تهران- ایرنا- شهردار تهران گفت: اگر هیأت دولت تصویب کند، بر عهده من خواهد بود که به عنوان دستیار رئیس جمهور در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته باشم.

«علیرضا زاکانی» در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت و گو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در پاسخ به این سوال که شایعه جابه جایی شما از شهرداری تهران چندی است مطرح شده،‌ آیا این موضوع صحت دارد،‌تصریح کرد: جابجایی مطرح نیست و در واقع یک محبتی از جانب رئیس جمهور به بنده است.

وی در همین راستا اضافه کرد: در صورت تصویب هیات دولت، با حفظ سمت،به عنوان دستیار رئیس جمهور منصوب خواهم شد تا با قرار گرفتن در این جایگاه خدمت بیشتری به متکدیان، کودکان خیابانی، معتادان متجاهر و به طور کلی آسیب‌های اجتماعی داشته باشم.

خط یک بی آر تی آزادی - تهرانپارس، به خط تراموا تبدیل می‌شود

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره راه‌اندازی خط تراموا در تهران نیز مطرح کرد: در پایتخت هشت خط بی آر تی برای تبدیل به تراموا وجود دارد و مطالعاتی از دهه ۹۰ صورت گرفته است که آن را پایه کار خود قرار داده ایم البته مطالعات جدیدی انجام شده و طبق این مطالعات استفاده از تراموا تأیید شده است.

زاکانی با بیان اینکه این مطالعات جدید نیست و به قبل برمی گردد، اظهار داشت: کارشناسان ما به کشورهای سازنده تراموا رفته و از کارخانه های آنها بازدید کرده‌اند؛ تفاهم اولیه هم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در داخل کشور هم گروه مشارکت کننده با شهرداری تفاهمات لازم را به عمل آورده و در شورای شهر اسناد در حال انتقال است که پس از تصویب شورا می توانیم از این الگو (توسعه خطوط و تراموا به جای بی آر تی) استفاده کنیم. 

شهردار تهران با بیان اینکه این الگو یک پنجم مترو هزینه دارد ولی دوسوم آن خدمات ارائه می دهد،‌خاطر نشان کرد: تراموآ در سایر کشورها به سرعت در حال رواج است زیرا به نسبت مترو هزینه کمتری دارد. 

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در کنار گسترش خطوط مترو تراموا را توسعه خواهد بخشید، گفت: ۱۸ ماه برای اینکه خط یک بی آری تی به ترموا تبدیل شود زمان نیاز است. امسال ۱۸ ایستگاه مترو با ۴۲ کیلومتر خط افتتاح می شود که ۲۰ کیلومتر خارج تهران و ۲۲ کیلومتر داخل تهران است و زمان بندی های افتتاح خطوط مترو مشخص است.

زاکانی درباره الزامات قانونی ممانعت از ساخت دارندگان پروانه های ساختمانی در بافت های دارای ثبت میراث فرهنگی که از قبل پروانه آنها گرفته شده است، اظهار کرد: برای کسانی که از قبل پروانه خود را گرفته اند، اگر قرار بر جلوگیری از ساخت و ساز در این بافت ها و در کنار ساختمان های دارای ثبت میراث فرهنگی باشد، باید دستگاه قضایی منع ساخت صادر کنند زیرا از قبل پروانه ساخت آنها صادر شده است.

وی افزود: الزاماتی برای محیط پیرامونی آثار دارای ثبت ملی تعیین شده و در قانون آمده که اگر قرار بر ممانعت از ساخت باشد، دستگاه مربوطه (وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) باید حق و حقوق دارنده پروانه ساخت را بپردازد تا از ادامه ساخت و ساز جلوگیری شود؛ دستگاه مربوطه هم اعلام کرده که آماده پرداخت حق و حقوق سازندگان در بافت های دارای ثبت ملی هستیم؛ صمن اینکه ممانعت از ساخت و ساز خارج از توان شهرداری است.

اظهار نظر درباره اتباع غیر مجاز به عهده وزارت کشور است

شهردار تهران در زمینه ساماندهی مشاغل اتباع غیر ایرانی نیز گفت: برای کسانی که مجوز اقامت دارند، مشکلی نداریم و شهرداری مجوزهای مربوطه را تأیید می کند اما برای آن دسته از اتباع که مجوز اقامت در کشورمان را ندارند وزارت کشور باید در این زمینه اظهار نظر کند.