تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

تهران- ایرنا- فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، پس از کاهش حمایت‌های سیاسی و مردمی، تصمیم گرفته است در کابینه خود تغییرات ایجاد کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نمایندگان مجلس ژاپن اعلام کردند: فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در حال بررسی تغییر کابینه خود و رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات در اواسط سپتامبر (شهریور ماه) است، در حالی که حمایت عمومی از وی به دلیل متهم شدن به مدیریت نادرست مسائل کلیدی داخلی کاهش یافته است.

نمایندگان مجلس ژاپن گفتند: انتظار می‌رود کیشیدا با در نظر گرفتن برنامه دیپلماتیک خود پس از اواخر ماه اوت (مرداد)، در مورد زمان‌بندی تغییرات وزرای خود تصمیم بگیرد.

کیشیدا ممکن است ماه آینده موظف به اجرای طرح رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا، با هدف آغاز تخلیه آب در تابستان باشد. این طرح با وجود مخالفت های شدید در داخل و خارج از ژاپن به اجرا درمی‌آید.

به گفته نمایندگان مجلس ژاپن، کیشیدا که می‌خواهد از طریق دستاوردهای دیپلماتیک محبوبیت کابینه خود را تقویت کند، احتمالاً در اواخر ماه اوت برای گفتگوهای سه جانبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، به آمریکا سفر خواهد کرد.

اوایل سپتامبر، او قرار است در نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا در اندونزی و نشست رهبران گروه ۲۰ در هند شرکت کند، در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل قرار است اواخر همان ماه برگزار شود.

اعتقاد بر این است که کیشیدا با تغییر کابینه خود در تلاش است تا وجهه دولت خود را جوان کند، استراتژی امتحان شده ای که اغلب نخست وزیران قبلی ژاپن از آن استفاده می کردند.

نظرسنجی خبرگزاری کیودو در اواسط ژوئن نشان داد که میزان حمایت از کابینه کیشیدا از ۴۷ درصد در اواخر ماه مه به ۴۰.۸ درصد کاهش یافته است، در حالی که بسیاری از افکار عمومی نسبت به فشار دولت برای گسترش استفاده از کارت شناسایی ملی جدیدی که قوانین آن نقص حقوق شهروندی دانسته شده، نگران هستند.