زاهدان- ایرنا-  ساماندهی و ایمن سازی ۷۵ هوتک در ۴۴ روستا برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی روستاییان و احشام در شهرستانهای چابهار و دشتیاری سبب نگهداری آب بیشتر و افزایش دام‌های سبک و سنگین، توسعه کشاورزی و ماندگاری روستاییان می‌شود و گامی در جهش تولید است.

به گزارش ایرنا، ساحل نشینان چابهار و ‏دشتیاری سالهاست که به علت مشکلاتی کم آبی ناگزیرند آب آشامیدنی و مصرفی خود را از هوتک‌ها و رودخانه‌هایی تامین کنند که به لحاظ بهداشتی شرایط مناسبی نداشته و از سوی دیگر به دلیل زندگی برخی‌ حیوانات وحشی نظیر گاندوها این نقاط بسیار خطرناک هستند و هر از چند گاهی حوادث تلخی را برای اهالی رقم می‌زند.

هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی و یا طبیعی نسبتا بزرگی است که آب حاصل از بارندگی‌ها در آن هدایت و جمع‌آوری شده و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می‌رسد.

این گودال در زبان بلوچی به هوتِگ یا هوتک مشهور است و این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

هوتِگ ها و گودال‌های حفر شده با اشکال هندسی دایره، مستطیل، مربع و به عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ و حتی بیشتر است که در زمینی با بافت ریزدانه (رسی و سیلتی) توسط بومیان منطقه چابهار ساخته شده و اطراف آن دیواره خاکی با ارتفاع حدود یک تا ۲ متر ایجاد می‌شود

هوتگ‌ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می‌شوند و حمایت دستگاه‌های اجرایی به لحاظ تهیه ماشین آلات، طراحی و مطالعه، مکان سنجی، تخصیص اعتبار مورد نیاز تاثیر ارزنده‌ای بر حفظ، احیاء و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت.

بیان این مطلب بدان جهت است که هوتگ‌ها جزو الزامات زندگی روستایی است و نمی‌توان آن را حذف‌کرد از این حیث متاسفانه هر ساله با حوادث ناشی از غرق شدگی در هوتگ‌ها مواجه هستیم که قربانیان آن نیز عمدتا کودکان و نوجوانان هستند.

بر اساس آمارهای اهالی و شهروندان طی دوازده سال اخیر۴۶ نفر از کودکان و نوجوانان زن و مرد روستاهای مختلف چابهار و دشتیاری حین بازی، تهیه آب و یا گذراندن اوقات فراغت در هوتگ‌ها غرق شده و جان باخته‌اند.

یکی از فواید هوتگ ها رویش درختانی نظیر چش در اطراف این گودال است، این درخت محلی چش که از گونه های بسیار مهم و اقتصادی در منطقه خشک دشتیاری وچابهار است می تواند باعث اشتغالزایی مردم روستایی، توسعه و رونق لنج سازی، تامین علوفه، خوراک دام و تولید زغال شود.

تحقق شعار جهش تولید با عنایت به ظرفیت ها و توانمندی‌های هر منطقه امکان پذیر است بطوریکه در شهرستانهای چابهار و دشتیاری با توسعه کشاورزی، افزایش کشت گلخانه ای، رونق دامداری و به ویژه پرورش طیور نژاد دشتیاری، گوسفند بلوچی و نژاد گاو دشتیاری گام مهمی در جهش تولید و فراهم کردن زمینه اشتغال هزاران نفر خواهد بود

ایمن سازی هوتگ‌های ۴۴ روستا در چابهار و دشتیاری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هوتگ‌های ۴۴ روستا در چابهار و دشتیاری با اعتبار ۲۶.۵ میلیارد تومان در حال ایمن سازی است.

بیک مداح در این خصوص افزود: این ایمن سازی که با مشارکت و امضای تفاهم نامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت ملی نفت انجام می‌شود شامل بهسازی، فنس کشی، ایجاد پلکان دسترسی و آبشخور است.

وی افزود: در این طرح ایمن سازی ۷۵ هوتک در چند فاز با اولویت « محدوده طرح هادی روستایی، روستاهایی که آب لوله کشی داشته و هوتک به مدرسه نزدیک تر است » انجام می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان اظهارکرد: تاکنون پیشرفت این پروژه در روستاهای هدف به صورت میانگین ۴۵ درصد بوده است که انتظار می رود تا زمستان سال جاری خاتمه یابد.

وی بیان کرد: در چابهار و دشتیاری ۱۰۰۰ هوتک وجود دارد که در صورت تامین اعتبار و ادامه دار بودن این پروژه، در گام بعدی هوتک‌های بالغ بر ۲۰۰ روستا ایمن سازی می‌شوند.

بیک مداح گفت: در این طرح عوامل خطر ریشه‌یابی و برطرف می‌شود، به گونه‌ای که برخی از هوتک‌ها که روزی خبرهای ناگوار از آن شنیده بودیم اکنون به پارک کودکان تبدیل شده است.