به گزارش ایرنا دکتر حسینعلی افخمی روز شنبه در دوره آموزشی مدیریت استراتژیک در روابط عمومی که به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: این مهم نیاز به اثبات و ادله ندارد چون سرمایهگذاری در آن به نفع کشور است.
وی به انواع مدیریتها در دورههای مختلف و ارتباط آن با روابط عمومی اشاره کرد و گفت: در نوعی از مدیریت که مدیریت کلاسیک(دانشگاهی و سبک های قدیمی) نام دارد ارتباطات در آن عمودی بوده و به دلیل نظارت مستقیم، نیازی به روابط عمومی نیست.
وی به مدیریت نئوکلاسیک نیز اشاره کرد و گفت: در این نوع مدیریت، با توجه به اینکه نوع آن کنترلی است، اینگونه روش ها در روابط عمومی جایی ندارد.
دکتر افخمی به ضرورت وجود ارتباطات و روابط عمومی در مدیریت نیروی انسانی اشاره و اظهار کرد: در این نوع مدیریت نیروی انسانی به عنوان سرمایه در سازمان تبدیل میشود و سازمانها سعی دارند تا با جذب نیروهای تحصیل کرده و با نشاط سرمایه خود را بالا ببرند و برای این کار وجود روابط عمومی ضروری است.
وی به ظهور مکتب سیستمی مدیریت پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: در این نوع مدیریت سازمان، جامعه را بخشی از خود میبیند و برای تعامل با جامعه و شناخت افکار عمومی، وجود روابط عمومی را ضروری میداند.
دکتر افخمی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم رسانهها اهمیت پیدا میکنند، گفت: پس از جنگ جهانی دوم است که روابط برای سازمانها مهم می شود و سازمانها تلاش میکنند تا به وسیله روابط عمومی افکار عمومی را جهت دهند.
وی به نقش روابط عمومی ها در فرهنگ و مسائل فرهنگی تاکید کرد و گفت: مفاهیمی همچون هویت و وجهه سازمانی و برندینگ(تجاری سازی) و موضوع فرهنگ که ارزشها را شکل میدهد از این رو سازمانها برای فرهنگ سازی سازمانی، روابط عمومیها را مکلف و موظف میسازد.
وی به ارتباط مدیریت قدرت و روابط عمومی که از سال ۱۹۸۰ رواج یافت نیز اشاره کرد و گفت: زبان به راحتی نمیتواند ۲ طرفه باشد و پشت آن مفهومی که قدرت نام دارد مخفی است.
دکتر افخمی گفت: در این نوع مدیریت کاهش تفاوت جنسیتی و عوض شدن زبان و ابزار برای برقراری ارتباطات بیشتر مورد تاکید است.
وی همچنین به رویکرد تکنولوژی یا فناوری در ارتباطات اشاره کرد و گفت: این نوع رویکرد، روابط عمومی را جهت میدهد و روابط عمومی ها باید برای حفظ جایگاه خود، دانش خود را همواره به روز کنند.
وی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه تبلیغات در روابط عمومی ها گفت: تبلیغات نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دارد، روابط عمومی هایی که تبلیغات آنها با مدیریت روابط عمومیشان پیش می رود روش مناسبی دارند.