به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، به استناد بندهای ۴ و ۷ راهبردهای کلان و راهکارهای ۳-۵، ۲-۱۷ و ۴-۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور فراهم کردن فرصتهای مناسب برای تعلیم و تربیت، تسهیل فرایند آموزش و یادگیری، ارتقا کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین و افزایش پوشش تحصیلی و با رعایت اصل اولویت آموزشهای حضوری در مدارس، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود مدرسه مجازی را برای سالهای تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت آزمایشی و در چارچوب مقررات و ضوابط مدارس آموزش از راه دور و شیوهنامه مربوط که توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ میشود، به صورت دولتی یا غیردولتی برای تمامی دورههای تحصیلی ایجاد و نسبت به ثبت نام و آموزش متقاضیان اقدام کند.
خارجیان علاقهمند به تحصیل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان خارج از کشور در صورت عدم امکان دسترسی یا حضور در کلاسهای درس، اتباع خارجی متقاضی داخل کشور، متقاضیان ایرانی بازمانده از تحصیل میتوانند در این مدارس ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.
وزارت آموزش و پرورش موظف است پس از تصویب و ابلاغ این ماده واحده، ظرف مدت یکسال اساسنامه تأسیس و راهاندازی مدارس مجازی را تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.
طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش خارجیان علاقهمند به تحصیل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان خارج از کشور در صورت عدم امکان دسترسی یا حضور در کلاسهای درس، اتباع خارجی متقاضی داخل کشور، متقاضیان ایرانی بازمانده از تحصیل میتوانند در این مدارس ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.
در تبصره دیگر این مصوبه تاکید شده است که اصل بر آموزش حضوری در مدرسه است؛ بنابراین افراد لازمالتعلیم ایرانی داخل کشور نمیتوانند در این مدارس ثبتنام کنند، مگر در موارد زیر و با اخذ مجوز از کمیسیون خاص آموزش و پرورش محل:
الف - دسترسی نداشتن به واحد آموزشی و عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی حضوری به آنان با تأیید آموزش و پرورش محل
ب - داشتن شرایط خاص نظیر معلولیت جسمی بیماری خاص یا صعبالعلاج که مانع حضور در مدرسه باشد با تأیید مراجع ذیصلاح
ج - دختران ازدواج کرده متقاضی تحصیل در مدرسه مجازی
بر اساس این مصوبه، امتحانات پایانی متقاضیان لازمالتعلیم ایرانی داخل و خارج کشور که در مدرسه مجازی ثبت نام و تحصیل میکنند به صورت حضوری خواهد بود در مورد نحوه برگزاری امتحانات سایر دانشآموزان و موارد خاص، کمیسیون معین بر اساس شرایط مربوط تصمیمگیری میکند.
اعضای شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کردند که اصلاحات مورد نیاز در مفاد مصوبات پیشین برای تسهیل اجرای این ماده واحده، در کمیسیون معین بررسی و تصویب شود ضمن آنکه تصویب این ماده واحده به معنای نفی ارائه آموزش مجازی در مدارس به عنوان حلقه تکمیلی آموزش حضوری نیست.