بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: قیمت دام زنده باید واقعی شود تا تولید در عشایر و روستاها رونق گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا حسین نژاد روز شنبه در نشست شورای عشایر خراسان شمالی در منطقه حفاظت شده "گُلیل" اظهار کرد: عشایر قشر تولیدکننده ای هستند که مشکلات زیادی را دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: عشایر خراسان شمالی دارای هفت هزار و ۳۲۰ دانش آموز، ۳۲۴ مدرسه، ۱۲۰ مدرسه کوچ رو زیر نظر ۷۰۰ معلم هستند که باید از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار شوند.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تامین معیشت عشایر یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید برنامه ریزی شود تا اشتغال و تولید صنایع دستی این قشر باید رونق گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تعاونی های عشایر باید تقویت شود افزود: ارتقای بهرمندی عشایر از بهداشت و درمان نیازمند برنامه ریزی بهتر است.

حسین نژاد گفت: توافق نامه توسعه بخش بهداشت و راه عشایر و روستاها در نشست مشترک با مسوولان سپاه منعقد شد که انتظار می رود مدیران براساس این توافق نامه اقدام کنند.

وی افزود: اگر امنیت موجود در کشور حاکم است عشایر سهمی از آن را دارند و در این زمینه پیشقدم بوده اند.

به گزارش ایرنا، مجتمع آبرسانی سرانی در شهرستان شیروان خراسان شمالی امروز (شنبه) با حضور مسوولان استانی افتتاح شد و ۳۸۰ خانوار با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت عشایری از آب پایدار بهره مند شدند.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.