حدیث جانبزرگی که با مستند واهگ در نخستین جشنواره فیلم حوا حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: ما سینمای قابل قبولی داریم، هر سال فیلمهای مختلفی ساخته شده و در کشورهای خارجی هم سینمای ایران مورد نظر سینما دوستان و اهالی سینما است.
او خاطرنشان کرد: واهگ در مورد یک زن فعال بلوچ است که در یک منطقه روستایی و کاملا محروم در جنوب بلوچستان فعالیتهای اجتماعی متعددی را انجام میدهد. دنبال شخصیت یک زن خاص بودم و بعد از بررسی سوژههای مختلف فیلم ساخته شد.
جانبزرگی گفت: درباره زن و مادر چه در سینمای داستانی و چه در مستند همه ساله فیلمهای مختلفی ساخته شده اما همچنان جا دارد باز هم در خصوص مسائل روز زنان فیلم ساخته شود و نگاههای متنوع در این زمینه و نه یک سری نگاههای خاص و فیلترشده وجود داشته باشد.
وی درباره ظهور کارگردانان زن بویژه در سالهای اخیر افزود: پیشتر هم برخی کارگردانهای زن بودند و هر چه پیشتر رفتیم نسلهای جدیدتر به واسطه انجمن سینمای جوان از شهرهای مختلف و تهران به تدریج وارد جریان فیلمسازی کوتاه و مستند و بعد جریان اصلی سینمای داستانی شدند.
جانبزرگی اظهار داشت: به تعداد فیلمسازان زن اضافه شده و همچنان جا دارد و خیلی دنیای زنان و زاویه دید آنها به عنوان یک فیلمساز خیلی مهم است و باید باشند و راه داده شود که زنان بیشتری به این عرصه اضافه شده و نگاههای متفاوتی را بتوانند نشان دهند و از این زوایا فیلم بسازند.
این مستندساز گفت: بیشتر فیلمسازان آقا هستند و در سینمای داستانی بلند فیلمساز زن زیادی نداریم.
وی درباره این که فیلمسازان زن در پرداختن به مسایل زنان در سینما موفقتر عمل کردهاند، اظهار داشت: فیلمسازان مردی هم هستند که فیلمهای زنانه خیلی خوب میسازند و یا دنیای زنان را خیلی خوب پردازش میکنند. اگر در بخش مستند بخواهیم در نظر بگیریم قاعدتا چون به یک شخصیت زن نزدیکتر شدن برای یک فیلمساز زن راحتتر است و سختیهای نزدیک تر شدن مرد به سوژه زن را ندارد قطعا فیلمساز زن تا حدودی میتواند موفقتر عمل کند.
وی اظهار داشت: در مورد سینمای داستانی هم فیلمسازان زن بودند و ممکن بود خروجی فیلمشان حتی متوسط تر از یک فیلمساز مرد بوده باشد و خیلی نمیشود این متر و معیار را گذاشت. جانبزرگی گفت: ظرافتی که نگاه زن دارد قاعدتا بیشتر است و جزئیاتی که یک زن میتواند ببیند شاید در قالب کلی بتوان گفت بیشتر از مردان است.