به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از ادارهکل روابط عمومی استانداری هرمزگان، محمد رضا آران با اشاره به اصلاحات انجام شده در تخصیص آرد نانواییهای این استان تاکید کرد: علاوه سهمیه مصوب آرد استان یکهزار و ۵۰۰ تُن سهمیه آرد مازاد نیز از اداره کل غله استان دریافت کردهایم که در سه دورهی ۱۰ روزه هر دوره ۵۰۰ تُن به نانواییهایی که پخت بالا و عملکرد مطلوبی داشته باشند، اختصاص داده میشود.
وی بیان کرد: درواقع اگر کمبودی در آرد برخی از نانواییها مشاهده میشود، در واقع حاصل تخلف نانوایان و پخت نکردن نان با آرد اختصاص داده شده است که با هدف کسب سود بیشتر آرد را در جای دیگری به فروش میرسانند.
مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری هرمزگان در تشریح دلایل کسر سهمیه آرد نانواییها نیز گفت: برخی نانوایان با انگیزه دستیابی به سهمیه آرد بیشتر اقدام به ثبت تراکنشهای غیرواقعی میکنند که شناسایی این رفتارها براساس الگوهای موجود موجب میشود سهمیه آرد نانوایی متخلف کاهش یابد.
آران یادآور شد: ساختار پیشین توزیع آرد در نانواییها به شکلی بود که امکان سوء استفاده سودجویان و فروش آرد یارانهای در بازار آزاد را فراهم میکرد و همین امر نیز پیشزمینهای را برای قاچاق آرد ایجاد کرده بود.
جلوگیری از قاچاق با استفاده از اجرای طرح شناورسازی سهمیه آرد نانواییها
مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری هرمزگان همچنین با اشاره به اجرای طرح شناورسازی سهمیه آرد نانواییها در کشور گفت: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از خروج آرد از چرخه تولید نان مردم بود چرا که شاهد بودیم حجم بالایی از آرد یارانهای کشور که اختلاف قابل توجهی با قیمت در بازار آزاد داشت از مرزهای شرقی قاچاق یا به عنوان خوراک دام مورد استفاده میگرفت.
آران ابراز کرد: هر کیسه آرد در حال حاضر با قیمت ۶۰۰ هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش میشود در حالی که دولت آرد نوع یک را با قیمت کیسهای ۳۲ هزار تومان و آرد نوع ۲ را با قیمت کیسهای ۴۹ هزار تومان بین نانواییها توزیع میکند و اگر نظارت کافی و دقیق وجود نداشته باشد احتمال آن وجود دارد که این آرد به دست مصرف کننده واقعی که مردم هستند نرسد بر همین اساس نظارت هوشمند بر توزیع آرد و نان در دستورکار قرار گرفت و زمینهای فراهم شد که نانوایان به اندازه تعداد نانی که دست مردم میدهند سهمیه آرد دریافت کنند.
وی ادامه داد: اجرای چنین طرحی که دستهای بسیاری را از تصدیگری در نان مردم حذف میکند به طور قطع با مقاومتهایی همراه است اما با عزم دولت و ابلاغ معاون اول رییسجمهور اجرای این طرح از ۱۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در مرحله نخست طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با رویکرد پالایش و تکمیل دادههای نانوایان و نصب کارتخوانهای هوشمند آغاز شد؛ از ابتدای شهریور پارسال نیز رصد و پایش دادههای به دست آمده از این کارتخوانها مبنای برخورد با تخلفات نانواییها قرار گرفت، ضمن اینکه در این برهه با برگزاری نشستهای مستمر و دورههای آموزشی ابهامات موجود در طرح برای نانوایان رفع و تبیین شد.
مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری هرمزگان تصریحکرد: بنابر فراهم شدن کامل بسترها و توجیه و آموزش نانوایان از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ طرح شناورسازی سهمیه آرد با تخصیص آرد مبتنی بر عملکرد نانوایان آغاز شد که سهمیه اختصاص یافته به نانوایی براساس تعداد نانهایی که از طریق دستگاه کارتخوان به فروش میرساند تعریف میشد ضمن اینکه برای جبران خلأهای درآمدی نانوایان کمک هزینههایی تا ۳۰ درصد فروش نان در اختیار نانوایان قرار گرفت.
وی اظهار کرد: در اجرای این طرح میزان فروش یک نانوا مولفهای تعیین کننده در سهمیه آرد است بنابراین نانوایانی که به دلیل عرضه نان با کیفیتتر، مشتریان بیشتری نیز جذب میکنند از سهمیه آرد و کمکهزینههای بیشتری نیز برخوردار میشوند و در نقطه مقابل نانواییهایی که کیفیت نان پایینتری داشته باشند یا رفتارهای خلاف قاعده در تراکنشهای خرید نان از آنها مشاهده شود با محدودیت در تخصیص آرد یارانهای مواجه خواهند شد.
آران بیان کرد: در این فضا، نانوایان حرفهای از کسانی که تنها با امید دریافت سهمیه آرد اقدام به تاسیس نانوایی کردهاند، تفکیک خواهند شد بنابراین ممکن است در بلندمدت شاهد افزایش ساعت کاری برخی خبازیهای حرفهای و در نقطه مقابل کاهش ساعت کاری برخی نانواییها و حتی تعطیلی آنها باشیم.
وی اضافه کرد: در استان هرمزگان، به استثنای جزایر در هر ماه، سه دوره خرید آرد برای نانوایان یعنی در تاریخ پنجم، پانزدهم و بیست و پنجم ماه، تعریف شده است که براساس عملکرد ماه قبل انجام میشود و هر نانوا میتواند با توجه به عملکرد گذشته خود حداکثر ۱۰ درصد آرد بیشتری خریداری کند.