شیراز-ایرنا-شهرک‌های کشاورزی از مهمترین زیرساخت‌ها در مسیر توسعه اقتصادی استان به شمار می‌روند که با تدابیر اتخاذ شده از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بسیاری از موانع پیش روی این شهرک‌ها برطرف و راه برای راه‌اندازی آنها در مناطق مختلف هموار شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،کشاورزی یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مهم در استان فارس به شمار می‌رود که استفاده صحیح از این ظرفیت‌ در مسیر توسعه استان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای رونق بخش کشاورزی در مناطق مختلف استان ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی است. بدون شک برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی در مناطق مختلف کمک شایانی به توسعه و رشد مناسب در بخش کشاورزی خواهدکرد.

شروع فعالیت شرکت شهرک‌های کشاورزی از سال ۹۲

این در حالیست که تشکیل شرکت شهرک‌های کشاورزی در قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه روستایی ماده ۱۹۴ بند «ل» تکلیف شده است.

اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی سال ۹۱ به تأیید شورای محترم نگهبان رسید و طی مصوبه‌ای در یکم آبان‌ماه ۱۳۹۱ ابلاغ شد. شرکت عملا فعالیت خود را با انتصاب هیات‌مدیره از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ آغاز کرد.

توسعه شهرک‌های کشاورزی در استان فارس

آذرماه سال ۹۳ رییس وقت سازمان جهاد کشاورزی فارس از ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی دامی و شیلاتی در مناطق مستعد استان خبر داد و اعلام کرد به منظور پیشبرد سیاست‌های توسعه امنیت غذایی کشور و برای استفاده از ظرفیت‌های مناطق مستعد کشاورزی استان فارس و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت شهرک‌های کشاورزی و استانداری منعقد شد و تأمین اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعات امکان‌سنجی، طراحی، تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز برای اجرای شهرک‌های مصوب در چارچوب قوانین، ضوابط و مقررات مربوطه و صدور مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری برای شهرک‌های مصوب بخشی از تعهدات شرکت شهرک‌های کشاورزی است.

بدین ترتیب ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان فارس در اولویت مسئولان قرار گرفت.

مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ تولید کشاورزی

این شرکت‌ها که وظیفه‌ مدیریت و پشتیبانی از زنجیره‌ تولید کشاورزی، دامی و یا شیلاتی را به عهده دارند با هدف هدایت، حمایت و نظارت بر احداث و توسعه‌ شهرک‌های کشاورزی با فن‌آوری نو به منظور بهبود بهره‌وری عوامل تولید از طریق تسهیل و تسریع فرآیند سرمایه‌گذاری و کارآفرینی ایجاد شده‌اند و چشم انداز آنها ایجاد فضای اطمینان‌بخش برای سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرینان با هدف تولید محصولات کشاورزی در محیط کنترل‌شده تولید تا سال ۱۴۰۴ است.

ضرورت احداث شهرک‌های کشاورزی در فواصل مشخص

در حال حاضر نیز بهره‌گیری از ظرفیت شرکت شهرک‌های کشاورزی جهت توسعه فارس مورد توجه مسئولان ارشد قرار گرفته است.‌

استاندار فارس که معتقد است افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش کشت های غرق آبی، صرفه اقتصادی زیادی برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت، تأکید بسیاری بر ضرورت احداث شهرک‌های کشاورزی در فواصل مشخص و در نزدیکی مخازن تعبیه شده در طول مسیر انتقال آب دارد و بر این باور است که ایجاد شهرک‌های کشاورزی به اشتغالزایی و رونق اقتصاد استان کمک می‌کند.

موانع پیش روی این شهرک‌ها

بدون شک توسعه شهرک‌های کشاورزی در تحقق جهش و رونق تولید، افزایش بهره‌وری منابع آب‌وخاک، ایجاد اشتغال پایدار، رشد و توسعه صادرات و ارزآوری و حفاظت از اراضی مؤثر است؛ بنابراین کمک به رفع موانع قانونی برای سهولت در پرداخت تسهیلات، کاهش هزینه‌های تولید، کوتاه کردن فرآیند صدور مجوزها، تأمین انرژی موردنیاز تا داخل شهرک‌ها توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان، کمک به تأمین آب و تامین منابع اعتباری برای توسعه گسترده شهرک‌ها از ضرورت‌ها است.

طرح جهش تولید در شرکت شهرک‌های کشاورزی

در نشست اخیر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی که هفتم خردادماه سال جاری برگزار شد بررسی طرح جهش تولید در شرکت شهرک‌های کشاورزی به منظور توسعه در حوزه کشاورزی در دستورکار قرار گرفت و مقرر شد این طرح در نهایت با اجماع اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برای بررسی‌های بیشتر به کمیته مربوطه ارجاع داده شود تا پس از اخذ نظر بخش‌های مرتبط دولت و مرکز پژوهش‌های طرح مجدد در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

در این جلسه همچنین بخش عمده‌ای از مشکلات این شهرک‌ها مطرح و ارزیابی شد و تبادل نظر و ارایه راهکار برای حل این مشکلات صورت گرفت.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی که معتقد است ایجاد شهرک‌های کشاورزی حرکتی خوب و ارزشمندی است، بر ضرورت رفع موانع پیش روی این شرکت‌ها تأکید بسیاری دارد و بر این باور است که در حال حاضر بسیاری از مشکلات و ایرادات قانونی برای راه‌اندازی این شهرک‌ها برطرف شده است.

سازوکارهای مجلس برای حل مشکلات شهرک‌های کشاورزی

محمدجواد عسکری به خبرنگار ایرنا گفت: مجلس در حوزه تقنینی مسیر را کاملاً هموار و در جلسات مختلف ایرادات‌ و مشکلات قانونی برای راه‌اندازی این شهرک‌ها را در قالب طرح برطرف کرده است. در حال حاضر قانون سهل‌الوصول و هموار شده و شرایط مطلوبی برای راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی فراهم شده است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی برای راه‌اندازی شرکت شهرک‌های کشاورزی در فارس در هر کدام از نقاط استان هیچ عذر و بهانه‌ای وجود ندارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید برای راه‌اندازی این شهرک‌ها با مشکل مواجه است.

عسکری اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف نیز باید کمک کنند؛ می‌بایست ظرفیت‌سازی کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند شرکت شهرک‌های کشاورزی را در استان فارس فعال کنند تا شاهد خروجی خوبی از این اقدام باشیم.

به گفته این نماینده مجلس، استان فارس از اقلیم متنوع، وجود کشاورزان پیشرو و علاقمند و حدود ۲۵ هزار فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی بهره می‌برد که می‌تواند به توسعه این شهرک‌ها کمک‌شایانی کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که اگر کسی برای احداث شرکت شهرک‌های کشاورزی با مشکل مواجه شد می‌تواند مکاتباتی در این خصوص انجام دهد تا مشکل او از طریق کمیسیون در اسرع وقت پیگیری شود.

راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی حرکت به سمت تولید علمی و فنی

با توجه به لزوم مدیریت منابع محدود آب در بخش کشاورزی و اهمیت حفظ منابع پایه و امنیت غذایی در استان، راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی و بهره‌گیری از روش‌های هوشمند در کشاورزی به عنوان راهکار مؤثر برای افزایش بهره‌وری تولید محسوب می‌شود.

در واقع حرکت به سمت تولید علمی ‌و فنی و بدون اثرگذاری پارامترهای اقلیمی‌ مستلزم توسعه شهرک‌های کشاورزی است؛ زیرا این شهرک‌ها افزون بر صیانت از منابع پایه موجبات جهش تولید، ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی، اجرای الگوی کشت بهینه، کاهش قابل توجه ضایعات و افزایش اشتغال مولد را فراهم می‌کنند.