کرمانشاه- ایرنا- مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از انجام عمل جراحی خروج تومور مغزی با استفاده از سامانه هوشمند رهیابی عصبی در کرمانشاه خبر داد و گفت: در این عمل جراحی که توسط دکتر «سعید قارویی» متخصص جراحی مغز و اعصاب برای مددجوی ۳۹ ساله صورت گرفت، از سامانه هوشمند رهیابی عصبی ( Neuronavigation) استفاده شد.

«حامد بهرامیان» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: لوکالیزه کردن ضایعه مغزی برای برداشتن بدون خطر ضایعه و با حاشیه مناسب یک موضوع حیاتی و مهم در جراحی‌های مغزی است و از موضوعات مورد بحث در جلسات علمی می‌باشد.

وی اضافه کرد: براین اساس سیستم نوروناویگیشن برای این منظور برای کمک به جراح برای دسترسی مناسب و خارج سازی حداکثری ضایعات مغزی طراحی شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اساس کار ناویگیشن برای دیدن نوک پوینتر در مغز و تطابق همزمان آن با تصویر مغز بیمار مانند MRI مغز یا CT اسکن مغز بیمار است لذا قبل از جراحی MRI و CT اسکن مناسب با پروتکل ناویگیشن انجام می‌گردد و حین جراحی از تصاویر مناسب با بازسازی و سه بعدی استفاده می‌شود.

وی در پایان افزود: از دستگاه ناویگیشن می‌توان برای نمونه‌برداری ضایعات عمیق مغزی استفاده کرد که به عنوان frameless stereotactic biopsy شناخته می‌شود.