اراک - ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: هفت هزار و ۴۷۹ خانه خالی از سکنه در این استان شناسایی شد.

به گزارش ایرنا، سید« بهاءالدین میرمحمدی » روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: مسکونی بودن، داشتن بیش از ۲ باب مسکن و خالی بودن خانه بیش از ۱۲۰ روز مشمول مالیات می شوند.

وی ادامه داد: متراژ مشمول مالیات در اراک بالای ۲۰۰ متر و روش محاسبه مالیات بر اساس ارزش اجاره ماهیانه منهای ۲۵ درصد بوده و رقم مشمول مالیات برای سال نخست ۶ برابر، برای سال دوم ۱۲ برابر و برای سال سوم ۱۸ برابر است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی در خصوص خانه های لوکس و باغ ویلاها نیز گفت: خانه‌های با ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان امسال مشمول مالیات می‌شوند و خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان نیز مشمول یک درصد مالیات هستند.

میرمحمدی گفت: ۳۴۴ باغ ویلا و خانه لوکس و یک هزار و ۷۵۳ خودرو لوکس در استان مرکزی شناسایی شدند که باید تا پایان بهمن ماه مالیات خود را پرداخت کنند.

وی از رشد ۱۲ درصدی در تسلیم اظهارنامه های مشاغل اشخاص حقیقی سال گذشته در استان مرکزی خبرداد و گفت: در ابراز مبلغ مالیات اظهارنامه های مشاغل سال گذشته رشد ۱۵۹ درصدی ایجاد شده که به معنی افزایش بیش از ۲ و نیم برابری در ابراز مبلغ مالیات است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی تعداد اظهارنامه‌های تبصره ۱۰۰ در این استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ترتیب ۶۳ هزار و ۵۷ مورد و ۸۰ هزار و ۲۴۷ مورد عنوان کرد و گفت: تعداد این اظهارنامه های ۲۷ درصد افزایش یافته‌ است.

میرمحمدی افزود: تعداد اظهارنامه‌های عادی نیز در ۲ سال گذشته به ترتیب ۲۰ هزار و ۶۷۲ مورد و ۲۰ هزار و ۲۷ مورد با رشد منفی سه درصد است و در مجموع تعداد اظهارنامه ها در سال گذشته ۲۰ درصد رشد نسبت به سال ماقبل داشته‌ است.

وی منابع مالی اظهارنامه‌های استان مرکزی را در سال ۱۴۰۰ حدود یک‌هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال و سال گذشته را پنج هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: منابع مالی اظهارنامه‌های ارایه شده در این استان با رشد ۱۵۹ درصدی پرداخت شده‌ است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی یادآور شد: ۵۳ درصد مودیان این استان سال گذشته مشمول ماده ۱۰۰ شامل ۴۲ هزار و ۹۰۵ نفر شامل مالیات صفر، ۱۱ درصد معادل هشت هزار ۹۴۲ نفر مالیات صفر تا یک میلیون تومان، ۱۵درصد معادل ۱۲ هزار و ۳۷۶ نفر مالیات پنج تا ۱۰ میلیون تومان، یک درصد معادل هشت هزار و ۸۴۵ نفر مالیات بالای ۱۰ میلیون تومان و ۸۰ هزار و ۲۴۷ نفر تبصره ماده ۱۰۰ بوده‌اند.

میرمحمدی اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی برای نخستین بار از درآمدهای نفتی پیشی گرفته به طوری که بیش از ۳۵ درصد از منابع عمومی دولت را محل درآمدهای مالیاتی تامین می‌شود.

وی از پرداخت ۴۱۳ میلیارد تومان عوارض به شهرداری اراک استان مرکزی در سال جاری خبرداد و گفت: سال گذشته ۱۹ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان مالیات در این استان وصول شد که با این ۱۲۷ درصد این درآمدهای وصول شده‌ است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی افزود: میزان تسهیم عوارض سنوات استان سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان، سال گذشته سه هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان و سه ماهه امسال ۹۹۸ میلیارد تومان بوده‌است.

میرمحمدی بیان کرد: میزان استرداد مالیات مودیان سال گذشته ۴۴۶ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن ۵۲ درصد افزایش داشته است.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است و بر اساس آخرین آمار، یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.