کرمان - ایرنا - مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: در حوزه‌های انتخابات، مشارکت و دعوت حداکثری از همه اقشار بدون دسته‌بندی مدنظر است و باید مورد توجه مجریان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالله مرادی روز چهارشنبه در همایش منطقه ای انتخابات استان های کرمان، فارس و یزد با موضوع برگزاری انتخابات در محل استانداری کرمان افزود: مهمترین بُعد مشارکت به سرمایه اجتماعی باز می گردد.

وی اظهارداشت: تمام تمرکز دولت و مجموعه نظام روی این باشد که سرمایه اجتماعی بازآفرینی و امید و اعتماد در روابط اجتماعی تقویت شود؛ ایمان و امید است که موتور محرک و زمینه نگاه به آینده است.

مرادی تصریح کرد: همه تمرکز ما بر حوزه مشارکت سرمایه اجتماعی است و برای ارتقای مشارکت باید یکبار دیگر وظایف قانونی خود را مرور کنیم؛ وظیفه داریم زمینه را برای حضور همه اقشار و همه تشکل ها به شکل حداکثری، برابر و منصفانه فراهم کنیم.

تقوای سیاسی مهمترین ویژگی رفتاری دولت است

وی اظهارداشت: تقوای سیاسی و رویکرد خدمت مهمترین ویژگی رفتاری دولت است که این مهم در عرصه های انتخابات هم باید محقق شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در آغاز سال با بیانات مقام معظم رهبری و اعلام چهار مولفه سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت، کار انتخابات آغاز شد و این چهار مولفه را باید مرتب به خودمان یادآوری کنیم چون از هم جدا نیستند و همه در قالب یک منظومه مطرح می‌شود.

وی اظهارداشت: در سطوح مختلف برگزاری انتخابات ضمن تعهد به اجرای این چهار مولفه، این راهبردها را حتما در قالب منظومه در نظر بگیریم و همه نسبت به این چهار مولفه مسئولیم.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه باید متوجه سیاه نمایی‌ها و مواضع ناصحیح باشیم که از سوی ضدانقلاب اتفاق می افتد، عنوان کرد: در حوزه مشارکت طبق نظر سنجی‌ها وضعیت مشابه سال‌های پیش است اما نباید متوقف باشیم و برای حداکثری کردن انتخابات هدف گذاری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آستانه فصل انتخابات پس از ۲ سال از ‌آغاز فعالیت دولت قرار داریم، فصلی که مهمترین وظیفه اجرایی وزارت کشور است و باید این فصل مهم را منطبق با خواست قانون و خطوط کلان رهبری به سرانجام برسانیم.

تمرکز بر همدلی قوا برای حل مشکلات مردم

مرادی ادامه داد: لازم است که بیان کنیم ۲ سال قبل دولت چگونه تحویل گرفته شده و امروز در کجا قرار داریم و به کجا خواهیم رفت؛ دولت در شرایطی کار را تحویل گرفت که کشور هم گرفتار تحریم خارجی و هم تحریم داخلی بود.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، سرمایه اجتماعی در هشت سال پایین آمده بود و جامعه تحت فشار و سختی قرار داشت.

وی ابراز داشت: بر خلاف دوره های گذشته این دولت رها از تعلقات و آسیب های گذشته با تقوای سیاسی، بر ایجاد همدلی میان قوا و دستگاه‌های خدمات رسان برای حل مشکلات مردم تمرکز دارد.

این مسئول افزود: در دولت سیزدهم همچنان که در عرصه های سیاسی آرامش ایجاد شده است در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز با تلاش شبانه روزی دولت و رشد تولید، مشکلات و موتور متحرک تورم متوقف شد و در سراشیبی قرار گرفت.

وی گفت: در فضای سیاسی کشور ۲ رویکرد منفی وجود دارد، یکی گفتمان تحریم و دیگری رفراندوم است؛ امروز بخشی از جریانات سیاسی داخلی به صورت لفافه صحبت از تحریم انتخابات می کنند البته بعضی از گروه‌ها هم بحث رفراندوم را مطرح می کنند و اعلام می کنند صندوق رای کارگشا نیست.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور ادامه داد: قانون و مقام معظم رهبری در هر ۲ مورد تکلیف را روشن کردند و ما برای همه دوران های انقلاب و دوران آتی وظیفه داریم آنچه که قانون است و آنچه که به نظام مردم سالاری دینی کمک می کند در دستور کار داشته باشیم.

مخدوش کردن اعتماد مردم بزرگترین جرم در فتنه ۸۸ بود

مرادی همچنین گفت: وظیفه داریم انتخابات مجلس را برای مردم شفاف بیان کنیم؛ مجلس ریل گذاری توسعه را انجام و در حوزه  بودجه و برنامه های توسعه، برنامه ها را مشخص می کند، لذا در این راستا کسی که با صندوق رای قهر کند فرصت حق تعیین سرنوشت را از دست می دهد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد:  تحریم های خارجی از روزی آغاز  شد که در کشور فتنه ۸۸ رقم خورد و در این راستا بزرگترین جرمی که اتفاق افتاد، مخدوش کردن اعتماد مردم بود.

وی با بیان اینکه ما مطالبه گریم و برهانمان نیز قاطع است اظهارداشت: کسانی که جرائم بزرگ سیاسی را انجام دادند نمی توانند داعیه مساله مشارکت را داشته باشند.

مرادی بیان کرد: آن نقطه ای که گفتمان دولت در  زندگی مردم جاری می شود، از طریق حوزه فرمانداران و بخشداران است؛ از این رو فرمانداران دولت سیزدهم باید جمع میان میز و میدان باشند و نگاه نخبگانی و دقیق از مسائل شهرستان داشته باشند؛ همه ما  از وزارت کشور گرفته تا انتهای نقطه حاکمیتی باید نماد میز و میدان باشیم.

وی گفت: در عرصه مشارکت، فرمانداران در حوزه ارتباطات سیاسی و گفت‌وگو با حلقه های میانی، سازمان های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی  هیچ حد و مرزی نداشته باشند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور خطاب به فرمانداران گفت: در ارتباط با احزاب سیاسی ضمن اینکه تا جایی که ممکن است مهمان این گروهها نباشید اما میزبان همه گروهها در فرمانداری باشید.

ضعف وعده ها و تبلیغات بی حساب

وی بیان کرد: در همه دوره های انتخابات، ضعف داریم و آن وعده ها و تبلیغات بی حساب است؛ در چنین فضایی وظیفه فرمانداران این است که فضای شهرستان به سمت فضای گفتمان عام جامعه هدایت شود.

مرادی تصریح کرد: با مردم همدلانه صحبت کنیم شاید بعضی اوقات در جایگاه مدیریتی احساس می کنیم  اگر خدمات  را پررنگ بگوییم و ضعف ها را نگوییم این نقطه قوت است، در حالی که اینگونه نیست، در گفتمان با مردم صادقانه باشیم؛ باید علاوه بر اینکه زحمات دولت را شفاف به جامعه می‌گوییم  به کاستی ها هم اشاره داشته باشیم.

وی اظهارداشت: وقتی شهروندان به واقعیت های شهرستانی آگاه باشند، آن زمان است که آگاهانه در انتخابات شرکت خواهند کرد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور اظهارداشت: در فرصت باقیمانده تا انتخابات  مسائلی که شهرستان ها دارد و باعث  نارضایتی مردم می شود و حل آنها هزینه ندارد را حل کنیم زیرا سبب رضایت آفرینی برای مردم می شود.

وی گفت: با نگاه به مساله مشارکت، کارهای کوچک و تحول آفرین احصا و کارهای مصداقی انجام شود، همچنین اجازه ندهیم مشکلات مردم را آزار دهد.

مرادی گفت: یکی دیگر از توصیه ها این  است که با نهادهای حاکمیتی هماهنگی داشته باشید زیرا فرماندار در عین حال که نماینده حاکمیت در شهرستان است، باید با ارکان دیگر جامعه هم هماهنگی داشته باشد.

وی گفت: تا روز انتخابات فضای جناحی در جامعه تشدید و رویکردهای انتقادی و احساسی در استان نیز تقویت می شود اما سکاندار دولت در استان نباید با جهت گیری‌های سیاسی دچار تغییر شود.

به گزارش ایرنا در این همایش با حضور مسئولان ستاد انتخابات چند استان به میزبانی کرمان، مسائل مربوط به برگزاری پرشور انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که اواخر امسال برگزار می شود بررسی شد.