به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، آخرین وضعیت جذب نیروی انسانی، تدوین شناسنامه مشاغل، بهروزرسانی ساختار و فرایندهای فعالیت و ارتقای جبران خدمت اعضا و نگهداری از اموال و داراییهای جهاد دانشگاهی از نکاتی که کاوه لطفی کیا امروز چهارشنبه مطرح کرد.
وی با تشریح ساختار بودجه این نهاد اظهار داشت: در ریلگذاری جدید بودجهریزی در جهاد دانشگاهی در تلاش هستیم با ایجاد زیرساخت و تغییر فرهنگ بودجهریزی در این نهاد و به کمک شبکه گسترده جهاد دانشگاهی در کشور، نظام بودجهریزی اثربخش، خروجی محور و مبتنی بر عملکرد را در این نهاد عملیاتی و مستقر کنیم.
حرکت جهاد دانشگاهی به سمت بودجهریزی اثربخش
وی با اشاره به اینکه در نظام فعلی بودجهریزی جهاد دانشگاهی، صرفاً در بخش اعتبارات دولتی و به شیوه متمرکز فرایند توزیع اعتبارات و بودجهریزی صورت میگیرد و در خصوص درآمدهای اختصاصی، هر یک از واحدهای سازمانی بهصورت مستقل و در چارچوب شاخصهای برنامه توسعه پنجساله این نهاد اقدام بهپیشبینی بودجه میکنند، افزود: در سالهای اخیر با توجه به شرایط محیطی، بخش قابلتوجهی از اعتبارات دولتی این نهاد در قالب کمکهزینه بابت تأمین حقوق و دستمزد اعضا تأمین و از طریق سازوکار خزانه کل کشور پرداخت میشود.
لطفی کیا گفت: این فرایند ایرادهای خاص خود را دارد ازجمله اینکه در یک تاریخ مشخص و معین بخشی از اعضای جهادگر بهطور مستقیم حقوق خود را دریافت میکنند و بخش دیگری باید از محل درآمدهای اختصاصی واحد سازمانی و با چند روز تأخیر حقوق خود را دریافت کنند.
وی بابیان اینکه این فرایند به نارضایتی بخش قابلتوجهی از مجموعه جهاد دانشگاهی منجر میشود، گفت: لذا پس از طرح این موضوع و همراهی کارشناسان و مدیران سازمان برنامهوبودجه کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۲ جنس اعتبارات هزینهای دریافتی از سوی دولت و نحوه هزینه کرد آن برای تأمین حقوق و سایر هزینههای پرسنلی و غیر پرسنلی به خود جهاد دانشگاهی واگذار شد تا در سقف اعتبار دریافتی، مدیریت هزینه صورت گیرد.
لطفی کیا گفت: واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در سالهای اخیر انتظاراتی مبنی بر توزیع عادلانه اعتبارات دریافتی از سوی دولت و بر اساس سهم عملکردی خود داشتند و معتقد بودند سهم مناسبی از این کمک دولت به آنها تعلق نمیگیرد. بدین منظور و در راستای بازنگری در مدل توزیع اعتبارات و سهم عملکردی واحدهای سازمانی در استفاده از این ظرفیت، از اوایل بهمن سال ۱۴۰۱ با حوزههای تخصصی دفتر مرکزی و برخی از واحدهای سازمانی جامع جلسات کارشناسی در راستای رفع این مدل و استفاده بهینه از ظرفیت گسترده شبکه این نهاد برگزار و پس از جمعبندی، درخواست شد درآمدها و هزینههای خود را به تفکیک فعالیتهای حوزههای تخصصی به شکلی که شفاف و قابل رصد باشد پیشبینی و برای بررسی به دفتر بودجه، تشکیلات و روشها ارسال کنند.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با عنایت به اینکه منابع در اختیار جهاد دانشگاهی منابع منعطف و بر اساس نیاز جامعه هدف متغیر است و لذا در بخشهایی از این نهاد این منابع هنوز پایدار نیستند. از اینرو قطعاً مهمترین مسئله قابل رصد که نیازمند تدوین استراتژیهای بهنگام است، حل مسئله «وجود مصارف قطعی، در مقابل منابع غیرقطعی» است.
وی ادامه داد: به همین دلیل این تغییر رویکرد در پیادهسازی نظام بودجهریزی عملیاتی و بهمنظور احصاء و ارزیابی خروجیهای مشهود و قابلاندازهگیری واحدهای سازمانی و در راستای هدفمند کردن نظام توزیع عادلانه منابع جهاد دانشگاهی به مرحله اجرا درآمد.
لطفیکیا خاطرنشان کرد: مفهوم اثربخش بودن بودجهریزی بدین معناست که باید بهگونهای حرکت کنید که منابع و مصارف جهاد دانشگاهی کاملاً پیشبینیشده باشد. بهطور مثال در راستای تأمین حقوق و مزایای اعضای این نهاد، تمامی واحدهای سازمانی باید محل تامین منابع موردنیاز برای هزینه کرد و پوشش این بخش را به شکلی روشن و تا حدودی قطعی مشخص کنند. درواقع اگر بخواهیم به زبانی ساده کار بودجهریزی عملیاتی را تشریح کنیم باید گفت بودجهریزی عملیاتی میخواهد بداند منابع اختصاص یافته به بخشهای مختلف، در نهایت به چه خروجیها و پیامدهایی منجر شده است.
وی گفت: امروزه سازمانهای حرفهای و پیشرفته در ازای منابع و داراییهای مشهود و غیرمشهودی که در اختیار واحدهای زیرمجموعه خود قرار میدهند، باید بدانند خروجی آنها چیست؟ و به نسبت آن عملکرد، چه بودجهای را باید به آن اختصاص دهند؟ بودجهریزی اثربخش در جهاد دانشگاهی باهدف تعیین و تنظیم درست برنامهها و مسیر دستیابی به آنها و همچنین امکان ریلگذاری بهمنظور ارتقای سطح کارآمدی و بهرهوری سازمانی و فردی شکلگرفته است.
لطفی کیا افزود: ازاینرو در راستای شکلگیری و پیادهسازی نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در جهاد دانشگاهی و بهمنظور دستیابی به ادبیات مشترک، اوایل بهمنماه سال ۱۴۰۱، جلساتی بهمنظور ایجاد فضای همافزا در حوزههای تخصصی و افزایش سطح همزبانی و بروز دیدگاههای مشترک جهت طبقهبندی و اولویتبندی برنامهها با حوزههای تخصصی تشکیل شد و خروجی این جلسات شناسایی راهبردها و دستهبندیهای درآمد- هزینهای حوزههای تخصصی بود تا از این طریق همه واحدهای سازمانی موظف باشند در مسیر تعریفشده حوزههای تخصصی متناظر خود حرکت کرده و پیشبینیهای بودجهای مبتنی بر سیاستهای کلان جهاددانشگاهی شکل گیرد.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ادامه طرحریزی نظام بودجه، ابتدای اسفندماه سال ۱۴۰۱ فرآیند عملیاتی پروژه بر اساس دستور ریاست جهاد دانشگاهی به همه واحدهای سازمانی ابلاغ شد و واحدهای سازمانی موظف شدند پیشبینی درآمد – هزینههای خود را مبتنی بر مزیتهای رقابتی منطقهای و تواناییها و ظرفیتهای عملیاتی خود شناسایی و مبتنی بر این چارچوب نسبت به اخذ تصمیمات بهنگام راهبردی در حوزه تدوین بودجه متناسب آنها اقدام کنند.
لطفیکیا گفت: همکاران دفتر بودجه، تشکیلات و روشها با ممارست و پیگیریهای جهادگرانه خود موفق شدند اطلاعات واحدهای سازمانی را در نهایت تا اواخر فروردینماه امسال گردآوری کرده و پس از پایش ابتدایی پیشبینیهای هر حوزه برای اظهارنظر تخصصی به هر یک از معاونتهای متناظر دفتر مرکزی ارسال شد. خوشبختانه رویکرد جهادی همکاران معاونتهای تخصصی در بررسی این برنامهها منجر به این شد که از ابتدای اردیبهشتماه امسال فرآیند بررسی رصد تخصصی پیشبینی درآمد- هزینههای واحدهای سازمانی با حضور روسای و معاونین واحدها، و تیم مجرب متشکل از نمایندگان حوزههای تخصصی بررسی بودجه آغاز شود.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای جهاددانشگاهی با بیان اینکه در طی بررسی بودجه واحدهای سازمانی بهواقع یک اقدام کاملاً جهادی صورت پذیرفت و در مدت ۲۳ روز ۶۴ جلسه کاری فشرده با حضور واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی و نمایندگان حوزههای تخصصی برگزار شد، افزود: تقریباً ۸۰ درصد از جلسات بهصورت حضوری و ۲۰ درصد از آنها به شکل برخط (آنلاین) برگزار شد و همه واحدها در طول این مدتزمان نسبت به اقدامات و بودجه پیشنهادی خود دفاعیات لازم را به عمل آوردند.
لطفی کیا ادامه داد: در طول این مدت، تعداد ۱۹۹ هزار فیلد اطلاعاتی توسط حوزههای تخصصی بررسی و در راستای اجرای درست فرآیند بالغبر ۳ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت جلسه برگزار شد که به استخراج اطلاعاتی منجر شده و امید است این اطلاعات بتواند در مسیر تصمیمسازی بهعنوان یک چراغراهنما روشنگر مسیر حرکت مدیران تأثیرگذار و آینده پیش روی هر یک از واحدهای این نهاد فاخر و شجره طیبه انقلاب اسلامی قرار گیرد.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی تاکید کرد: این اطلاعات و اعتبار واحدها قرار است پس از برگزاری شورای هماهنگی در اواخر تیر ماه، در قالب یک موافقتنامه به واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی ابلاغ شود و ازاینپس دفتر مرکزی وفق این چارچوب و عملکرد آن با واحدهای سازمانی رفتار کنند.
ارتقای جبران خدمت اعضا و نگهداری از اموال و داراییهای جهاد دانشگاهی
لطفی کیا اظهار داشت: در حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع برای اولین بار از واحدهای سازمانی خواسته شد در راستای جبران خدمت اعضا و نگهداری از اموال و داراییهای جهاد دانشگاهی، سه سیاست کلان را تا پایان امسال لحاظ و بر اساس آن اقدام کنند. یکی از مهمترین عارضههای شناساییشده در جهاد دانشگاهی فرسایش سازهها، املاک و مستغلات واحدهای سازمانی و استهلاک بالای ساختمانهای در اختیار این نهاد است.
وی افزود: ازاینرو بهمنظور نظاممند کردن این مسئله و توسعه زیرساختها و ارتقای سطح کیفی فضای کالبدی واحدهای سازمانی بهعنوان یکی از شاخصهای مهم و مؤثر رقابتی در بوم مدل کسبوکار حوزههای مختلف و همچنین جلوگیری از حرکتهای مقطعی و کم بازده، معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع تصمیم گرفت همه واحدهای سازمانی را موظف کند درصدی از درآمدهای خود را برای حفظ و نگهداری بناهای در اختیار هزینه کنند.
لطفی کیا گفت: همچنین در راستای اجرا و پیادهسازی نهضت توسعه نظامات منابع انسانی بهعنوان یکی از مهمترین استراتژیها و رویکردهای این دوره، معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع نسبت به سیاستگذاری کلان در حوزه نظام جبران خدمات و حفظ و نگهداشت سرمایههای انسانی واحدها سیاستهایی را طراحی، تدوین و در قالب موافقتنامه به واحدها ابلاغ کرد.
وی افزود: ازاینرو در حوزه توسعه و توانمندسازی منابع انسانی، پایش سلامت اعضای جهاددانشگاهی و نظام جبران خدمات هدفمند و شفاف بهعنوان یکی از محورهای مورد تأکید ریاست جهاددانشگاهی، سیاستهایی تدوین شد که مورد اقبال مدیران و روسای واحدها قرار گرفت بهگونهای که در نظرسنجی انجام شده، بالغبر ۹۳ درصد از مشارکتکنندگان در نظرسنجی با اجرای این سیاستها موافق بودند و رضایت داشتند.
لطفی کیا سیاستگذاری برای توسعه و توانمندسازی اعضای جهاد دانشگاهی را اقدام دیگری در حوزه منابع انسانی این نهاد دانست و گفت: بر اساس بررسیها، اطلاعات اعضا در پستی که مشغول به کار هستند، در مواردی به دوران دانشگاه یا دانستههای تجربی برمیگردد که با توجه به نیازهای محیطی لازم است افراد حرفهایتری را در برخی از مشاغل داشته باشیم.
وی گفت: بر همین اساس از همه واحدهای سازمانی درخواست شد در پیش بینی بودجه خود درصد مشخصی (برای هر عضو حدود ۳ میلیون تومان در طول یک سال) را بهعنوان سرانه توانمندسازی نیروی انسانی در نظرگیرند. این کار در راستای سرمایهگذاری در راستای تحول و توسعه نیروی انسانی است.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای جهاددانشگاهی، سیاست دیگری را که در حوزه منابع انسانی شکل گرفت، ارزشگذاری برای سلامت اعضای جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: غربالگری سلامت اعضای جهاددانشگاهی جستهوگریخته انجام میشد؛ اما در یک وحدت رویه به تمام واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی اعلام شد یک سرانه (برای هر عضو جهاددانشگاهی ۲ و نیم میلیون تومان) در سال ۱۴۰۲ برای این مهم پیشبینی کنند.
لطفیکیا با تاکید بر اینکه در این سرانه به موضوع غربالگری سلامت و ورزش اعضا توجه میشود، بیان کرد: به تمام واحدها ابلاغ شد که موظف هستند تا آخر تابستان این فرایند را عملیاتی کنند و اداره کل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه جهاد دانشگاهی در ۶ ماهه دوم امسال اقدامات صورت گرفته را رصد خواهد کرد و این امکان وجود دارد که در صورت تامین منابع، بخشی از هزینههای این سیاست در قالب بستههای تشویقی تامین اعتبار و به واحدهای سازمانی پیش رو و موفق پرداخت شود.
وی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اعضا از زمانی که در محل کار حضور مییابند، زمان انجام یک آزمایش ساده را ندارند، گفت: اما زمانی که اجبار کنیم این آزمایشها برای پرونده سلامت انجام میشود و برای مجموعه جهاد دانشگاهی نیز اطلاع داشتن از اینکه چه تعداد از اعضا دارای مشکل سلامت هستند و برای سلامت اعضا چه اقدامات پیشگیرانه و درمانی میتوان انجام داد، بسیار مهم است. همچنین خروجی این اطلاعات در سال آینده برای انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد.
سیستم بودجه در جهاد دانشگاهی چه تفاوتی با سایر مجموعهها دارد؟
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سؤال که سیستم بودجه و بودجهریزی در جهاددانشگاهی چه تفاوتی با سایر مجموعهها دارد؟ گفت: زمانی که در مورد جهاددانشگاهی صحبت میکنید، منظور از ساختاری با بالغبر بر یکصد واحد سازمانی است که در حوزههای متنوع پژوهشی، فرهنگی، آموزش و کارآفرینی، تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان و ... در آن فعالیت میکنند.
وی یادآور شد: کسانی که مجموعه جهاد دانشگاهی را از بیرون نگاه میکنند شاید تنها مجموعه مراکزی مانند رویان، ایسنا، ایسپا و... را بشناسند. فعالیتهای این مجموعه با چند وزارتخانه در ارتباط است و بهنوعی جهاد دانشگاهی برای رفع نیازهای کشور و تکمیلکننده زنجیره تأمین وزارتخانههایی مثل بهداشت، علوم، ارشاد، صمت؛ معاونت علمی و دیگر وزارتخانهها عمل میکند.
لطفیکیا ادامه داد: همانگونه که بودجهریزی یک وزارتخانه با وزارتخانه دیگر متفاوت است، بودجهریزی در این نهاد نیز با این شرح وظایف و اقدامات با هیچ سازمان مشابهی قابل قیاس نیست.
وی بابیان اینکه زمانی که میخواهیم این چارچوب را جای دیگر معرفی کنیم اول باید عملکرد آن در حوزههای مختلف تبیین شود گفت: جهاد دانشگاهی یکچهارم بودجه خود را از طریق دولت در قالب ردیفهای اعتباری بهطور مستقیم دریافت میکند و اینیک چهارم را بر اساس برنامهای که با دولت (سازمان برنامهوبودجه کشور) مبادله میکنیم باید برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور هزینه کنیم. سهچهارم دیگر بودجه نیز در جهت رفع نیازهای جامعه که دایره بزرگتری است و دولت هم میتواند جزو آن باشد با فعالیتهای این نهاد در حوزههای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی تأمین میشود.
آخرین وضعیت جذب نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی
لطفیکیا درباره آخرین وضعیت جذب نیروی انسانی در این نهاد بیان کرد: در ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه کشور جهاد دانشگاهی بهعنوان یکنهاد عمومی غیردولتی مشمول این ماده شده است و هر محدودیتی که برای جذب نیرو در سازمانهای دولتی وجود دارد، برای این نهاد نیز اعمال میشود.
وی افزود: پیشازاین انعطاف جهاد دانشگاهی در این بود که نیروهای مورد نیاز خود را از طریق سازمان دانشجویان و بخش فرهنگی در دانشگاهها جذب میکرد. در این شیوه نیروهای نخبه در مجموعه دانشگاهی کشف و روی آنها سرمایهگذاری میشد؛ یعنی نیرو در قالب یک کار دانشجویی در حین تحصیل با جهاددانشگاهی همکاری میکرد، پسازآن اگر میخواست میتوانست همکاری خود را ادامه دهد، در غیر این صورت بهعنوان یک نیرو که حداقلهای کار علمی و تحقیقاتی را از مجموعه عظیم جهاددانشگاهی فراگرفته، در سایر مجموعههای کشور به فعالیتش ادامه میداد.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای جهاد دانشگاهی گفت: بعداز این قانون، نهادهای بالادستی اجازه جذب این نیروها را ندادند و چند سالی است که جذب نیروی انسانی نمیتوانیم داشته باشیم. با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه بهتازگی برای بررسی به مجلس محترم شورای اسلامی ارائهشده، حداقل انتظار این است که در خصوص نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی؛ انعطاف عمل در خصوص جذب نیروی انسانی را بهگونهای که بهصورت مستقیم هزینه اضافهای بر دولت تحمیل نشود و طبق نظامات داخلی این نهادها؛ هزینه این نوع استخدامها بر عهده خود نهاد و از محل درآمدهای اختصاصی آنها باشد. مادامیکه این اتفاق رخ ندهد نمیتوانیم نیروی انسانی نخبهای را که در دانشگاه کشف میکنیم جذب کنیم.
آمادگی ایجاد رصدخانه جذب و پایش نخبگان
وی بابیان اینکه تاکنون جهاد دانشگاهی همانند یک مرکز رشد عمل کرده است، گفت: پس از ۴۳ سال، هماکنون بسیاری از نیروهایی که به این طریق وارد جهاددانشگاهی شدهاند، جزء نیروهای کارآمد و موفق در سایر دستگاهها هستند.
لطفیکیا افزود: حتی این امکان وجود دارد که در کنار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهور و بنیاد نخبگان، این افراد با همکاری جهاددانشگاهی شناسایی شوند و در این مجموعه پرورشیافته و در ادامه جذب مراکز علمی - تحقیقاتی بخش خصوصی و دولتی شوند. به نظر میرسد این امکان وجود داشته باشد که فرایند رصدخانه جذب و پایش نخبگان در نهادهای واسطی همچون جهاددانشگاهی ایجاد شود.
ساختار و فرایندهای فعالیت در این نهاد بهروزرسانی میشود
وی درباره تغییر ساختار و فرایندهای فعالیتها در جهاد دانشگاهی نیز اظهار داشت: در کنار بودجه نیازمند این هستیم فرآیندهای مازاد سازمانی این نهاد برای چابکی و ارتقا بهرهوری اصلاح شود.
لطفیکیا ادامه داد: در این راستا دو پروژه تعریف شد که در حال فازبندی آن هستیم. اولین پروژه در راستای چابکی و انعطاف در نوع خدمترسانی مجموعه جهاددانشگاهی است که در همین رابطه اصلاح فرایندهای جهاددانشگاهی را در دستور کار قرار دادیم.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای جهاددانشگاهی با اشاره به نرمافزار اداری فرزین که تقریباً تمام واحد سازمانی به آن دسترسی دارند، گفت: اینیک فرصت خوب برای مجموعه است که اولاً فرایند اداری که روزانه با آن کار میکنیم احصاء و اصلاحاتی در راستای بهرهوری انجام شود و اگر جایی فرایند موازی در حال انجام است تاحد امکان از موازی کاری پرهیز شده و بتوان هزینههای سازمانی را به حداقل رساند. در این رابطه تیمی از نخبگان بهعنوان مشاور بیرونی و یک تیم اجرایی در دفتر مرکزی تشکیل شد تا در راستای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها مجموعه فرایندهای جهاد دانشگاهی را اصلاح کند.
تدوین شناسنامه مشاغل در جهاد دانشگاهی
وی در ادامه بابیان اینکه حدود ۱۴ سال از آخرین بازطراحی ساختار کلان مجموعه جهاددانشگاهی میگذرد و پسازآن چندین معاونت بازطراحی داخلی فعالیت خود را داشتند افزود: در تمام این سالها با فقدانی تحت عنوان شناسنامه مشاغل در جهاددانشگاهی مواجه هستیم و برای یک شغل، شناسنامه نداریم.
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روشهای جهاددانشگاهی تصریح کرد: این موضوع با شرح وظیفه تفاوت دارد. باید مشخص شود فردی که قرار است در یک شغل فعالیت کند چهکاری باید انجام دهد؟ چه فرایندهایی با این شغل در ارتباط هستند؟ ورودی و خروجی شغل چیست؟ آدمی که قرار است روی این صندلی بنشیند باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟ چه ویژگیهای عملکردی را از این شخص انتظار داریم؟
وی ادامه داد: مادامیکه تجزیهوتحلیل از مشاغل نداشته باشیم نمیتوانیم شناسنامه شغل را در مجموعه جهاد دانشگاهی ایجاد کنیم که این هم یکی از پروژههای فوقالعادهای است که در جهاددانشگاهی کلید خورده و توسط یک تیم خبره سازمانی در خارج از این مجموعه بهعنوان مشاور، فاز یک آن از مجموعه پشتیبانی و مدیریت منابع شروع شد و زمانی که فاز یک با موفقیت به اتمام برسد برای سایر حوزههای دفتر مرکزی ادامه پیدا میکند.
لطفیکیا در زمینه ایجاد ساختار و تشکیلات جدید در این نهاد گفت: بر اساس اعلام سازمان اداری استخدامی باید تمام اطلاعات کارکنان و ساختار جهاددانشگاهی در سامانههای مرتبط به این سازمان ثبت شود؛ اما مجموعه جهاد دانشگاهی تقریباً تا یک سال و نیم پیش اطلاعات خود را وارد این سامانهها نکرده بود، لذا در حوزه ساختار هر تقاضایی که واحدها ارسال میکردند، بررسی میشد، حوزه تخصصی نظر میداد و میتوانستیم با ایجاد، حذف یا ادغام یک تشکیلات، بهصورت داخلی تصمیمگیری کنیم.
وی گفت: وضعیت موجود ساختارهای جهاد دانشگاهی تحویل سازمان اداری استخدامی شده است، ایجاد هر نوع ساختار جدید هم ممنوع بوده و شورای گسترش و تشکیلات جهاد دانشگاهی در حوزههای تخصصی بههیچعنوان نمیتواند ساختار جدیدی را ایجاد کند. بااینوجود یک توافق اولیه را با سازمان اداری استخدامی انجام دادیم تا در ساختارهای موجود بازنگری انجام شود؛ زیرا این ساختارها به اقتضائات سالهای متوالی گذشته شکلگرفته و اگر به اقتضای زمان فعلی نیاز به این باشد یک ساختار یا عنوان یک مرکز یا گروه تغییر کند، بتوانیم روی عناوین مراکز و گروههایی که داریم تغییراتی را داشته باشیم؛ ولی نمیتوانم به کمیت دست بزنیم اما روی کیفیت میتوانیم بهصورت خیلی محدود با توجیهات لازم تغییراتی را انجام دهیم. این هم یکی از محدودیتهای شدیدی است که محیط به ما تحمیل میکند و باید عملاً خودمان با این محدودیتها وفق دهیم.