به گزارش ایرنا، در ادامه سلسله نشستهای گفتگومحور نخستین جشنواره بینالمللی فیلم «حوا»، نشست فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی با حضور محمود بابایی تهیهکننده و سام بهشتی منتقد سینما با اجرای میثم کریمی در سینما فرهنگ برگزار شد.
قهرهایی که باید به آشتی برسد
تهیهکننده فیلم «بدون قرار قبلی» در ابتدای این نشست اظهارداشت: وجود چنین جشنوارههایی را غنیمت میشمارم. در این سال ویژهای که پشت سر گذاشتیم، فاصلهای بین مردم ایجاد شد که این شکاف باید از بین برود و افراد به یکدیگر نزدیک شوند و با کارهای فرهنگی از این جنس این اتفاق رخ میدهد. کمکم میتوان این فاصله را برداشت. ما جاهایی قهر بودیم و این قهر با چنین کارهایی میتواند تبدیل به آشتی شود
بابایی گفت: باید با چنین جشنوارههایی سینماگران و مردم را به حضور در این رویدادها ترغیب کنیم. کار فرهنگی را به کار تبلیغی تقلیل دادهایم، این شکاف را همه فهمیدند اما سیاستگذاری به این شکل بود که فقط کار تبلیغی میکردند کار تبلیغی مکمل کار فرهنگی است. کار فرهنگی فقط بنر زدن نیست.
وی افزود: ما نمیتوانیم فیلمهایی که درباره زن و خانواده در این سالها ساخته شده و از قضا خوب هم بودهاند را نادیده بگیریم. اینکه همه فیلمها بفروشد، باعث خوشحالی است. هر کسی به بهانه هر فیلمی به سینما میرود جای خوشحالی دارد اما آنچه در جریان اصلی سینما مد شده پرداختن به قصههای تلخ و سیاه است که فراوانی این جنس فیلمها زیاد شده و مردم هم استقبال میکنند.
تهیهکننده «بدون قرار قبلی» بیان کرد: باید به خودمان نهیب بزنیم چون این ما هستیم که میتوانیم سلیقه مردم را با فیلمها به سمتی خاص ببریم، وقتی ما مدام فیلمهای تلخ میسازیم مردم هم به تماشای همانها مینشینند.
بابایی بیان کرد: قصههایی هستند که ایرانی و متعلق به خودمان هستند و در این قصهها ریشههای خانواده و زن تنیده شده و هویت ایرانی دارند. برخی فیلمهای ما چنین هستند و اتفاقا خوب فروش کردهاند. به نظر میرسد باید به این هویت برسیم. من بعد از «بدون قرار قبلی» فیلم دیگری به نام «بعد از رفتن» تهیه کردم که در آن هم موضوع خانواده مطرح بود در این فیلم همه خانواده از پس خود برمیآمدند اما بدون جنگ و خونریزی البته این فیلم در فجر چندان قدر ندید.
تجربه شخصی «بدون قرار قبلی»
سام بهشتی منتقد فیلم هم توضیح داد: «بدون قرار قبلی» برای من یک فیلم شخصی بود، خیلی امام رضایی هستم و برای نخستین بار بخشی از حرم را در این فیلم میبینیم که کمتر در فیلمها دیده شده است. فیلم در لایههای پنهان مهربانی امام رضا (ع) را نشان میدهد. به نظرم شعیبی یکی از فیلمهای مهم خود را ساخته که یک پختگی در فیلمش به چشم میخورد، بازی پگاه آهنگرانی هم خوب بود.
وی افزود: ما با قهرمانی مواجه هستیم که سیر و سلوکی معنوی را آغاز میکند و فیلم در ستایش خانواده است. احساس میکنم «بدون قرار قبلی» و «بعد از رفتن» به گونهای در امتداد هم و در جهت ستایش خانواده هستند.
بهشتی بیان کرد: به دلیل ساختاری که در سینمای ما وجود دارد، نمیتوانیم مشقتهای زنان را آنچنان که وجود دارد به تصویر بکشیم با این حال کارهایی صورت گرفته است.
این منتقد با تمجید از فیلم «دسته دختران» اظهارداشت: شاید برخی ممیزیها باعث میشود فیلمسازان کمتر به سراغ مشکلات زنان بروند اما به نظرم فعالیتهایی در این حوزه صورت میگیرد.
در ادامه نشست فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج برگزار شد.
قلب ما برای سرهنگ ثریا میتپید
در ابتدای این نشست لیلی عاج گفت: جشنوارههای موضوعی وقتی نوپا هستند دو آفت دارند یکی تداوم و دیگری تاثیر. این جشنواره در نفس خود زیباست اما اگر تداوم نداشته باشد مثل کبریتی در باد فراموش میشود.
وی افزود: تاثیر جشنواره «حوا» در میان سینماگران هم مهم است و باید از الان به فکر این موضوع باشیم. مثلاً حتی اکنون که جشنواره فیلم فجر به چهل و اندی دوره خود رسیده باز هم مشکلاتی دارد اما به نظرم باید منتظر ماند تا ببینیم این جشنواره به کجا میرسد.
عاج با اشاره به فیلم «سرهنگ ثریا» اظهارداشت: در سینمای ما درباره قهرمانسازی یک ضعف جدی وجود دارد، در این سالها شمایل یک قهرمان را نتوانستیم خلق کنیم به طوری که نمیتوانیم بگوییم یک قهرمان با مشخصات ایرانی- اسلامی در فیلمها وجود داشته است و به سختی شخصیت این چنینی را به یاد میآوریم. با این حال وقتی به طوبی در «زیر پوست شهر» فکر میکنم تلاش یک زن را برای یک خانواده میبینم.
این نوسنده و کارگردان گفت: قهرمانسازی کار دشواری است اینکه چه باید کرد و چه نسخهای پیچید را واقعا نمیدانم چون خلق و خو و حال و هوای هر کسی مهم است و من در جایگاهی نیستم که پیشنهادی داشته باشم تا بدانیم چه فیلمی چگونه باید ساخته شود.
وی افزود: من دنبال قصههایی میروم که برایم شناخته شده باشند، تلاش میکنم قصهگوی خوبی باشم، شاید تجربهای که در تئاتر دارم به کمک من میآید، همیشه میگویم پسند خواص و فهم عوام مهم است که البته ترکیب این دو دشوار است. پس باید دانش خود را افزایش بدهم و به این موضوع برسم ضمن اینکه موضوع زنان و خانواده برایم مهم و جذاب است اما دنبال این نیستم که فرمول «سرهنگ ثریا» را تکرار کنم.
جلیل شعبانی تهیهکننده فیلم «سرهنگ ثریا» اظهارداشت: تصورم این است که ما در سینما مخاطبشناسی دقیقی نداریم. مدیریت کلان فرهنگی باید برای ذائقههای مختلف فیلم تولید کند. ما مخاطبانی داریم که شناسایی و جذب سینما نشده و برایشان فیلم هم تولید نشده است آنها هیچوقت با سینما آشتی نخواهند کرد مگر برای آنها فیلم تولید کنیم.
وی گفت: باید مخاطب را جذب کنیم و در این سفره غذاهای متنوع بگذاریم که مخاطبان خود را پیدا کند. سینمای ما به فیلمهای تفریحی نیاز دارد اما ما به ژانرهای دیگر هم نیاز داریم. چه بسا که فیلمهای دفاع مقدسی هم مورد اقبال مخاطبان قرار میگیرد. اینکه فیلمهایی در ژانرهای مختلف بسازیم به نفع سینماست. فیلمسازی در حوزه خانواده میتواند به این موضوع کمک کند و بخشی از مخاطبان به سینماها بیایند.
شعبانی با اشاره به جشنوارههای موضوعی افزود: این جشنوارهها عمدتا مقطعی هستند و بعدش دیگر رها میشوند. به نظرم باید نقشه راهی داشته باشیم.
شهروز آقاییپور بازیگر فیلم «سرهنگ ثریا» هم توضیح داد: «سرهنگ ثریا» برداشتی از نمایش «بابا آدم» است، وقتی صحبت از فیلم شد هدفمان این بود یک فیلم خوب و شریف بسازیم. «سرهنگ ثریا» در جشنواره فجر به اندازه خود درخشید البته ما کار سختی داشتیم و قلب من برای «سرهنگ ثریا» میتپید.
عاج هم گفت: ما واقعا مثل یک خانواده بودیم.
آقاییپور هم عنوان کرد: واقعا همینطور است، خدا را شکر نتیجه کار هم خوب شد و امیدوارم در اکران عمومی هم مردم آن را دوست داشته باشند. به نظرم «سرهنگ ثریا» یک فیلم ماندگار در سینمای ایران خواهد بود.
وی افزود: سابقه زیادی در بازیگری ندارم اما اینطور هم شده که در فیلمهایی بازی کردهام که چندان دوستشان نداشتهام اما «سرهنگ ثریا» برای ما فرق میکرد. ما خانوادههای اسیران اشرف و مشقات آنها را دیده بودیم. گاهی فکر میکنم شخصیتی را که بازی کردم با همه جانم درک کردم چون این خانوادهها و انتظارشان را دیده بودیم و توانستیم بخش کوچکی از مشکلات آنها را به تصویر بکشیم.
رامین قربانی دیگر بازیگر فیلم «سرهنگ ثریا» گفت: ما نمایش «بابا آدم» را با همین محوریت کار کرده بودیم. من اطلاعات زیادی درباره این آدمها نداشتم اما هر آنچه را که لازم بود خانم عاج به ما داد.
عاج نیز بیان کرد: ژاله صامتی بینهایت با ما همدل بود البته من خوش شانس بودم که یک تهیهکننده درجه یک هم در کنارم داشتم. ضمن اینکه یک گروه همدل سینمایی در پشت دوربین داشتم که مدیریت این گروه بدون یک تهیهکننده درجه یک ممکن نبود.
وی افزود: برنامه داریم به زودی تئاتری روی صحنه ببریم. تلاش میکنیم ببینیم برای جشنواره تئاتر فجر چه میتوانیم اجرا کنیم.
شعبانی هم درباره اکران «سرهنگ ثریا» بیان کرد: در نظر داریم فیلم را ابتدای پاییز اکران کنیم که امیدوارم این اتفاق رخ دهد البته نوبت اکران گرفتن برای چنین فیلمهایی واقعا سخت است.
نخستین جشنواره بینالمللی فیلم «حوا» به همت بنیاد بینالمللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیرماه در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران در حال برگزاری است. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمانهای فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال میکند.