نوشهر - ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از دستگیری ۶ حفار غیر مجاز در شهرستان نور در غرب این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا کردان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بنا بر گزارش پایگاه یگان‌حفاظت میراث فرهنگی شهرستان نور، طی خبر واصله از میراث بانان افتخاری مبنی بر اینکه تعدادی افراد مشکوک در حال اقدام به حفاری غیر مجاز در یکی از روستاهای منطقه بلده هستند، بلا فاصله این ماموران یگان حفاظت شهرستان به همراه عوامل انتظامی با دستور قضایی به منطقه اعزام شدند.

وی اظهارداشت: با بررسی‌های میدانی از محل ۶ نفر در حال حفاری دستگیر و آلات و ادوات حفاری کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در این رابطه ۲ نفر از متهمان با هویت افغانی دستگیر شدند و پرونده به‌منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح انتظامی و قضایی شد.

حفاری غیرمجاز در تپه های باستانی از جمله چالش های جدی میراث فرهنگی استان مازندران است که به تاکید کارشناسان و شهروندان باید برای رفع این معضل فراگیر تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

محوطه های تاریخی و باستانی غرب مازندران هم اکنون با معضل افزایش حفاری های غیرمجاز مواجه هستند که به تاکید کارشناسان رفع این دغدغه جدی میراث فرهنگی نیازمند آموزش، نظارت موثر و مستمر، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و مشارکت همگانی است.

به گزارش ایرنا، بخش باستانی کجور، تپه کلار کلاردشت، قلعه باستانی مارکو رامسر، قلعه پولاد بلده نور، برج رسکت در سوادکوه، محوطه تاریخی کمیشان، تپه‌ باستانی گوهرتپه در فاصله‌ی میان شهر تاریخی بهشهر و رستم‌کلا و قلعه حسن بور در شمال روستای سرخکلای سواد کوه تنها نمونه هایی از صدها آثار تاریخی مازندران و غرب این استان است.

استان مازندران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد کمتر از ۸۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که بخشی از این تعداد در غرب مازندران جود دارد.
آثار تاریخی و باستانی در واقع شناسنامه های هر سرزمین محسوب می شود، این شناسنامه های تاریخی را باید از دستبرد هرگونه تخریب و تهدید و حفاری حفاظت کرد چرا که میراث فرهنگی، بناهای تاریخی و میراث نیاکانمان در واقع سندهایی گرانبها از مدنیت مردمان هر مرز و بوم و محافظت آن وظیفه ملی و همگانی است.

عده ای بدون شناخت از این شناسنامه های تاریخی به دنبال دستیابی به عتیقه‌های موجود این محوطه ها و آثار تاریخی را حفاری می کنند، معضلی که مربوط به اکنون نیست بلکه از ادوار گذشته تا امروز این زخم عمیق، با وجود نظارت مسوولان امر، میراث فرهنگی کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در شهرستان های غرب مازندران آثار تاریخی و محوطه های باستانی زیادی وجود دارد که به همین سبب هجوم سودجویان برای کشف عتیقه ها و سکه های طلا به این میراث فرهنگی نسبت به مناطق دیگر بیشتر است چون این منطقه به برخورداری مناظر کم نظیر طبیعی سالانه پذیرای میلیون گردشگر خارجی و داخلی است.

نکته اینجاست چرا معضل حفاری های غیرمجاز در آثار تاریخی کشور برطرف نشده است؟ چرا برای درمان این زخم عمیق میراث فرهنگی تدابیر ویژه اتخاذ نشده است؟ چرا فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی در جامعه نهادینه نشده است؟ چرا آموزش و اطلاع رسانی در این ارتباط جدی گرفته نشد؟ آیا رواست دست روی دست بگذاریم و بگوییم چون امکانات حفاظتی یا نیرو یا اعتبار نداریم زخم عمیق حفاری غیرمجاز میراث فرهنگی روز به روز عمیق تر بشود؟ آیندگان کوتاهی امروز ما را از حفاظت از آثار باستانی چه تعبیر خواهند کرد.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، انجام هر گونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیا عتیقه و آثار تاریخی مطلق ممنوع است و مرتکب به حبس تأدیبی از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیا مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شود، چنانچه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده‌ باشد انجام گیرد مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.