تهران-ایرنا- رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان پنج سال آینده، کل کمک دانشگاه در قالب بودجه عمومی و اختصاصی به ۵ هزار میلیارد تومان نزدیک شود؛ حال آنکه با درنظرگرفتن نرخ تورم نیاز دانشگاه ۱۰ هزار میلیارد تومان است که برای تأمین ۵ هزار میلیارد تومان کسری باید روی سایر درآمدها هدف گذاری کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، علی مبینی دهکردی روز دوشنبه در نخستین نشست توسعه شبکه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، با طرح این پرسش که «اگر افزایش حمایت‌های مالی دولت از دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نباشد، آیا ادامه فعالیت‌های آنان میسر است»، اظهار داشت: تحلیل روندها نشانگر آن است که در پنج سال آینده، حمایت‌های دولت تنها امکان پوشش ۵۰ درصد از هزینه‌ها را دارد.

معاون دانشگاه تهران با بیان این‌که بودجه سالانه دانشگاه تهران حدود ۳ هزار میلیارد تومان (به‌همراه بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی) است، به ارائه تحلیلی از میزان نرخ تورم پرداخت و افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۵ سال آینده، کل کمک دانشگاه در قالب بودجه عمومی و اختصاصی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان شود؛ حال آنکه با در نظر گرفتن نرخ تورم نیاز دانشگاه ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: برای تأمین ۵ هزار میلیارد تومان کسری تا پایان پنج سال آینده باید روی سایر درآمدها هدف گذاری کنیم که این مهم می‌تواند با مولدسازی، متنوع‌سازی، سرمایه‌گذاری و مشارکت و توسعه موقوفات تأمین شود. در این میان لازم است، اصلاح ساختارهای بروکراتیک به ساختارهای جدید و حرکت از سمت تمرکز کامل به نبود تمرکز در سطح دانشگاه مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این نشست، هادی غفوریان، مدیرکل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دانشگاه تهران درباره کمبودهای منابع مالی گفت: سرمایه‌گذاری و توسعه مشارکت، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. لذا در سال گذشته و ماه‌های اخیر، توسعه زیرساخت نرم دانشگاه تهران در حوزه سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

وی افزود: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مشارکت دانشگاه تهران با بیش از ۳۰۰ ساعت کار کارشناسی تدوین و آماده شده است که پس از طرح در کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه به تصویب نهایی می‌رسد.

غفوریان، با بیان اینکه موضوع سرمایه‌گذاری موضوعی چندوجهی است، افزود: باید در خصوص سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از دارایی‌های فیزیکی، نوعی یکپارچه‌سازی انجام شود و دبیرخانه‌ها در سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری تشکیل شوند.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دانش‌بنیان در خصوص نخستین رویداد شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۲، اظهار داشت: این همایش برای نخستین بار در سطح دانشگاه در حوزه سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

وی از تصویب کلیات سه طرح سرمایه‌گذاری در اداره‌کل تربیت بدنی دانشگاه تهران و چهار طرح سرمایه‌گذاری در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خبر داد.

نخستین نشست توسعه شبکه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با حضور علی مبینی دهکردی معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، هادی غفوریان مدیرکل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دانش‌بنیان، طوسی معاون فنی طرح توسعه و محسنی معاون حقوقی سازمان، رؤسا و نمایندگان دانشکدگان و دانشکده‌های دانشگاه تهران در سالن شهید سلیمانی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران برگزار شد.