مهاباد - ایرنا - مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان‌غربی گفت: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان در دولت سیزدهم و با همت وزارت کشور صاحب دهیاری شدند.

هادی پاشایی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی یک ماه گذشته ۲۰۶ دهیاری به مجموع یک هزار و ۹۷۳ دهیاری قبلی روستاهای استان اضافه شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۱۷۹ دهیاری در روستاهای این استان ایجاد و فعال است، اضافه کرد: این آمار در سطح کشور به حدود ۳۸ هزار دهیار می‌رسد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان‌غربی ادامه داد: افزایش تعداد دهیاری‌ها با هدف تعامل و مشارکت بیشتر جوامع روستایی و روستاییان در امور عمرانی صورت گرفته است.

پاشایی با اشاره به افزایش اعتبارات دهیاری‌ها اظهار کرد: ۴۸ وظیفه طبق قانون به دهیار در روستاها واگذار شده که باید اختیارت آنان نیز مطابق این حجم از وظایف افزایش یابد تا جایگاه آنان در روستا حفظ شود.

وی یادآور شد: حق رای در تصویب طرح هادی از حداقل‌هایی است که باید به دهیاران به عنوان نماینده دولت در روستاها واگذار شود.

پاشایی همچنین گفت: طبق قانون ماشین آلات خدماتی از جمله ماشین آتش نشانی باید از روستاهای معین در اختیار سایر روستاها قرار گیرد اما ماشین آلات عمرانی در صورت نیاز با واریز اجاره آن به حساب روستاهای مالک امکان فعالیت در دیگر روستاها را دارند.

استان آذربایجان غربی دارای بیش از سه میلیون هزار نفر جمعیت است که از این تعداد بالغ بر یک میلیون نفر در مناطق روستایی و در حدود سه هزار روستا سکونت دارند.