آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا با اشاره به لزوم برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری بیشتر گفت: باید با یک نگاه جدید از ظرفیت هنرمندان و حضور اثربخش آنها در جامعه بیشتر استفاده شود، زیرا هنر زبان ماندگار جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز دوشنبه در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگی آستارا بیان کرد: شهرستان آستارا در حوزه فرهنگ و هنر ظرفیت‌های بسیاری دارد که از جمله آن گلیم‌بافی است که با تلاش هنرمندان این شهرستان در سطح ملی شناخته شده است.

وی افزود: هنرمندان این شهرستان کاری کردند رئیس شورای صنایع دستی یونسکو در سفر به ایران بزرگ، نصف روز در آستارا سپری کرد که ناشی از بزرگی و افتخار هنرمندان آستارا است.

فرماندار آستارا اظهار کرد: اگرچه آستارا از نظر وسعت سرزمینی محدود بوده و بین دریا و کوه محصور است، اما در زمینه هنر به وسعت این سرزمین آوازه دارد و این مایه مباهات است.

وی اضافه کرد: با این وجود شرایط و روند در عرصه فرهنگی و هنری شهرستان آستارا مناسب نیست و نیازمند این است که بیشتر به این حوزه ورود کنیم؛ مسئولان بیشتر دغدغه مسائل مدیریتی و اقتصادی را دارند و کمی از این حوزه غفلت شده است.

رضایی‌پور عنوان کرد: امید می‌رود که برگزاری چنین مراسمی ادامه پیدا کند و از این بزرگواران بیشتر استفاده کنیم و در این راستا انتظار می‌رود مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌ها و رشته‌های فرهنگی و هنری گوناگون را در دستور کار قرار دهد.

وی تاکید کرد: باید در کنار توجه به مسائل عمرانی و زیربنایی، مسائل فرهنگی و هنری نیز جزو دغدغه‌ها قرار بگیرد؛ جامعه نیاز به یک رونمایی جدید و تنوع دارد.

امام‌جمعه آستارا نیز در این مراسم گفت: این نخستین برنامه است که با عنوان بزرگداشت مفاخر فرهنگی شهرستان برگزار می‌شود و برای انتخاب افراد هم تلاش شد تا در هر حوزه یک نفر با معرفی نهادهای مربوطه شناسایی شوند تا مورد تجلیل قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام محمدجواد باقری ارومی افزود: چه افرادی که در این جمع حضور دارند، چه سایر شخصیت‌هایی که تبدیل به سرمایه شدند، هر یک ظرفیتی برای آستارا هستند که در همین رشته‌ها و سایر رشته‌ها در برنامه‌ها و سال‌های آینده مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: بزرگانی مانند وثوقی، آهنی، باغچه‌سرایی، سپهری، اکسیر و صمدزاده که به واقع افتخار آستارا هستند و باید قدر این عزیزان و سرمایه‌ها را تا وقتی که زنده هستند بدانیم و این عرصه فرهنگ و هنر را گرامی بداریم.

امام‌جمعه آستارا در مورد ارزش و جایگاه هنر، اضافه کرد: هنر جلوه خالقیت خداست و آن زیبایی‌هایی که در هنر هست، همه نشانه‌هایی به عاریه گرفته شده از درگاه الهی است.

۱۰ نفر از فعالان حوزه فرهنگ و هنر بندر آستارا به عنوان مفاخر فرهنگی این شهرستان در ادامه مراسم با حضور جمعی از مردم و مسئولان منطقه تجلیل شدند.

کریم صمدزاده، اکبر اکسیر، کیخسرو فیروزی، نیما رهایی، پرویز نوری‌زاد، امید چالاک، مهدی حسین‌نژادی، کاوه سیدی‌مقدم در کنار زنده‌یاد علی‌اکبر باقری‌ارومی از جمله شخصیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان آستارا بودند که در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدیه‌های نقدی و غیرنقدی مورد تجلیل قرار گرفتند.

برگزیدگان ‌این رویداد فرهنگی و هنری به ترتیب در رشته‌های خوشنویسی، شعر، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، عکاسی، قرائت قرآن، رسانه، موسیقی، نویسندگی و ادبیات نمایشی سابقه فعالیت در سطح استان و کشور دارند.

همچنین در این مراسم از رحیم بیدبرق، المی‌ناز پیاده، شیدا سودایی، مهرانه طهماسبی، محمد کاکایی و دانیال مینایی به عنوان فعالان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان آستارا مورد تقدیر قرار گرفتند.

اجرای موسیقی زنده، نقالی و نمایش گلیم‌بافی به عنوان یکی از اثرهای ثبت جهانی منطقه عنبران از دیگر بخش‌های مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگی شهرستان آستارا بود که با میزبانی سینما قربان‌پور برگزار شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت افزون بر ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.