به گزارش خبرنگار ایرنا، سالهاست سه قطار حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.
در این سالها قطارهای حومه ای شرکت راه آهن شمال ۲ در سه ساعت مختلف از مبدا پل سفید واقع در شهرستان سوادکوه در استان مازندران به سمت گرگان در استان همجوار حرکت می کرد و همچنین در مسیر بالعکس نیز این قطارها فعالیت داشتند.
قطارهای حومه ای از سرویس های حمل و نقل ریلی مسافری هستند، که در درجه اول بین مراکز شهرها مورد استفاده قرار می گیرند. این قطارها، قطارهایی هستند که در شعاع ۱۰۰ کیلومتری یک کلانشهر و برای دسترسی ساکنین شهرهای اقماری به این کلانشهر مورد استفاده قرار میگیرند.
بیشتر مسافرین قطارهای حومه ای با هدف رفتن به سر کار و برگشت به خانه این قطار را مورد استفاده قرار میدهند. حرکت به موقع در سفر به سمت کلانشهر، سرعت بالا، حداقل توقف در ایستگاه بین راهی از ویژگی های این قطار در وضعیت ایده آل است.
تا همین اوایل هفته جاری جابه جایی مسافران با آغاز حرکت قطارهای حومه ای از مبدا پل سفید ساعت پنج و هفت و ۳۰دقیقه در ایستگاههای زیرآب، شیرگاه، قائمشهر، گونی بافی، ساری، شهید نوبخت، نکا، رستم کلا، بهشهر، تیرتاش، گلوگاه، بندرگز، بندر ترکمن، سبزدشت و گرگان مسافران انجام می شد.
همچنین با توجه به حضور پرتعداد مسافران و فراهم کردن زمینه آنها در دیگر ساعت های روز قطار حومه ای هر روزساعت ۱۳و ۱۰ دقیقه از ایستگاه پل سفید حرکت می کرد.
با توجه به ویژگی های ممتاز حمل و نقل ریلی بنا به اظهارنظر قبلی مسول راه آهن شمال ۲ مستقر در مازندران استقبال خوبی از قطار حومه ای در این استان وجود دارد. وی پیشتر اعلام کرد که بیشترین تردد در راه آهن شمال ۲با قطار حومه ای است.
رحمان معصومی اظهارداشت:بیشتر از ۶۰ درصد تعداد مسافران جابه جا شده است.
راه آهن شمال علاوه بر جابجایی روزانه مسافران در مسیرهای گرگان به تهران، ساری به تهران، ساری به مشهد با در اختیار داشتن ریل باس جابجایی مسافران بین شهرهای استان را برعهده دارد.
روزانه ۶ رام ریل باس در مسیر پل سفید به گرگان و فیروزکوه به تهران جابجایی مسافران شهرهای داخل استان را انجام می دهند.
با وجود این حجم ازاستقبال مردم مازندران برای استفاده از قطارهای حومه ای از شنبه هفته جاری یک قطار حومه ای این شرکت از لیست برنامه های ارائه خدمات این نوع قطارها حذف شد و قطار حومه ای ساعت هفت و ۳۰ دقیقه از مبدا پل سفیدبه سمت گرگان و همچنین قطار ۱۶ و۳۰ دقیقه مبدا گرگان به سمت مازندران نیز حذف شده است.
در حالی حذف این قطار حومه ای راه آهن شمال ۲صورت گرفته است که براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا تعداد زیادی مسافر در این ساعت برای تردد از این سیستم حمل و نقل استفاده می کردند.
راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزء شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود و مسیر ۳۳۱ کیلومتری راه آهن شمال از خروجی گرمسار در استان سمنان آغاز می شود و تا ورودی ایستگاه گلوگاه در مازندران ادامه دارد و در طول مسیر ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران دارد.
پیش از این سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۲ اعلام کرد که پارسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق قطارهای راه آهن شمال جابه جا شدند.
رحمان معصومی گفت که از این تعداد جا به جایی ۷۶۱ هزار نفر از طریق ریل باس ها یا همان قطار حومه ای انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه جابجایی مسافران از طریق حمل و نقل ریلی در راه آهن شمال امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، افزود: پارسال حدود ۸۰۰ هزار مسافر از این طریق جابجا شدند.
خبرنگار ایرنا حذف این قطار حومه ای که به عنوان دغدغه بخشی از شهروندان مازندران به شمار می رود را از سرپرست راه آهن شمال ۲پرس و جو شد که وی ارائه هرگونه اظهارنظر در این خصوص را منوط به اعلام مدیریت شرکت راه آهن کشور اعلام کرد و تا زمان مخابره این گزارش در این خصوص مطلبی اعلام نشد.