نیویورک-ایرنا-هانس گروندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به شورای امنیت با بیان اینکه  طرفین در یمن باید فوراً تحریکات نظامی را متوقف کنند و برای آتش بس پایدار در سراسر کشور آماده شوند و با آن موافقت کنند، گفت: طرفین باید فورا تنش اقتصادی را کاهش دهند و به اولویت های اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت بپردازند.

به گزارش ایرنا، هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه به وقت محلی در گزارش به شورای امنیت سازمان ملل افزود: برغم پایان آتش بس، یمن و مردم این کشور همچنان از طولانی ترین دوره آرامش نسبی از آغاز درگیری استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه، آتش‌بس به کاهش ۴۰ درصدی نقض‌های شدید حقوق کودکان، مانند قتل، معلولیت، و استفاده در گروه‌های مسلح کمک کرده است.

گروندبرگ ادامه داد: گفت‌وگوها ادامه دارد، اما اگر می‌خواهیم جنگ را به طور پایدار پایان دهیم، این گفتگوها باید به یک موفقیت جدی برسد.

فرستاده ویژه سازمان ملل ادامه داد: طرف ها در یمن در جبهه ای متفاوت نبرد می کنند که آن اقتصاد است. مبارزه برای کنترل بنادر درآمدزا، مسیرهای تجاری، بخش بانکی، ارز و ثروت منابع طبیعی از درگیری سیاسی و نظامی جدایی ناپذیر شده است. ارزش ریال یمن در برابر دلار آمریکا در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: آزادی رفت و آمد نیز یک چالش بزرگ باقی مانده است. محدودیت‌های آزادی رفت و آمد برای زنان و دختران در طول درگیری شدید تر شده است. 

فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد: طرفین باید گام‌های جسورانه تری به سوی صلحی پایدار و عادلانه بردارند. این به معنای پایان دادن به درگیری است که نوید حاکمیت ملی پاسخگو، عدالت اقتصادی و زیست محیطی؛ و تضمین شهروندی برابر برای همه یمنی ها، صرف نظر از جنسیت، ایمان، پیشینه یا نژاد را می دهد.

گروندبرگ تصریح کرد: طرفین باید فوراً تحریکات نظامی را متوقف کنند و برای آتش بس پایدار در سراسر کشور آماده شوند و با آن موافقت کنند. طرفین باید فورا تنش اقتصادی را کاهش دهند و به اولویت های اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت بپردازند.

فرستاده ویژه سازمان ملل ادامه داد: طرفین باید در موافقت با مسیری روشن برای از سرگیری روند سیاسی یمن تحت نظارت سازمان ملل به پیشرفت دست یابند.