امین افقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سال گذشته با افزایش تمایل ۲ کشور برای استفاده از ظرفیت دریا در انتقال کالاها، درخواستهای بسیاری برای تامین کشتی برای انتقال کالاها روبرو بودیم.
وی عنوان کرد: درحال حاضر از ۲۰۰ کشتی ترددی در دریای خزر ۵۲ مورد در مالکیت بخش دولتی، خصوصی و نیمه دولتی جمهوری اسلامی ایران است و بخش اعظمی از کشتیهایی که در ایران رجیستر(ثبت) شدهاند بار را به صورت کارگو(خدمات حمل بارهوایی) حمل میکنند.
وی ادامه داد: سایر کشتیهای دریای خزر در مالکیت کشورهای مختلفی مانند آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در کنار روسیه قرار دارد.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با افزایش انواع کشتیها بویژه کشتیهای تانکردار، کانتینربر و کشتی رو- رو که درحال حاضر بخش اعظمی از آن به سایر کشورهای حاشیه خزر تعلق دارد ناوگان خود را برای ارائه خدمات متنوع کالایی مجهز کند.
کشتی رو - رو وظیفه جابهجایی وسایل نقلیه زمینی چرخدار مثل خودروها، ماشینهای سنگین، تریلر و واگنها را داردکه به داخل کشتی رانده میشوند.
افقی افزود: بخش خصوصی نیز برای خرید شناورهای جدید از مسیر ولگا به خزر ثبت سفارش داشته است که امیدواریم امسال جمهوری اسلامی ایران بتواند در بخش حمل و نقل دریایی روند رو به رشدی داشته باشد. افزایش حجم کالا از این مسیر نشان میدهد باتوجه به افزایش تقاضا برای تردد بین بنادر میتوان هزینهها را مدیریت کرد.
وی تصریح کرد : یخ بستن رود ولگا در مقاطعی از سال و به تازگی عدم لایروبی این رود، تردد کشتی ها با آبخور بالا را دچار مشکل کرده که با امضای تفاهمنامه بین ۲ کشور لایروبی ولگا در دست انجام است.
وی گفت: مسائلی از این دست ممکن است تجار را به سمت مسیرهای جایگزین غیردریایی هدایت کند. از اینرو تلاش تمام مدیران دریایی، بندری ۲ کشور آن است که بتوانند با افزایش ظرفیت ناوگان دریایی و توسعه لجستیک دریایی در زمان و هزینه صرفه جویی کرده و در کنار تجار بخش خصوصی ۲ کشور قرار گیرند.
افقی یکی دیگر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی برای افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی بین ۲ کشور را فعالسازی دیپلماسی اقتصادی دانست و افزود: منطقه آزاد انزلی با عقد تفاهمنامههای مختلف با بنادر و مناطق آزاد روسیه به دنبال آن است که با تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد ۲ کشور و ایجاد منطقه آزاد مشترک به محوریت منطقه آزاد انزلی و لوتوس آستاراخان این نقش را گسترش دهد.
معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این امر به فعال سازی کریدور شمال- جنوب کمک می کند تا از تمام ظرفیت بنادر کشورهای ایران و روسیه بهره ببرد. شیوه ای که در شورای لجستیک مناطق آزاد پیشنهاد شد انتقال کالا از مناطق آزاد جنوب کشور مثل چابهار (بااتصال ریل در آینده نزدیک به چابهار) و از بندر چابهار به بنادر کاسپین، آستاراخان و سن پترزبورگ و سایر مسیرها میباشد.
افقی بیان کرد: با اتفاقاتی که طی سالهای اخیر در حوزه تعاملات بین المللی کشور روسیه به وقوع پیوست تمایل ۲ کشور برای استفاده از مسیر و ظرفیت ژئوپولتیک ایران بعنوان شاهراه ترانزیتی منطقهای افزایش یافت و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش زیرساختهای لجستیکی است. موقعیت جغرافیایی قرارگیری ایران در چهارراه ترددی بین المللی شرق-غرب و شمال-جنوب، توسعه ناوگان در دریای خزر، اتصال ریل به کاسپین و سایر زیرساختهای زمینی در حال انجام می تواند این مسیرهای بین المللی را در خاک ایران فعال کند.
وی گفت: همانطور که کشورهای ایران و روسیه به دنبال فعالسازی مسیر ترددی شمال - جنوب هستند کشورهای رقیب مانند عراق نیز با توسعه بندر فاو و استفاده از ظرفیت کشور ترکیه و نیز پاکستان با ساخت بندر گوادر با سرمایه گذاری چینی ها بدنبال مسیرهای جایگزین هستند. اگر ایران و روسیه زیرساختهای لجستیکی خود را توسعه ندهند بار از مسیرهایی غیراز محور ترددی شمال- جنوب حمل خواهد شد.
وی تاکید کرد : مسیرترددی(کریدور) شمال- جنوب در ایران از سه دهلیز بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی (دهلیز مرکزی) و مناطق آزاد ارس و اینچهبرون (دهلیز شرقی- غربی) می گذرد که باتوجه به آنکه منطقه آزاد انزلی و بنادر روسیه بدون کشور واسط و ثالث می توانند تبادل تجاری خوبی داشته باشند مسیر دریایی و حمل و نقل ترکیبی از طریق دریا بهترین مسیر برای ترانزیت بین ۲ کشور است.
افقی یکی از اهداف احداث مجتمع بندری کاسپین را جذب کالاهای متنوع و جدید عنوان و اظهار کرد: بسیاری از کالاهایی که از مسیر بنادر روسیه و قزاقستان وارد مجتمع بندری کاسپین شدهاند اتفاق جدیدی در این زمینه رقم زده اند که منجر به فعالسازی بخشی از شاخه ایرانی مسیر جاده ابریشم جدید شده است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر فعالسازی محور شمال - جنوب توانستیم برخی از کالاهایی را که از چین به قزاقستان و در نهایت به بندر کاسپین وارد می شد به کشور عراق ترانزیت کنیم و در این راستا برای افزایش کالاها برنامههای جدیدی برای سوآپ(تهاتر) و بانکرینگ سوخت(سوخت رسانی) و بویژه انتقال کالا به روش تهاتر بین تجار منطقه آزاد انزلی و تجار روسیه داریم.