قزوین - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اعتبار لازم برای ساماندهی و مرمت قلاع تاریخی الموت از سوی این وزارتخانه اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی روز سه شنبه در بازدید از قلعه تاریخی لمبسر در رازمیان رودبار الموت غربی، افزود: موافق ایجاد ردیف اعتباری در مجلس برای تخصیص اعتبار به منظور ساماندهی این قلاع هستیم و آن را هم پیگیری می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از قلعه لمبسر ضمن اشاره به اینکه زیرساخت های این قلعه نیازمند توجه بیشتر است، تاکید کرد: این بنای تاریخی نیازمند راه دسترسی مناسب و امکانات رفاهی از جمله سرویس های بهداشتی و همچنین تابلوهای راهنمایی است.

قلعه لمبسر از بزرگترین و مستحکم ترین قلعه اسماعیلیان در سه کیلومتری شمال شرقی شهر رازمیان، مرکز بخش رودبار الموت غربی قرار دارد.

این قلعه که دره های عمیق نینه رود و لمّه‌در، دسترسی به آن را از شرق و غرب غیرممکن ساخته است و تنها از ۲ دروازه شمالی و جنوبی می توان به این دژ مستحکم وارد شد.

شیب کوه نیز که از شمال به جنوب آن کشیده شده و اختلاف دو سطح آن را به ۱۵۰ متر می رساند حدود ۴۸۰ متر طول دارد و پهنای قلعه هم بیش از ۱۹۰ متر است.

تاریخ بنای اصلی این قلعه را به پیش از اسلام نسبت می دهند، پس از تصرف این دژ در شب چهارشنبه، بیستم ذی القعده سال ۴۸۹ هجری، توسط "کیا بزرگ امید" بازسازی و توسعه یافت.

دیواره های عظیم ۲ لایه با ارتفاعی افزون بر ۱۰ متر از سنگ های بسیار بزرگ، ساختمان اصلی در بخش شمالی دژ با دیوارهایی به قــطر یک متر و ۲۰ سانتی متر از سنگ تراشیده، مخازن عظیم و شگفت آور آب و غلاّت در جنوب و جنوب شرقی قلعه، چند برج و سیستم آبرسانی که هر بیننده ای را به حیرت وامی دارد، از آثار به جای مانده در دژ لمبسر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر خود از منطقه الموت، روز سه شنبه از منطقه نمونه گردشگری دریاچه اوان، قلعه حسن صباح و پایگاه ملی میراث فرهنگی در روستای گازرخان بازدید خواهد کرد.