به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در حالی که سال تحصیلی۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ برای بسیاری دانشگاهها پایان یافته و دانشجویان دستکم کارشناسی تعطیلات تابستانی را آغاز کردهاند؛ ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین دیگر موسسات مرتبط با آموزش عالی پرکار به فعالیت خود ادامه دادند. پژوهشگاه مطالعات علوم اجتماعی، فرهنگی و تمدنی مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی را برگزار و از نزدیک به ۵۰ شخصیت برتر داخلی و خارجی در حوزه علوم انسانی و اسلامی تقدیر کرد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی نیز در نشستی با خبرنگاران از پایان یافتن ساخت بنای ۶ هزار متری اداری پارک بینالمللی علم و فناوری خبر داد و گفت: بنایی ۴۵ هزار متری و یک زمین هزار هکتاری نیز در نزدیکی مرقد مطهر امام خمینی (ره) برای استقرار شرکتهای دانشبنیان در این پارک در نظر گرفته شده است.
البته بحث و اظهار نظرهای فراوان در مورد ماجرای رتبهبندی دانشگاهها و ادعای تنزل رتبه برخی دانشگاهها در شماری از نظامهای رتبهبندی که ابتدا یکی از رسانهها مطرح کرد و دیگر رسانهها یا کارشناسان به آن پاسخ و واکنش نشان دادند، در هفته گذشته هنوز در صدر اخبار آموزش عالی بود و مصاحبهها و دادههای جدیدی در این مورد منتشر شد.
افزون بر این، چهارمین المپیاد فرهنگیورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر، با امضای تفاهمنامه برگزاری این رویداد میان سازمان امور دانشجویان و دانشگاه بوعلی سینا همدان با حضور هاشم داداشپور رئیس سازمان امور دانشجویان و حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان در محل این سازمان کلید خورد و معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاهها از برگزاری طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی اجتماعی حامیم ۲ با حضور ۴۵ هزار نفر با هدف فعال کردن حلقه های میانی و فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه ها خبر داد.
گشایش پارک بینالمللی علم و فناوری
رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران از افتتاح پارک بینالمللی علم و فناوری در بیش از یکهزار هکتار در آینده نزدیک خبر داد و افزود: یکی از کلانطرحهای ما با توجه به ماموریت وزیر علوم به سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی است که اقدامات اولیه شامل اساسنامه، آیین نامه و پُرتابل آن آماده شده است. همچنین ۹۸ درصد از بنای ساختمان ۶ هزار مترمربعی ستاد مرکزی و ۴۵ هزار مترمربع فضا برای استقرار شرکت های دانش بنیان ایرانی و خارجی آماده است.
حسن زمانیان تاکید کرد: فضای هزار هکتاری جنب زمین ۴۵ هزار متری در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) در حال آماده سازی است که محل اصلی استقرار شرکت های دانش بنیان داخلی و خارجی با هدف افزایش و بهبود تعامل های بین المللی در حوزه فناوری است. شرکت های داخلی با گردش مالی بالای ۲۰ میلیارد تومان و شرکت های خارجی برتر و بیشتر متعلق به ایرانیان خارج از کشور، در این فضا مستقر می شوند که مانند منطقه آزاد است و از عوارض گمرکی هم مستثنی هستند.
جشنواره بینالمللی فارابی و انتقاد از کاهش مطالعات میانرشتهای
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی، جشنوارهای مختص آثار و شخصیتهای شاخص علوم انسانی و اسلامی نیز بعد از نزدیک به ۹ ماه با اعلام برگزیدهها و تقدیر از آنان دوشنبه (۱۹ تیر) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و در محل همایشهای صداوسیما به کار خود پایان داد. دبیر این جشنواره که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز هست، در سخنانی از فقدان مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی شکایت کرد و گفت: نتایج حاصله حکایت از آن دارد که در حوزه های مطالعات میان رشته ای علوم انسانی ضعف داشته و با نقطه مطلوب فاصله چشمگیر داریم، حال آنکه پرداختن به این حوزه مطالعاتی ضرورتی تاریخی دارد.
عبدالحسین کلانتری اضافه کرد: بر مبنای نتایج حاصله در حوزه های علوم انسانی و اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه های قرآنی، تفسیر و حدیث نیز ضعف داریم که ضرورت بازنگری سیاست ها و برنامه های مرتبط را دوچندان میکند.
وی با تاکید بر اینکه از دیگر نتایج حاصله فاصله معنادار علوم انسانی از تحولات فناورانه جدید است، ادامه داد: این تحولات فناورانه به صورت عمیق، سریع و وسیع جهان را دگرگون کرده و مقدورات تمدنی متفاوتی را در آستین دارد. این معضل خود را در حوزه هایی نظیر فناوری های شناختی، فناوری اطلاعات مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیا، به نحو بارزی نشان می دهد. بدیهی است اگر این نقیصه جبران نشود بار دیگر مانند روزهای آغاز صنعتی شدن شاهد انحرافی تاریخی و زیان بار خواهیم بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در اختتامیه جشنواره فارابی گفت: جامعه به تمام متخصصان در تمام رشتهها نیاز دارد؛ از این رو، شخصیت علمی کشور باید متوازن باشد و برای رسیدن به این جایگاه باید برنامهریزیهای لازم صورت گیرد.
محمدعلی زلفی گل افزود: دانش علوم انسانی بسیار مهم است. در کشورهای پیشرفته نخبهترین افراد به سوی علوم انسانی هدایت میشوند. ما نیز باید برای دستیابی به این مهم برنامهریزی کنیم.
وی با طرح این سوال که نمایه سازی و نمایانی علم به چه دلیل است، افزود: یکی از بخش های نمایانی علم برگزاری جشنواره های مختلف از جمله جشنواره فارابی است؛ زیرا از طریق این جشنواره ها دانشمندانی که در عرصه های علمی آثار فاخر تولید کرده اند، به عنوان الگو به جامعه معرفی می شوند.
وزیر علوم ادامه داد: بخشی از نمایاندن داده های علمی با هدف الگوسازی و معرفی افراد موفق انجام میشود.
زلفی گل به پایگاه های استنادی مختلف گفت: اگر علم را نمایه نکنیم، باعث اتلاف وقت گروه های مختلف تحقیقاتی خواهد شد. وقتی پژوهشگری در هر جای دنیا پژوهشی را انجام می دهد، اگر نتیجه پژوهش خود را منتشر نکند، گروه یا محقق دیگری همان موضوع را انتخاب می کند که در این صورت عمر انسان ها برای یک موضوع تلف می شود. اما اگر نتایج تحقیقات در اختیار همگان قرار گیرد، عمر انسان تلف نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تاریخ به ما تجربه می آموزد و کمک می کند تجربه را ارزان بخریم، خاطرنشان کرد: پایگاههای استنادی به ما کمک می کنند تا تجربه علمی را ارزان به دست آوریم و این راهی است که دنیا به آن فکر کرده و نمایه سازی علم را راهاندازی کرده است. در ایران نیز یکی از افتخارات این است که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) وظیفه نمایه سازی علوم را برعهده دارد و امروز مقالات فارسی در دسترس همگان قرار می گیرد.
گزارشی از برگزیدگان این دوره جشنواره فارابی را اینجا بخوانید.
برگزاری طرح حامیم ۲ با حضور ۴۵ هزار دانشگاهی
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز این هفته از برگزاری طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی اجتماعی حامیم ۲ با حضور ۴۵ هزار نفر با هدف فعال کردن حلقه های میانی و فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه ها خبر داد.
حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در تشریح طرح توانمندسازی دانشجویان با عنوان حلقه های میانی (حامیم ۲)، گفت: آحاد دانشگاهیان مهم و تاثیرگذار و در آینده کشور موثرند و در فضاهای اجتماعی و علمی تاثیر بسزایی دارند. در بین این افراد تشکل ها و مجموعه هایی وجود دارند که کار مجاهدانه انجام می دهند و سیاست تقویت و آموزش و هم افزایی بین این مجموعه ها می تواند کمک کند تا ماموریت خود را در آموزش عالی کشور به خوبی دنبال کنیم.
فاطمی پور درباره ابعاد و اهداف این طرح عنوان کرد: در ابتدا این سوال مطرح می شود که چرا به سراغ فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه رفته ایم. دلیل آن این است که با توجه به بیش از ۳ میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار مدرس دانشگاه ها این آمار یک جمعیت بزرگ و متکثری را ایجاد می کند که برنامه ریزی و پیگیری اهداف و ماموریت ها نیازمند نیرو و اعتبار گسترده ای است.
وی افزود: لذا یکی از راه هایی که می توان انتخاب و به واسطه آن گستره تاثیر و رسیدن به اهداف را آسانتر کرد، استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه ها است و این همان مدلی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن به عنوان حلقه های میانی یاد کرده اند.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: اگر بخواهیم برای مردم جامعه کارها و آموزش ها و خدماتی را ارائه دهیم و روشنگری و بصیرت افزایی را دنبال کنیم، یکی از بهترین راه ها استفاده از ظرفیت فعالان و کنشگران است تا عملیات و اتفاقاتی که رخ می دهد ضریب داده شود و استفاده بیشتری از آن صورت گیرد و جامعه هدف بیشتری را مخاطب خود قرار دهد.
ضرورت تغییر نگاه دانشگاهها برای ترغیب دانشجویان به حوزه فناوری
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در آیین افتتاحیه نشست سراسری مدیران مراکز رشد کشور بهعنوان گردهمایی تخصصی زیست بوم مراکز رشد با انتقاد از اینکه هنوز در دانشگاهها فضا و جایگاه مناسبی برای حوزه فناوری برنامه ریزی نشده، گفت: نگاه مراکز آموزش عالی برای ترغیب و ایجاد علاقه دانشجویان به حوزه نوآوری و فناوری نیازمند تغییر است.
امیدرضاییفر افزود: تغییر نگاه دانشگاه ها از وظایف مراکز رشد است و تاکنون سه دانشگاه در این بخش پیشرو بوده اند و تعدادی هم در شروع کار هستند. نگاه دانشکدهها برای ترغیب دانشجویان به فناوری و نوآوری باید تغییر کند و کارکرد مراکز رشد را به سمت استقرار زیرساخت ها در دانشگاهها سوق داد.
مدیر یک مرکز رشد باید ماموریت های محوری یک نقش محوری داشته باشد و باقی مجموعه ها از فناوری اطلاعات تا بهداشت و نرم افزار و سختافزار بتوانند در آن راستا حرکت کنند. مراکز رشد به دلیل چالاکی اولین حلقه فناوری و نقطه تعامل با دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی هستند. احتیاج داریم فضاهای بین علم و فناوری به صورت ویژه و مکمل و مستمر با هم همکاری و فعالیت کنند. مراکز رشد باید هسته های فناور و رساله ها و پایان نامه های مراکز دانشگاهی مرتبط را به سمت فعالیت های خود سوق دهند.
برپایی نمایشگاه چهارفصل قرآنی با محوریت سوره الرحمن
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ۲۴ تیر ماه نمایشگاه هنرهای قرآنی «چهارفصل قرآنی» را با محوریت سوره الرحمن برگزار می کند. رویداد فرهنگی هنری «چهارفصل قرآنی» در بخشهای مختلف با محوریت سوره الرحمن توسط سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار می شود.
با توجه به استقبال دانشجویان و هنرمندان از این رویداد و دریافت آثار فاخر در بخش هنری، این سازمان برآن شد تا با برگزاری نمایشگاه آثار منتخب، فرصتی هرچند اندکی برای معرفی هنرمندان جوان و جویای نام این مرز و بوم فراهم آورد.
این نمایشگاه از ۲۴ تیر تا چهارم مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه امام علی (ع) دایر است.
چند خبر از دانشگاه آزاد
ثبت نام و انتخاب رشته برای آن دسته از رشته های تحصیلی این دانشگاه که در مقطع کاردانی پیوسته نیم سال اول پذیرش آنها به صورت صرفاً براساس سوابق تحصیلی است از ۲۰ تیرماه آغاز شد و تا روز چهارشنبه ۲۸ تیر ادامه دارد.
براساس اطلاعیه دانشگاه آزاد، داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، در صورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کنند.
همچنین خبر آمد که تلهکابین دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از مهر ۱۴۰۲ آغاز به کار میکند. مجری طرح های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: تلهکابین این واحد پس از انجام فرایندهای مرتبط با تست سرد و تکمیل اقدامات اصلاحی تا ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری میرسد.
مصطفی قاضی مرادی درباره پروژه سیستم حمل و نقل کابلی واحد علوم و تحقیقات افزود: تله کابین این واحد در سال ۱۳۹۳ شکل گرفت و مراحل طراحی و ساخت آن با فرازها و نشیبهایی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه قرارداد این پروژه از نوع ای پی سی (EPC) بوده و شرکت تام ایران خودرو به عنوان پیمانکار اصلی، پس از برنده شدن در مناقصه عهده دار طراحی، تامین تجهیزات و ساخت پروژه تله کابین شده است، یادآور شد: این پروژه را می توان به دو حوزه اصلی تفکیک کرد. حوزه اول موضوعات مرتبط با ابنیه و سازه پروژه است که شامل ایستگاهها و دکلها بوده و حوزه دوم شامل تجهیزات و تاسیسات مرتبط با نصب و راهاندازی تله کابین است.
ایجاد مرکز صلاحیت حرفهای در دستور کار دانشگاه فنی و حرفهای
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای طراحی اطلس مشاغل، ایجاد مرکز صلاحیت حرفهای و ساماندهی بانک فارغالتحصیلان را از برنامه های جدید این دانشگاه اعلام کرد. عرفان خسرویان در نشست شورای دانشگاه فنی و حرفه ای فعالیتهای سال گذشته این دانشگاه در حوزههای مختلف از لحاظ آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، همکاریهای بینالمللی و اهداف، چشمانداز و راهبردهای دانشگاه را تشریح کرد.
وی ضمن تأکید بر ضرورت تدوین سند آمایش اظهار داشت: ما باید از اکوسیستم صنعت، اشتغال و نیروی کار درآمدزایی کرده و از طرفی، بانک فارغالتحصیلان را ساماندهی کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: اولین اقدامی که دانشگاه باید انجام دهد، حوزه حکمرانی است، اعم از حکمرانی انرژی، آب، قوانین و مسایلی از این دست اما موضوع حکمرانی تقلیدی نیست و هر کشور الگوی خود را دارد. در حوزه اشتغال باید کار سیستمی در کشور انجام دهیم و یک اطلس مشاغل را طراحی کنیم. باید سراغ بخش خصوصی برویم. رؤسای دانشگاه های فنی و حرفهای باید با اتاق بازرگانی و تولیدکنندگان رابطه تنگاتنگی برقرار کنند.
ممنوعیت فعالیت ۲ موسسه آموزش عالی
مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم، فعالیت دو موسسه آموزش عالی غیردولتی را به دلیل نداشتن مجوز فعالیت از سوی شورای گسترش آموزش عالی، غیرقانونی اعلام کرد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اعلام کرد: هرگونه فعالیت در سطح آموزش عالی و صدور مدرک دانشگاهی از طرف مؤسسه «پردیس دانشپژوهان دانشوران البرز» و «پژوهشکده دانشگاهی بین المللی پردیس البرز» به دلیل نداشتن مجوز فعّالیت آموزشی از سوی شورای گسترش آموزش عالی، فاقد وجاهت قانونی است.