بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: برآورد خسارات خشکسالی در سال آبی - زراعی جاری از مهر سال گذشته تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در استان بوده است.

محمدعلی آخوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال با توجه به شدت خسارات‌ ناشی از خشکسالی در استان هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار از مرکز درخواست شده است.

وی ادامه داد: چند سال است که اعتباری به استان خراسان جنوبی برای جبران خسارات خشکسالی پرداخت نشده و این درخواست اعتبار در ۱۲ سرفصل بوده که طی نامه‌ای با امضای استاندار به تهران ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تامین آب شرب، جلوگیری از هدررفت آب، تقویت شبکه‌های انتقال آب، بازسازی و مرمت قنوات و مقابله با بیابان‌زایی از جمله این سرفصل‌ها است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه سال‌هاست در حوزه کشاورزی خسارتی به استان پرداخت نشده افزود: امید است با جذب اعتبارات در بخش‌های زیرساختی و استمهال اقساط کشاورزان بتوان کمکی به جبران خسارات کرد.

آخوندی یادآور شد: اعتبارات پیشگیری و مقابله با خشکسالی در حوزه زیرساخت‌ها اهمیت دارد که به خراسان جنوبی در سال‌های اخیر ابلاغ نشده از همین رو باید به این بخش توجه جدی شود.

وی گفت: مقابله با خشکسالی و آفات به ماندگاری جمعیت در استان کمک می‌کند پس باید تلاش کرد در این بخش از کشاورزان در زمینه جبران خسارات حمایت شود.

خشکسالی‌ مستمر که بیش از ۲ دهه در خراسان جنوبی به طول انجامیده، ۹۹ درصد مساحت استان را در برگرفته از همین رو برداشت برخی محصولات کشاورزی از نظر کمی و کیفی را تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش انواع آفات در باغات و مزارع، آفات نوظهور و ثانویه هر سال خساراتی به محصول کشاورزان وارد می‌کند همچنین کاهش جمعیت دامی استان از دیگر اثرات خشکسالی است.