که در کلاس‌های کانکسی در حال تحصیل هستند.